Continuare punct 2
13. Într-o societate globală, orientată către „a avea” și către individualism, Biserica Ortodoxă Sobornicească evidențiază adevărul vieții în Hristos și conforme lui Hristos, concretizate în mod liber în viața cotidiană a fiecărui om prin lucrările sale „până seara” (Psalmul 103, 23), prin care acesta devine împreună-lucrător cu Părintele cel veșnic – „împreună-lucrători suntem cu Dumnezeu” (1 Corinteni 3, 9) – și cu Fiul Său, „Tatăl Meu până acum lucrează și Eu lucrez” (Ioan 5, 17). Harul lui Dumnezeu sfințește prin Duhul Sfânt lucrările mâinilor omului, care împreună-lucrează cu Dumnezeu, descoperind în acestea afirmarea vieții și a comuniunii umane. Aici se încadrează și asceza creștină, care se diferențiază fundamental de orice ascetism dualist, care îl îndepărtează pe om de viață și de semeni. Asceza creștină și înfrânarea, care îl leagă pe om de viața sacramentală a Bisericii, nu privesc doar viața monahală, ci caracterizează viața eclezială în toate manifestările ei, ca mărturie tangibilă a prezenței duhului eshatologic în viețuirea binecuvântată a credincioșilor.
14. Rădăcinile crizei ecologice sunt de ordin spiritual și moral, prezente înlăuntrul inimii fiecărui om. În ultimele secole, această criză a devenit mai acută din cauza diferitelor diviziuni provocate de patimile omenești precum lăcomia, avariția, egoismul și rapacitatea și de consecințele lor asupra planetei, cum este cazul schimbărilor climatice, care amenință într-o măsură tot mai mare mediul înconjurător, „casa” noastră comună. Ruptura relației dintre om și creație este o pervertire a utilizării autentice a creației lui Dumnezeu. Abordarea problemei ecologice pe baza principiilor tradiției creștine necesită nu doar pocăință pentru păcatul exploatării resurselor naturale ale planetei, adică o schimbare fundamentală a mentalității și comportamentului, ci și ascetism, ca antidot al consumismului, al divinizării nevoilor și al posesivității. Presupune, de asemenea, marea noastră responsabilitate de a transmite generațiilor viitoare un mediu înconjurător viabil și utilizarea acestuia după voia și binecuvântarea divină. În Tainele Bisericii, este afirmată creația, iar omul este întărit să acționeze ca administrator (iconom), protector și „preot” al creației, oferind-o Creatorului în chip doxologic – „Ale Tale dintru ale Tale, Ție Îți aducem de toate și pentru toate” – și cultivând o relație euharistică cu creația. Această abordare evanghelică și patristică ortodoxă ne atrage atenția și asupra dimensiunilor sociale și a consecințelor tragice ale distrugerii mediului înconjurător.
VI. Biserica în fața globalizării, a fenomenelor extreme de violență și migrație
15. Ideologia contemporană a globalizării, care este impusă tacit și se extinde rapid, provoacă deja șocuri puternice în economie și societate la scară mondială. Impunerea acesteia a creat noi forme de exploatare sistematică și de nedreptate socială, a planificat neutralizarea treptată a impedimentelor din partea tradițiilor naționale, religioase, ideologice, precum și a altor tradiții. Aceasta deja a condus la slăbirea sau chiar la degradarea totală a realizărilor sociale, desigur, sub pretextul unei nevoi de reconstruire a economiei mondiale, lărgind, astfel, distanța dintre bogați și săraci, dinamitând coeziunea socială a popoarelor și alimentând noi focare de tensiune globală.
Împotriva omogenizării nivelatoare și impersonale promovată de globalizare, precum și împotriva extremelor naționalismului, Biserica Ortodoxă propune protejarea identității popoarelor și întărirea identității locale. Ca exemplu alternativ pentru unitatea umanității, ea propune organizarea articulată a Bisericii pe baza egalității Bisericilor locale. Biserica se opune amenințării provocatoare asupra omului contemporan și a tradițiilor culturale ale popoarelor, pe care o implică globalizarea și principiul „autonomiei economice” sau al economismului, adică autonomizarea economiei față de nevoile vitale ale omului și transformarea ei într-un scop în sine. Biserica propune o economie viabilă, fundamentată pe principiile evanghelice. Astfel, călăuzită de cuvântul Domnului că „nu numai cu pâine va trăi omul” (Luca 4, 4), Biserica nu corelează progresul umanității doar cu creșterea nivelului de trai sau cu dezvoltarea economică, în detrimentul valorilor duhovnicești.
16. Biserica nu se implică în politică în sensul strict al cuvântului. Însă, ca grijă purtată față de om și față de libertatea sa spirituală, mărturia ei este în mod esențial politică. Cuvântul Bisericii a fost întotdeauna distinct și va rămâne mereu o intervenție benefică pentru binele omenirii. Bisericile Ortodoxe locale sunt chemate astăzi să clădească o nouă formă de solidaritate constructivă cu statul secular de drept, în noul cadru al relațiilor internaționale, conform învățăturii biblice: „Dați Cezarului cele ce sunt ale Cezarului și lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu” (Matei 22, 21). Solidaritatea aceasta trebuie să păstreze identitatea specifică atât a Bisericii, cât și a statului, și să asigure cooperarea lor onestă pentru a proteja demnitatea unică a omului și drepturile sale care decurg din aceasta și pentru a asigura dreptatea socială.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|