Continuare punct 2
Drepturile omului se află astăzi în centrul politicii ca răspuns la crizele și revoltele sociale și politice actuale și pentru protejarea libertății individului. Abordarea drepturilor omului de către Biserica Ortodoxă se centrează pe pericolul reducerii dreptului individual la individualism și la o cultură a revendicării drepturilor. O astfel de pervertire funcționează în detrimentul conținutului social al libertății, conduce la transformarea arbitrară a drepturilor în pretenții la fericire și la ridicarea la rang de „valoare universală” a identificării precare a libertății cu libertinajul individual, ceea ce subminează temeliile valorilor sociale, ale familiei, ale religiei, ale națiunii, și amenință valorile morale fundamentale.
Înțelegerea ortodoxă a omului se opune, așadar, divinizării arogante a omului și a drepturilor lui, precum și înjosirii umilitoare a persoanei umane în vastele structuri economice, sociale, politice și comunicaționale contemporane. Tradiția Ortodoxiei este un izvor nesecat de adevăruri fundamentale pentru om. Nimeni nu a cinstit omul și nu s-a îngrijit de el precum au făcut Hristos, Dumnezeu-Omul, și Biserica Sa. Un drept fundamental al omului este protejarea principiului libertății religioase sub toate aspectele ei, și anume, libertatea conștiinței, credinței, cultului și a tuturor expresiilor individuale sau colective ale libertății religioase. Acestea includ și dreptul fiecărui credincios de a-și manifesta credința liber de orice intervenție a statului, precum și libertatea predării publice a religiei și condițiile de funcționare a comunităților religioase.
17. Astăzi experimentăm o creștere a fenomenelor crude de violență în numele lui Dumnezeu. Izbucnirea fundamentalismului în sânul comunităților religioase riscă să conducă la prevalența ideii că fundamentalismul aparține esenței fenomenului religios. Însă, adevărul este că fundamentalismul, ca „râvnă, dar fără cunoștință” (Romani 10, 2) reprezintă expresia unei religiozități morbide. Creștinul adevărat, după modelul Domnului răstignit, se jertfește pe sine și nu jertfește pe alții și, de aceea, este cel mai aspru critic al fundamentalismului de orice proveniență. Dialogul interreligios sincer contribuie la dezvoltarea încrederii reciproce, la promovarea păcii și reconcilierii. Biserica se străduiește pentru ca „pacea de sus” să fie mai simțită pe pământ. Adevărata pace nu se dobândește cu forța armelor, ci doar prin intermediul dragostei, care „nu caută ale sale” (1 Corinteni 13, 5). Uleiul credinței trebuie folosit pentru a alina și vindeca rănile altora și nu pentru a reaprinde noi focare de ură.
18. Biserica Ortodoxă urmărește cu durere și rugăciune și ia act de marea criză umanitară contemporană: proliferarea violenței și a conflictelor armate, persecutarea, exilarea și uciderea membrilor minorităților religioase, expulzarea forțată a familiilor din căminele lor, tragedia traficului de persoane, încălcarea drepturilor fundamentale ale persoanelor și ale popoarelor, convertirile forțate. Ea condamnă categoric răpirile, torturile și execuțiile atroce. Ea denunță distrugerea locașurilor de cult, a simbolurilor religioase și a monumentelor culturale.
Biserica Ortodoxă este preocupată, în mod deosebit, de situația creștinilor și a altor minorități etnice și religioase persecutate în Orientul Mijlociu. Ea adresează un apel, mai ales, către guvernele din regiune, pentru protejarea populațiilor creștine – ortodocși, vechi orientali și ceilalți creștini – care au supraviețuit în leagănul creștinismului. Creștinii autohtoni și celelalte populații au dreptul inalienabil de a rămâne în țările lor în calitate de cetățeni cu drepturi egale.
Prin urmare, îi îndemnăm pe toți cei implicați, indiferent de convingerile lor religioase, să lucreze pentru reconciliere și pentru respectarea drepturilor omului, în special pentru protejarea darului divin al vieții. Trebuie ca războiul și vărsările de sânge să înceteze, trebuie să domine dreptatea, pentru a restaura pacea și pentru a fi posibilă întoarcerea celor exilați în pământurile lor strămoșești. Ne rugăm pentru pace și dreptate în țările Africii aflate în suferință și în încercata Ucraină. Repetăm mai accentuat, în cadrul Sinodului, apelul nostru către cei responsabili de a-i elibera pe cei doi arhierei răpiți din Siria: Paul Yazigi și Ioan Ibrahim. Ne rugăm pentru eliberarea tuturor semenilor noștri care sunt luați ostatici sau se află în captivitate.
19. Problema actuală a refugiaților și migranților, mereu în creștere din motive politice, economice și climatice, se află în centrul atenției mondiale. Biserica Ortodoxă s-a îngrijit mereu și se îngrijește continuu de cei persecutați, de cei în pericol și în nevoi, bazându-se pe cuvintele Domnului: „Flămând am fost și Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost și Mi-ați dat să beau; străin am fost și M-ați primit; Gol am fost și M-ați îmbrăcat; bolnav am fost și M-ați cercetat; în temniță am fost și ați venit la Mine” (Matei 25, 35-36) și „Adevărat zic vouă, întrucât ați făcut unuia dintr-acești frați ai Mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut” (Matei 25, 40). În tot decursul istoriei, Biserica s-a aflat alături de cei „osteniți și împovărați” (Matei 11, 28). Activitatea filantropică a Bisericii nu s-a limitat niciodată la facerea de bine în funcție de circumstanțe față de cel în nevoi sau de cel suferind, ci a căutat, mai degrabă, să elimine cauzele care provoacă problemele sociale. „Lucrarea slujirii” Bisericii (Efeseni 4, 12) este recunoscută de către toți.
Deci, mai întâi de toate, facem apel către cei care au puterea de a elimina cauzele producerii crizei refugiaților să ia deciziile pozitive necesare. Facem apel la autoritățile civile, la credincioșii ortodocși și la ceilalți cetățeni ai țărilor în care refugiații s-au retras și continuă să se retragă să le ofere orice ajutor posibil, chiar și din puținul lor.
VII. Biserica: mărturisire în dialog
20. Biserica manifestă sensibilitate față de cei care au întrerupt comuniunea cu ea și interes față de cei care nu înțeleg glasul ei. Conștientă că ea reprezintă prezența vie a lui Hristos în lume, Biserica transformă iconomia dumnezeiască în fapte concrete, prin toate mijloacele disponibile, pentru a oferi o mărturie vrednică de crezare a adevărului, în rigoarea (acrivia) credinței apostolice. În acest spirit al înțelegerii datoriei de a mărturisi și de a oferi, Biserica Ortodoxă a atribuit întotdeauna o importanță majoră dialogului, în special cu creștinii eterodocși. Prin intermediul acestui dialog, restul lumii creștine cunoaște mai bine Ortodoxia și autenticitatea tradiției ei. De asemenea, cunoaște că Biserica Ortodoxă nu a acceptat niciodată minimalismul teologic și nici nu a permis contestarea tradiției dogmatice și a etosului ei evanghelic. Dialogurile intercreștine funcționează ca o oportunitate pentru Ortodoxie de a-și prezenta respectul față de învățătura Părinților și de a oferi o mărturie vrednică de crezare a tradiției autentice a Bisericii celei Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică. Dialogurile multilaterale purtate de Biserica Ortodoxă nu au însemnat, nu înseamnă și nici nu vor însemna niciodată un compromis în materie de credință. Aceste dialoguri sunt o mărturie despre Ortodoxie, întemeiată pe mesajul evanghelic „veniți și vedeți” (Ioan 1, 46) că „Dumnezeu este iubire” (1 Ioan 4, 8).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|