În prealabil postat de cristiboss56
de asemenea, sfântul sinod a luat act cu mirare de atitudinea necanonică și agresivă a unor teologi și clerici (preoți și ierarhi) din două biserici ortodoxe surori, de a veni în eparhiile patriarhiei române pentru a critica ierarhia acesteia și a instiga pe unii clerici și credincioși la neascultare față de ierarhii bisericii noastre. Din acest motiv, sfântul sinod al bisericii ortodoxe române a decis ca să fie aduse la cunoștința întâistătătorilor bisericilor ortodoxe surori (patriarhia moscovei și biserica ortodoxă a greciei) situațiile în care unii dintre preoții și ierarhii acestora desfășoară în mod necanonic activități agresive și turbulente în eparhiile patriarhiei române, instigând la neascultare, răzvrătire și dezbinare.
Clericii, monahii și mirenii implicați în acțiuni de răzvrătire și denigrare a sinodului din creta, ignorând faptul că un sinod nu poate fi judecat decât de către un alt sinod, vor fi chemați la îndreptare prin dialog pașnic și lămurire canonică privind gravitatea dezbinării și a tulburării păcii și unității bisericii. La fel, sancțiunile administrative și canonice disciplinare se vor aplica spre îndreptarea clericilor, monahilor și mirenilor care persistă în starea lor de răzvrătire și dezbinare, tulburând pacea și unitatea bisericii.
Totodată, s-a reamintit că dacă părinții sinodali care au participat la cel de-al doilea sinod ecumenic (din anul 381) au operat 3 omisiuni și 10 adăugiri sau diortosiri la textul crezului formulat de către părinții sinodului i ecumenic (din anul 325), cu scopul de clarifica și completa textul sinodal inițial, cu atât mai mult un viitor sfânt și mare sinod al bisericii ortodoxe poate explicita, nuanța și dezvolta documentele formulate și aprobate de către sinodul din creta, pentru a se evita interpretări eronate dăunătoare păcii și unității bisericii lui hristos. în această privință, de remarcat este și hotărârea sfântului sinod al bisericii ortodoxe bulgare care, deși are unele observații critice și a propus amendamente viitoare la unele documentele ale sinodului din creta, totuși a hotărât: „să păstreze comuniunea fraternă, euharistică, spirituală, dogmatică și canonică cu toate bisericile ortodoxe locale – atât cu cele care au participat la sinodul din creta, cât și cu cele care nu au participat”.
în concluzie, orice lămurire privind expunerea credinței ortodoxe trebuie făcută în interiorul comuniunii bisericești, nu în stare de răzvrătire și dezbinare, deoarece duhul sfânt este, în același timp, duhul adevărului (cf. Ioan 16, 13) și duhul împărtășirii sau al comuniunii (cf. 2 corinteni 13, 13).
Biroul de presă al patriarhiei române
|