Creștinii ortodocși sărbătoresc în fiecare an la 6 ianuarie Botezul Domnului. Praznicul se mai numește și Epifania sau Teofania, adică Arătarea Domnului.
La Catedrala Patriarhală, după Sfânta Liturghie, a fost oficiată Slujba de Sfințire cea Mare a Apei de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Alături de Părintele Patriarh, s-au aflat și Preasfințitul Părinte Qais Sadiq, Episcop de Erzurum (Patriarhia Antiohiei), precum și Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, care a săvârșit Sfânta Liturghie.
În cuvântul rostit la final, Părintele Patriarh a subliniat că arătarea Preasfintei Treimi după ce s-au deschis Cerurile este marea taină a Botezului Domnului.
Botezul nu ne dăruiește doar iertarea păcatelor, a păcatului strămoșesc și a păcatelor personale dacă cel ce se botează este adus, ci ne dăruiește și înfierea. Devenim fii ai lui Dumnezeu după har și totodată ne dăruiește și arvuna învierii. Mai întâi învierea sufletului din moartea pricinuită de păcat și apoi învierea trupului la Învierea cea de obște. Botezul Domnului, deși în prima parte a sa este o împlinire a tradiției iudaice mai ales exprimată prin Sfântul Ioan Botezătorul, în a doua parte are ceva nou și anume, deschide ușile spre botezul Bisericii. Marea Taină a Botezului Domnului este aceasta: arătarea Preasfintei Treimi după ce s-au deschis Cerurile.
Duhul Sfânt în chip de porumbel, a mai spus Patriarhul Daniel, ne aduce aminte de porumbelul care s-a arătat la sfârșitul Potopului lui Noe și prin el Dumnezeu a arătat împăcarea Lui cu oamenii, precum și iertarea lor. Porumbelul era simbolul împăcării, dar și al curăției, ceea ce înseamnă că botezul ne curățește de păcate sufletești și trupești și ne dăruiește o viață nouă, viața în Hristos.
Această sărbătoare este pentru noi izvor de bucurie pentru că ne aduce aminte de botezul nostru. Este reînnoirea botezului nostru nu prin repetarea botezului, ci prin împrospătarea lui atunci când gustăm din apa sfințită și ne stropim casele, a mai apreciat Părintele românilor ortodocși din țară și din afara granițelor.
Apa sfințită are proprietăți duhovnicești deosebite. Aceasta poate fi consumată timp de opt zile.
Această apă sfințită are trei mari puteri: mai întâi putere curățitoare și sfințitoare a sufletelor și a trupurilor, putere vindecătoare de boli sufletești, dar și putere izgonitoare de duhuri necurate. Noi consumăm această apă sfințită, începând cu ziua de astăzi, timp de opt zile. De ce opt și nu șapte zile? Pentru că această apă devine apă sfințitoare pentru viața veșnică. Ne pregătește să ne întoarcem spre Înviere, spre viața veșnică. Iar cifra 8 este simbolul veșniciei. Gustăm timp de opt zile din această apă și apoi peste ani atunci când ne îndeamnă duhovnicul și ori de câte ori trecem prin ispite, necazuri. Sfântul Ioan Gură de Aur, în secolul al IV-lea, spunea că apa de la sărbătoarea Botezului Domnului rămâne curată un an sau chiar mai mulți. Credincioșii confirmă până astăzi că apa sfințită la Bobotează are o curăție, limpezime și o putere sfințitoare și tămăduitoare dacă este luată cu credință, a mai evidențiat Părintele Patriarh.
Să ne rugăm ca Hristos Domnul să ne dea harul Lui prin această apă sfințită, bucuria de a fi creștin, de a purta numele lui Hristos și bucuria de a fi chemați să trăim ca fii lui Dumnezeu după har, a conchis Preafericirea Sa.
La final, credincioșii prezenți au primit iconițe reprezentând Botezul Domnului din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.
Răspunsurile liturgice au fost oferite la Sfânta Liturghie de Corala Nicolae Lungu a Patriarhiei Române, iar la Utrenie de Grupul Psaltic Tronos al Catedralei Patriarhale.
Ca în fiecare an, lângă Catedrală Patriarhală a fost înălțată o cruce împodobită cu flori și busuioc și au fost pregătite 24 de vase cu o capacitate de peste 12.000 litri. Apa sfințită le-a fost oferită credincioșilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|