În prealabil postat de catalin2
Esti intr-o confuzie, acest lucru il spune chiar autorul pe care il lauzi. Am dat si citatul, nu citesti mesajele? "Omiterea lor (Avraam si Sarra), ca în vestita icoană a lui Rubliov numită „Sfânta Treime”, este o eroare gravă. Pentru că ea sugerează ideea că Sfânta Treime este un grup de trei îngeri. Mai mult, icoana ar trebui să se numească: „Primirea de Străini a lui Avraam”, nu „Sfânta Treime”." Autorul spune ca icoana lui Rubliov (si cele asemeena ei) are o eroare grava, pentur ca nu sunt pictati Avraam si Sarra. Si ca trebuie sa se schimbe numele acestor icoane, sa nu se mai numeasca "Sfanta Treime". Pe langa faptul ca e gresit sa se considere ca acolo e Sfanta Treimi, fiind doar Iisus cu doi ingeri. Iar pe cealalta reprezentare a Sfintei Treimi o desfiinteaza, sustinand miuncina ca sfintii ar fi intereptat Daniel 7 in sensul ca Cel Batran de Zile este Dumnezeu Fiul.
Parerea mea personala este ca oamenii sunt toti oameni, doar cei mandri ii vad pe altii prosti, inferiori lor.
Din moment ce autorul (si tu) sustine ca este reprezentat Filioque nu e doar o icoana gresita, e chiar eretica. Asa cum si spun cei ce hulesc aceasta icoana.
Punctul tau de vedere e gresit, influentat de alte invataturi. Niciunde in ortodoxie nu o sa intalnesti aceasta conceptie (poate la unii autori ecumenisti). In intelegerea ortodoxa Sfanta Treime S-a aratat lui Avraam sub forma de Ingeri. Au fost cativa sfinti la inceput care au talcuit ca a fost Iisus cu doi ingeri. La fel cum in Daniel 7 Dumnezeu Tatal S-a aratat sf. Daniel sub forma unui Barbat cu parul alb.
Chiar zilele trecute am citit in Erminie pasajul in care scrie despre pictarea acestei scene. Acolo spune cum se picteaza icoana, adica Trei Ingeri si detaliile aferente.
Pe de alta parte spuneai ca nu gasesti ce am citat eu din Erminie, chiar autorul pe care l-ai dat scrie in acel articol despre acel pasaj. In lnk-ul cu citatele din sfinti este si citatul din Erminie, e in engleza, e data si pagina
“The painting of holy images we take over not only from the holy fathers, but also from the holy Apostles and even from the person of Christ our only God… We therefore depict Christ on an icon as a man, since he came into the world and had dealings with men, becoming in the end a man like us except in sin. Likewise we also depict the Timeless Father as an old man, as Daniel saw him clearly….” (The Painters Manual. 87).
De ce crezi ca se numesc sfinte icoane? Daca cineva isi bate joc de o icoana sfintita desconsidera nu doar icoana, dar si ceea ce e reprezentat in ea, in acest caz Sfanta Treime. Sfantul Spirit spun de obicei catolicii (si doar unii greco-catolici). Asta era problema, cu antiecumensimul, de obicei cineva cu conceptii ecumeniste e foarte deranjat de invatatura ortodoxa care contrazice aceste conceptii si de cineva care nu impartaseste conceptiile ecumeniste. Unii sunt chiar foarte revoltati, crezand ca aceste conceptii de sorginte protestanta sunt cele adevarate, ortodoxe. "Minti habotnice", cliseu folosit des de cei cu aceste conceptii. Eu ti-am citit mesajele, stiu ce conceptii ai de mult timp, dar nu-mi amintesc sa-ti fi adresat un mesaj, pentru ca sunt tolerant si pot accepta si ca altii au alte conceptii. tot tu mi-ai mai scris un mesaj cu reprosuri anul trecut.
Legat de Sinodul din Creta am dat ce spun Sinoadele a doua Biserici, sper ca nu consideri ca toti cei care nu imparatsesc opiniile autorilor ecumenisti sunt habotnici si cu minti intunecate.
Asta e si problema, conceptia ecumenista promoveaza toleranta, dar fata de credintele gresite. Si, de obicei, sunt intoleranti fata de persoanele care nu impartasesc aceste conceptii. In schimb ortoodxia este toleranta fata de oameni si intoleranta fata de credinte gresite, adica exact invers.
Toate cele bune!
|