Si mândria, și amorul propriu, și slava deșar*tă, la care se pot adăuga aroganța, lăudăroșenia, îngâmfarea, sunt forme diferite ale unui singur fenomen fundamental: egocentrismul. Vom păs*tra acest termen generic, care acoperă toate con*ceptele enumerate mai sus.
Din toate aceste cuvinte, prin înțelesul cel mai dens se deosebesc două: slava deșartă și mândria; potrivit Scării, acestea sunt ca tânărul și bărbatul, ca grăuntele și pâinea, ca începutul și sfârșitul.
Simptomele slavei deșarte, acestui păcat pri*mordial, sunt următoarele: nesuferirea reproșuri*lor, setea de laude, căutarea căilor ușoare, orientarea continuă după alții: „Ce o să spună cutare și cutare? Cum o să li se pară asta? Ce o să creadă?”
„Slava deșartă vede de departe privitorul cum se apropie, și pe cei mânioși îi face blânzi, pe cei ușuratici - serioși, pe cei împrăștiați - adunați, pe cei lacomi - înfrânați, și așa mai departe” - toate acestea atâta timp cât sunt spectatori...
Timiditatea copilărească și adolescentină nu sunt adesea decât amorul propriu și slavă deșar*tă ascunse.
Prin aceeași orientare după privitor se expli*că păcatul îndreptățirii de sine, care adeseori se furișează pe nebăgate de seamă chiar și în spovedania noastră: „sunt păcătos ca toți”, „n-am decât păcate mărunte - n-am omorât pe nimeni, n-am furat”, și așa mai departe.
În jurnalele contesei Sofia Andreevna Tolstaia există un pasaj caracteristic: „Și fap*tul că nu m-am priceput să-mi educ copiii (măritându-mă de fetiță și trăind închisă 18 ani la țară) mă chinuie deseori”. Principala frază de pocăin*ță este pe deplin desființată de îndreptățirea de sine dintre paranteze. (Preot Aleksandr Elceaninov)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|