Subiect: Predica de azi
View Single Post
  #317  
Vechi 22.01.2017, 00:34:33
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Părintele profesor dr.Vasile Cordon :

Duminica a 32‑a după Rusalii
(a lui Zaheu)
Luca 19, 1‑10
În vremea aceea trecea Iisus prin Ierihon și, iată, un om bogat cu numele Zaheu, care era mai‑mare peste vameși, căuta să vadă cine este Iisus, dar nu putea de mulțime, pentru că era mic de statură. Și alergând el înainte, s‑a suit într‑un sicomor ca să‑L vadă, căci pe acolo avea să treacă. Și când a sosit la locul acela, Iisus, privind în sus, a zis către el: Zahee, coboară‑te degrabă, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta. Și a coborât degrabă și L‑a primit, bucurându‑se. Și, văzând, toți murmurau, zicând că a intrat să găzduiască la un om păcătos. Iar Zaheu, stând înaintea Domnului, I‑a zis: Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor și, dacă am nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. Și a zis către el Iisus: Astăzi s‑a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta este fiu al lui Avraam. Căci Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut.
Toate pildele și faptele Mântuitorului Iisus Hristos au fost redate în Evanghelii cu un scop anume, sesizabil fără mare greutate. În „cazul Zaheu”, ca să ni se dea un exemplu concret și fericit de convertire la Hristos. Mai adânc, să observăm comportamentul cuiva înainte de a‑L cunoaște pe Hristos și, mai ales, după ce L‑a cunoscut. Altfel spus, cum se manifestă viața omului fără Evanghelie și - în contrast - viața armonizată cu Evanghelia.
Trei etape semnificative
Potrivit textului Sfintei Evanghelii de azi, se conturează trei etape sau faze în comportamentul lui Zaheu: prima, înainte de a‑L întâlni pe Hristos; a doua, în ziua întâlnirii; a treia, după întâlnirea cu El.
Înainte de a‑L întâlni pe Hristos, vedem un Zaheu fără comportament evanghelic, în profesia lui de vameș, angajat zelos al asupritorilor romani. Desigur, profesia în sine era necesară: trebuia s‑o exercite cineva, ca pe o îndeletnicire administrativă firească. Maniera în care‑o îndeplinea, însă, era incorectă, fiindu‑ne dat să vedem în el un slujbaș avar, nedrept, nemilos, asupritor, cum erau îndeobște vameșii, fapt pentru care erau detestați de conaționali. Comparabil, din păcate, cu unii bancheri de azi, care „umflă” dobânzile după bunul lor plac, împovărând mii sau poate milioane de nefericiți datornici.
În ziua întâlnirii cu Hristos vedem un Zaheu deosebit de receptiv. Se observă acest detaliu din dorința lui de a‑L vedea neapărat, fapt pentru care se urcă într‑un sicomor, arbore specific Țării Sfinte și unor țări din Africa. Întrucât în anumite ediții ale Scripturii și ale Evangheliei apare cuvântul „dud”, socotim util să facem câteva precizări. De*sigur, e vorba de o chestiune secundară, comparativ cu mesajul prioritar al Evangheliei de azi, dar semnificativă, totuși, pentru uniformitate biblică și liturgică. În textele clasice întâlnim expresiile „ἀνέβη ἐπὶ συκομορέαν” (NT gr.) și „ascendit in arborem sycomorum” (Vulgata). Cuvântul „sicomor” apare, de asemenea, în cele mai vechi traduceri românești, Noul Testament de la Bălgrad (1648) și Biblia lui Șerban (1688), dar și în ultimele ediții sinodale, inclusiv în cea jubiliară, diortosită de IPS Bartolomeu Anania. Remarcabile sunt, apoi, edițiile engleză și franceză, ambele folosind termenul sycomore. Nu același lucru se întâmplă în traducerea făcută de Luther, unde ne apare cuvântul Maulbeerbaum (de la Maulbeeren - dud). De aici s‑a inspirat, probabil, Cornilescu, în traducerea căruia apare aceeași greșeală (dud).
Pășind mai departe în observarea schimbării lui Zaheu, remarcăm și faptul că el a fost deosebit de receptiv și la cuvintele lui Iisus: „Coboară‑te…, astăzi voi să rămân în casa ta!”. Iar Zaheu, ne spune Evanghelistul, „L‑a primit cu bucurie…”. Altul ar fi zis, poate: „De ce să cobor? Vezi‑ți de drum! Am treabă, am o funcție importantă, sunt mai‑marele vameșilor!”
După întâlnirea cu Hristos, Zaheu devine alt om: împarte averea săracilor și se dedică slujirii evanghelice. Tradiția ne spune că l‑a însoțit pe Petru în câteva misiuni și că a fost așezat episcop în Cezareea Palestinei. Biserica îl pomenește (și) în ziua de 20 aprilie. Observăm cu bucurie, astfel, cum Zaheu și‑a armonizat cu învățăturile evanghelice viața ce i‑a mai rămas de trăit pe pământ. Și iată că la numele lui frumos („zakkai” în ebraică înseamnă „curat”, „pur”) și‑a adăugat faptele lui frumoase și pilduitoare.
De la pilda lui Zaheu la reflecția asupra propriei viețuiri
În calitate de membri ai Bisericii, noi ne situăm, în mod firesc, la punctul al treilea al etapelor descrise mai înainte. Suntem botezați, suntem creștini, suntem în Biserică. De aceea, să luăm aminte și la un cuvânt auzit din Apostolul citit azi: „Nu fi nepăsător față de harul care este în tine...” (I Timotei 4, 14). Dar să ne și întrebăm cu sincer curaj: viețuim cu adevărat în armonie cu învățăturile evanghelice? Iar pentru a face această „confruntare” dintre preceptele Scripturii și viața noastră este necesar să cunoaștem aceste precepte, a*min**tindu‑ne și azi folosul uriaș pe care‑l avem străduindu‑ne să citim Scriptura, în general, și Sfintele Evanghelii, în mod special.
Ar fi dureros și tragic să plecăm din viața pământească fără să fi citit integral Sfânta Scriptură, măcar o dată! Trebuie să știm, de altfel, că în Sfintele Evanghelii (dar și în celelalte scrieri ale Noului și Vechiului Testament) avem răspunsuri la toate dilemele și problemele noastre, legate fie de familie (căsnicie, în special), fie de serviciu, fie de semeni, în general. Dacă ar veni cineva să întrebe, de pildă, „cum să procedez cu dușmanii/vrăjmașii mei?”, răspunsul ni‑l dă Mântuitorul, în consemnarea lui Matei Evanghelistul: „Iar Eu zic vouă: iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați‑vă pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc…” (5, 44). O bună soluție ne oferă și Sfântul Apostol Pavel: „Dacă vrăjmașul tău este flămând, dă‑i de mâncare; dacă îi este sete, dă‑i să bea, căci, făcând acestea, vei grămădi cărbuni de foc pe capul lui…” (Romani 12, 20). Sau la întrebarea „ce scrie despre muncă?”, avem lămuriri cel puțin în două locuri: „Vrednic este lucrătorul de plata sa” (Luca 10, 7); „Dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce!” (II Tesaloniceni 3, 10). Sau la întrebarea foarte apropiată temei noastre, „cum se poate armoniza viața de familie cu Evanghelia?”, avem un excelent răspuns‑sinteză la Sfântul Apostol Pavel: „Femeilor, supuneți‑vă bărbaților voștri, precum se cuvine, în Domnul. Bărbaților, iubiți pe femeile voastre și nu fiți aspri cu ele. Copiilor, ascultați pe părinții voștri întru toate, căci aceasta este bine‑plăcut Domnului. Părinților, nu ațâțați la mânie pe copiii voștri, ca să nu se deznădăjduiască. Slugilor, ascultați întru toate pe stăpânii voștri cei trupești, nu slujind numai când sunt cu ochii pe voi, ca cei ce caută să placă oamenilor, ci în curăția inimii, temându‑vă de Domnul. Orice ați face, lucrați din toată inima, ca pentru Domnul și nu ca pentru oameni…” (Coloseni 3, 18‑23).
Concluzia se desprinde de la sine
Omul aflat în armonie cu Evanghelia devine smerit, conștiincios, harnic, fidel în căsnicie, darnic, nebețiv, înțelept, împăciuitor și bun. În contrast, cel nereceptiv la învățăturile evanghelice riscă să rămână (ori să ajungă) egoist, lacom, mândru, infidel, desfrânat, delăsător, leneș, certăreț, zgârcit și rău. Noi să ne rugăm Mântuitorului Iisus Hristos să ne ajute ca toată viața noastră, oriunde ne‑am afla, în familie, la locul de muncă, între semeni, peste tot, să se desfășoareîn armonie cu Evanghelia Sa. Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote