View Single Post
  #8  
Vechi 22.01.2017, 16:34:15
sofiaiuga's Avatar
sofiaiuga sofiaiuga is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.02.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.015
Implicit J.-Cl. Larchet despre ecumenismul prost și rugăciunea împreună cu non ortodocșii. «Or

un articol lamuritor despre rugaciunea cuomuna cu eretici,merita citit


Am o poziție foarte clară privind ecumenismul. Ecumenismul e de mai multe feluri și trebuie să avem o viziune precisă asupra acestui aspect. Ca și creștini, trebuie să fim deschiși către ceilalți, trebuie să-i iubim pe toți, și pe cei de altă religie, și pe cei fără religie, nu numai pe ortodocși; trebuie să fim pregătiți să ne mărturisim credința în discuție cu oricine și de aceea nu trebuie să refuzăm discuțiile, dialogul, contactul cu alții.

Altă formă de ecumenism e însă ecumenismul care consideră că nu există nici o diferență între diversele credințe creștine. Unii ecumeniști spun că în esență noi credem în același Dumnezeu, avem aceeași credință, iar diferențele sunt foarte mici, secundare. Asta e o expresie a ignoranței. Acești oameni, de cele mai multe ori, nu cunosc nici conținutul propriei lor credințe, nici conținutul credinței altora. Dacă cineva studiază care e credința Bisericii Ortodoxe, care e credința Bisericii Catolice, a diverselor Biserici protestante, a Bisericii anglicane, constată diferențe evidente, iar aceste diferențe sunt de obicei foarte importante. A nu le vedea e o formă de manifestare a ignoranței noastre. Florovsky a scris un articol foarte interesant despre lipsa conștiinței ortodoxe în persoana multora dintre creștinii ortodocși ai vremurilor noastre. Această formă de ecumenism trebuie refuzată. Ea e de neacceptat.

Mai e și o a treia formă de ecumenism. O formă de dialog teologic adevărat. Cu conștiința diferențelor dintre diferitele credințe și cu dorința de a discuta cu adevărat despre diferențe și pentru a găsi o cale de a ajunge la un anumit acord; nu la o formă de sinteză, de amestec între diversele credințe, ci la un acord în ce privește Biserica Ortodoxă. Ca dreptcredincioși, știm că avem o dreaptă credință. De ce? Pentru că e credința Părinților Bisericii. Pentru că noi nu am introdus nici o schimbare în credința Părinților. Credința Părinților Bisericii e credința revelată Sfinților Apostoli de Hristos Însuși. Deci e o continuitate între ce credem noi astăzi ca ortodocși și ce credeau Părinții Bisericii și Sfinții Apostoli în primele veacuri. Deci trebuie să discutăm cu credincioșii altor religii, ai altor confesiuni creștine care nu cred așa. Pentru că e absolut sigur, de exemplu, că Filioque nu se regăsea în Crezul originar, e o deviație care a fost introdusă încă din sec. 9, în special de Carol cel Mare, și apoi dezvoltată de teologia apuseană. Și alte dogme sunt inovații în credința apuseană, ca de exemplu credința în purgatoriu. Toți istoricii, chiar și cei catolici care sunt onești, știu și scriu în cărți de autentică istorie că această credință a fost introdusă abia în sec. 11. Dogma imaculatei concepții și credința în infaibilitatea papei de la Roma au fost introduse în Biserica Romano-Catolică în sec. 19. Și mai sunt și inovații în alte domenii. Toți părinții greci, nu numai Sf. Grigore Palama, cum spun unii teologi apuseni, ci și înaintași de-ai lui ca Sfântul Ioan Damaschin, Sf. Maxim Mărturisitorul, Sf. Grigorie de Nyssa, Sf. Chiril al Alexandriei și mulți alții, credeau în harul necreat. Credința apuseană în harul creat e o inovație cu rădăcinile în teologia augustiniană și care apoi a fost dezvoltată de scolastici în Evul Mediu timpuriu. Chiar recent am scris o carte amplă pe această temă, pentru a dovedi că doctrina energiilor necreate se regăsea la Părinții Bisericii și că era deja dezvoltată la Sf. Grigorie de Nyssa, la Sf. Maxim Mărturisitorul și cu certitudine nu a reprezentat o inovație a Sf. Grigore Palama, ci aparține Bisericii Ortodoxe, iar credința în harul creat a fost o inovație apuseană. Deci în dialog trebuie să fim conștienți de diferențele care există, pentru că dacă nu suntem conștienți de aceste diferențe, atunci cred că nu poate exista un dialog. Pentru a putea purta un dialog cineva trebuie să fie conștient mai întâi de diferențele dintre cele două persoane care sunt în dialog. Așadar, eu cred că trebuie să purtăm un dialog și să clarificăm toate aceste puncte în care există diferențe. Și pentru asta trebuie să studiem cu multă atenție nu numai istoria Bisericii, ci și pornind de la adevăratele surse ale teologiei, de la adevărata teologie, care este cea a Sfinților Părinți. De aceea, pentru mine, studiul Sfinților Părinți e foarte important. În lucrările Sfinților Părinți găsim credința adevărată.

Dar în problema rugăciunii?

Canoanele Bisericii sunt foarte clare. Biserica nu îngăduie să se roage cineva împreună cu membrii unor Biserici non-ortodoxe. Altceva e să ne rugăm pentru unirea creștinilor. Trebuie să sperăm asta. Trebuie să nădăjduim unirea creștinilor întru una singură Biserică. Dar credem și că această una singură Biserică e Biserica Ortodoxă. Deci trebuie să ne rugăm în Biserica noastră pentru această unire a tuturor creștinilor. Ceilalți creștini, catolicii, protestanții trebuie să se roage și ei pentru această unire între creștini, dar această unire poate fi făcută doar întru una Biserică care e Biserica Ortodoxă. Trebuie să fim atenți că sfintele canoane nu îngăduie slujbe amestecate. Sfintele canoane nu îngăduie rugăciunea comună cu creștini care nu sunt în una sfântă Biserică care e Biserica Ortodoxă. În Franța mulți preoți evită cu atenție slujbe comune și rugăciuni comune. Unii au mai făcut asemenea rugăciuni, dar, în general, majoritatea evită să facă asta.

[…]

Sursa: Lumea Credințe
__________________
Reply With Quote