View Single Post
  #4162  
Vechi 05.02.2017, 23:00:40
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

În omilia rostită astăzi, Patriarhul României a insistat asupra rolului smereniei și a rugăciunii smerite în dobândirea mântuirii. El a transmis că această virtute îl face pe om sincer și recunoscător pentru că în stare de smerenie omul vede nu doar binele pe care l-a săvârșit până la un moment dat, ci vede și pe Cel ce îl ajută să facă binele, adică pe Dum*nezeu.

Omul smerit, prin rugăciune sinceră și stăruitoare, spune Patriarhul nostru, se luminează se leapădă de iubirea egoistă de sine, iar sufletul său se umple de iubirea sau harul lui Dumnezeu Cel milostiv și smerit. Numai smerenia deschide ușile milostivirii dumnezeiești pentru iertarea păcatelor. Fără smerenie nimeni nu poate dobândi mântuirea, nici chiar cel ce pretinde că este drept a spus Preafericirea Sa în cuvântul rostit duminică, 5 februarie 2017.

Adresându-se celor prezenți în Paraclisul Sfântul Grigorie Luminătorul, din cadrul Reședinței Patriarhale, Preafericirea Sa a evidențiat că rugăciunea smerită este mântuitoare și sfințitoare, deoarece ea ne umple de prezența lui Dumnezeu și vindecă sufletul de rănile patimilor egoiste, mai ales de mândrie. Patriarhul Daniel a numit acest tip de rugăciune drept temelia vieții și a iubirii duhovnicești adevărate.

Numai rugăciunea smerită este temelia vieții și creșterii spirituale a omului sau cale de înaintare spre Hristos Cel răstignit și înviat. Rugăciunea smerită vin*decă sufletul de rănile patimilor egoiste și mai ales de mândrie. Prin rugăciunea smerită, creștinul cultivă trezvia sau veghea duhovni*cească, pentru a nu cădea în mulțumirea de sine, care devine repede lenevire duhovnicească și slăbire în iubirea fată de Dumnezeu și de semeni, a spus Patriarhul României.

În continuarea cuvântului său, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a indicat faptul că Dumnezeu preferă un păcătos smerit unui drept mân*dru. Însă, făcând referire la cântările bisericești din această perioadă, Părintele Patriarh a explicat că preferința lui Dumnezeu pentru smerenia vameșului nu înseamnă aprobarea păcatelor vameșului și nici nesocotirea faptelor bune ale fariseului:

Cântările Triodului ne îndeamnă să imităm virtuțile sau faptele bune ale farise*ului și, în același timp, să cultivăm smerenia vameșului. Așadar, Biserica ne îndeamnă, în același timp, la fapte bune și la multă sme*renie. Acest îndemn este clar exprimat în slujba Utreniei din Duminica Vameșului și Fariseului, deoarece cântarea a 5-a spune: „Să ne sârguim a urma virtuților fariseului și a râvni smerenia vameșului; urând necuviința greșelilor de la amândoi, adică trufia și pierzarea”.

Întâistătătorul Bisericii noastre a vorbit și despre faptul că Duminica Vameșului și Fariseului deschide „timpul Triodului”, un interval de rugăciune mai intensă. Triodul este o perioadă de 10 săptămâni a anului bisericesc care cuprinde trei săptămâni cu patru duminici pregătitoare (Duminica Vameșului și Fariseului, a Fiului Risipitor, a Înfricoșătoarei Judecăți și a Izgonirii lui Adam din Rai), Postul Sfintelor Paști și Săptămâna Sfintelor Pătimiri, a explicat Patriarhul Daniel.

Perioada Triodului este un timp de rugăciune mai intensă, de ascultare mai atentă a Sfintei Scripturi, o perioadă de pocăință și de spovedanie, de împărtășire euharistică mai deasă și de milostenie mai multă arătată celor în nevoi. Înaintea începutului Postului Mare, Biserica a rânduit patru duminici pregătitoare ca să învățăm că pentru înnoirea vieții noastre sufletești, pentru învierea sufletului din moartea pricinuită de păcat și pentru întâlnirea cu Hristos Cel răstignit și înviat sunt esențiale patru lucrări mari: rugăciunea smerită, pocăința sinceră, milostenia generoasă și postirea sau înfrânarea.

Să ne ajute Bunul Dumnezeu ca această primă Duminică a perioadei Triodului să fie un început temeinic pentru rugăciunea sme*rită, a concluzionat Patriarhul Daniel și a îndemnat ca această rugăciune să fie înălțată pentru toată lumea, deoarece Dumnezeu voiește, „ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină”, după cum ne spune Sfântul Apostol Pavel.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote