În Duminica Întoarcerii Fiului risipitor Părintele Patriarh a transmis, din Paraclisul Reședinței Patriarhale, învățături cu privire la pocăință și marea iubire a Tatălui Ceresc pentru noi, oamenii.
Pericopa citită a fost rânduită astăzi ca să înțelegem cât de folositoare este pocăința pentru urcușul nostru sufletesc spre Înviere ca ridicare din păcat și ca bucurie a întâlnirii noastre cu Hristos Domnul, spune Părintele Patriarh. Treptele acestea ale ridicării duhovnicești din păcat, pe care le-a urmat tânărul risipitor, sunt trepte esențiale ale pocăinței.
Întâistătătorul Bisericii noastre insistă în continuare pe ideea că din acest text sacru învățăm cum să ne pocăim și mai ales învățăm cât de mari sunt darul și bucuria iertării. Continuând în același registru, Patriarhul accentuează că este minunată regăsirea celui pierdut sau învierea celui mort sufletește și frumoasă starea sufletului omului după primirea iertării păcatelor.
Dumnezeu respectă libertatea omului, chiar dacă acesta o poate utiliza într-un mod dăunător. Fiul cel tânăr a dorit să facă experiența libertății ca înstrăinare a lui de tatăl său și de casa părintească, își continuă cuvântul Părintele Patriarh.
Cu surprindere, Tatăl acceptă cererea fiului său de a primi partea sa de avere și de a părăsi casa părintească. Aceasta este dovada clară că Dumnezeu respectă libertatea omului de a urma propriul drum în viață. Omul are așadar libertatea de a folosi toată energia vieții sale, darurile sale naturale sau darurile dobândite de la alții după cum dorește.
Reflectând mai departe, Părintele duhovnicesc al tuturor românilor ortodocși evidențiază că Dumnezeu respectă această libertate, chiar dacă știe că omul o poate folosi într-un mod contrar voinței divine. Totuși, deodată cu respectul arătat de Dumnezeu libertății omului, Evanghelia de astăzi ne arată și drama libertății omului ca înstrăinare de Dumnezeu.
Cei doi fii care apar în pilda din Evanghelie sunt diferiți. Fiul cel mare reprezintă pe unii credincioși iubitori de Dumnezeu și de Biserică, harnici și cinstiți, având viață curată și evlavie multă. Adesea, ei sunt nemilostivi și neiertători față de păcătoșii din comunitate, pe care mai mult îi judecă moral decât îi ajută să se îndrepte spiritual.
Întrucât Tatăl milostiv iartă pe fiul său cel risipitor și păcătos care se pocăiește, cere și fiului său cel ascultător și harnic să fie milostiv și iertător. Sfânta Evanghelie de astăzi este în același timp evanghelia iertării păcătosului pocăit și a îmblânzirii evlaviosului neiertător, adaugă Patriarhul Daniel, potrivit Radio Trinitas.
Observăm că parabola ne arată iubirea lui Dumnezeu față de păcătosul care se pocăiește. Tatăl fiului risipitor nu adresează niciun reproș fiului reîntors acasă și nici nu îi cere un inventar al averilor risipite. Sufletul omului salvat pentru eternitate este mai scump decât orice avere materială, evidențiază părintește Primatul Bisericii noastre.
Iubirea milostivă a lui Dumnezeu, care se ridică deasupra oricărui calcul de ordin material, copleșește dreptatea potrivit căreia fiul risipitor de averi trebuia să fie pedepsit, concluzionează Patriarhul României.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|