Citat:
În prealabil postat de CristianR
Care este abaterea dogmatică pe care o presupune așa-zisa erezie ecumenistă?
Ce sinod a constatat și condamnat existența acestei erezii?
|
Invatatura ecumenista este de fapt o invatatura protestanta, un protestatism liberal, pietist. Se spune ca miscearea ecumenista a aparut la sfarsitul secolului XIX si, la inceput, dorea sa uneasca multele culte protestante, din ce in ce mai numeroase. Imediat dupa primul razboi mondial Patriarhia Ecumenica si Patriarhul Meletie au dorit o apropiere de aceasta miscare. Dar interesul lor era politic, Grecia atacase atunci Turcia pentru a recupera teritoriile din Asia Mica, englezii promitand ajutorul lor. De aceea Patriarhul Meletie, care era un nationalist grec, imediat dupa ce ajunge pe scaunul patriarhal recunoaste hirotoniile anglicane si convoaca un sinod pan-ortodox care sa faca unele schimbari pentru apropierea de celelalte culte. Pana la urma Patriarhiile nu au raspuns acestei convocari si s-a tinut doar o conferinta, cu cativa trimisi, care au discutat schimbarea calendarului.
Asadar, invatatura ecumenista este o adaptare la crestinism a ceea ce propovaduieste miscarea new-age. Conceptia new-age este ca sunt mai multe cai de dezvoltare spirituala, fiecare religie este buna si arata cate o cale. Ecumenismul spune ca fiecare cult este bun si este o cale de ajungere la Divinitate si mantuire. Varianta mai putin radicala spune ca ortodoxia este cea mai buna, dar si celelalte sunt bune, intr-o masura mai mica. Toate acestea nu au nicio legatura cu invatatura ortodoxa, sunt idei protestante. Una din teorii este ramificarea harului, tot de sorginte protestanta. Protestantismul (pietist, in primul rand) neaga sau minimalizeaza importanta Botezului, al Sfintelor Taine, a preotiei, a Bisericii.
Invatatura ortodoxa in aceasta problema este afirmata in multe sinoade si hotarari dogmatice, sta la baza intregii invataturi. A fost prima invatatura afirmata la un sinod, dupa sinodul din perioada apostolica. Invatatura ortodoxa este diferita de cea protestanta, spune ca harul primit prin Botez si Sfintele Taine mantuiesc, nu doar credinta. Hristos a venit sa aduca Botezul, fara de care toti ajungeau in Iad in Vechiul Testament. Adica a venit sa aduca harul pierdut, pe care il primeste omul prin Botez. Ecumenismul a reinviat si ereziile din primele secole, de exemplu pelagianismul, care spune ca omul se poate mantui prin fapte si poate capata har prin fapte, fara Botez.
Spuneam ca primul sinod tocmai aceasta invatatura a clarificat, faptul ca in afara Bisericii nu exista Botez, ereticii si schismaticii nu au botez si Sfintei Taine. Hotararea acestui Sinod de la mijlocul secolului III a fost reafirmata la Sinoadele Ecumenice, deci putem spune ca este o invatatura afirmata si al Sinoadele Ecumenice. Aici sunt toate canoanele Bisericii:
http://manastirea-saharna.md/biblioteca/
Iar acesta e canonul de la Sinodul cartagina din 256:
http://manastirea-saharna.md/fisiere...Cartag_256.pdf
Aici spune la inceput de problema botezului ereticilor si schismaticilor. Apoi spune ca aceasta nu e o invatatura noua, formulata atunci, ci afirmata de toti cei din vechime. Anume ca că "nimeni nu se poate boteza afară de catoliceasca biserică; fiindcă botezul este unul și se află numai în catoliceasca biserică. Si " Dar
la eretici, unde nu este biserică, e cu neputință a primi iertarea păcatelor" "deci ereticul, care nu are nici jertfelnic, nici biserică, nu poate sfinți untdelemnul;" De asemenea, " deoarece botezul este unul, si unul este Duhul Sfânt si una Biserica întemeiată de Hristos Domnul nostru, fiindcă dintru început a zis Apostolul Petru că ea este întemeiată pe unitate; prin urmare, cele ce se săvârșesc de dânșii, mincinoase și deșarte fiind, toate sunt fără valoare."
Aceleasi invataturi sunt afirmate si in canonul I al Sfantului Vasile cel Mare, Sinpadele de dupa Schisma si, mai recent, Sinodul BO a Georgiei din 1998:
http://www.angelfire.com/linux/viata...od_gergia.html
Despre acestea am mai scris in topicele deschise de mine.