Bursele din SUA sunt la maxime istorice, creditarea pentru sectorul imobiliar comercial este la un nivel record, americanii care-și cumpără mașini se împrumută mai mult ca niciodată și gospodăriile în general sunt aproape la fel de îndatorate cum erau când marea criză financiară le-a lovit economia.
Iar președintele Donald Trump vrea să deregle*menteze piețele financiare pentru ca și mai multe credite să inunde țara.
În economia americană ticăie bombe cu explozie întârziată, după cum scrie Le Monde.
Următoarea criză financiară ar putea veni de pe șosea, notează Bloomberg. Șoferii americani cedează tot mai mult tentației dobânzilor mici, a benzinei ieftine și a turmelor de mașini seducătoare, mai rapide, mai deștepte și mai eficiente ca niciodată. N-au bani pentru noile achiziții, așa că recurg la împrumuturi. Rezultatul este că datoria auto a țării a ajuns la un nivel record în ultimul trimestru al anului trecut, potrivit datelor Rezervei Federale. Un val de achiziții de sfârșit de an a împins creditarea pentru autovehicule pe un vârf dubios de 1.160 de miliarde de dolari (cu 9% peste nivelul de anul trecut și cu 13% mai mare decât vârful atins înainte de criză, în 2005, potrivit revistei Quartz). Unii văd în aceasta o dovadă a încrederii consumatorilor în economie, iar alții o cotă alarmantă, suficient de ridicată pentru a stârni discuții despre umflarea unei bule. Muntele de datorii este atât de mare încât ar putea acoperi costurile pentru achiziționarea a 43,4 milioane de camionete Ford F-150, mașini legendare în SUA, adică a unui astfel de model pentru fiecare al optulea american. Datoria, privită din alt unghi: fiecare șofer este dator 6.100 de dolari pentru mașina sa.
Însă piața auto este mai fluidă decât cea, mai importantă, a locuințelor. Ratele la mașină sunt de obicei mai mici decât ipotecile, iar tendința este ca oamenii să își folosească mult mașinile, astfel că plata datoriei auto are în general prioritate.
Iar numărul întârzierilor la plata creditelor auto, deși în creștere, este mai mic decât cel al întârzierilor la rambursarea împrumuturilor pentru studiu sau a celor create prin cardurile de credit (1.000 de miliarde de dolari). Peste șase milioane de consumatori americani au întârzieri de cel puțin 90 de zile la plata ratelor pentru mașină, potrivit Fed New York. Aproape un sfert dintre creditele auto sunt subprime, adică acordate unor debitori cu risc ridicat. Rata creditelor neperformante pe această piață este la maximul de după 2009, notează Financial Times.
Evoluțiile de pe piață nu anunță deocamdată apocalipsa, dar sunt îngrijorătoare. Îngrijorați ar trebui să fie și șefii producătorilor auto. Companiile lor sunt acelea care dau credite celor mai riscanți cumpărători. Constructorii auto sunt mai interesați să împingă vânzările în sus și, spre deosebire de bănci, fac bani atât prin credite cât și prin vânzarea mașinilor. Insistența pe mașini mai mari și mai scumpe, reducerea standardelor de creditare și lărgirea ferestrei de rambursare până la șase sau șapte ani au adus vânzările la nivelul record de 17,55 milioane de mașini anul trecut.
Pe de altă parte, după cum a avertizat Fed, întârzierile la plata datoriei au început să fie o problemă mai mare pentru producătorii auto decât pentru bănci.
Industria auto este o parte importantă a economiei americane. Producătorii de mașini și furnizorii de piese asigură mai multe locuri de muncă decât oricare alt sector manufacturier, generând 3% din PIB.
Excesul de creditare mai creează un pericol, care-i pândește pe proprietarii de mașini. Fed va majora de mai multe ori dobânzile anul acesta, poate de trei ori după cum au sugerat câțiva oficiali ai instituției. Iar cum dobânzile influențează puternic cererea de mașini, manevrele Fed ar putea limita entuziasmul cumpărătorilor de mașini care se îndatorează pentru a putea face achiziții. Pe măsură ce crește rata de delincvență, crește și riscul ca un val de executări silite să erodeze valoarea mașinilor uzate, cererea pentru mașini noi și în cele din urmă avuția debitorului.
Într-un raport pentru februarie, New York Fed arată că datoria colectivă a gospodăriilor americane a urcat la 12.580 mld. dolari. Dacă ritmul de creștere se menține, datoria ar trebui să depășească vârful de 12.680 mld. dolari cândva anul acesta, scrie Huffington Post, ziar care nici el nu vede deocamdată motive de panică. Gospodăriile americane, al căror număr crește, ceea ce justifică majorarea datoriei totale, își pot administra acum mai bine datoriile decât în 2008. Huffington Post este îngrojorat însă de datoria studențească, unde se observă o creștere rapidă, de 31 mld. dolari în ultimul trimestru al anului trecut, la 1.310 mld. dolari.
Analiștii vorbesc de formarea unor bule și pe bursele de acțiuni din SUA și din alte părți. Acestea sunt la maxime istorice, însă optimismul în exces face adesea loc nesăbuinței, avertizează The Guardian, pentru care întrebarea nu este dacă pe piață s-a creat o bulă, ci când aceasta se va sparge. Acest moment este deocamdată departe, dar va veni, cu siguranță. Donald Trump, cu planurile sale de stimulare economică, droghează piețele, care sunt în acel punct al ciclului în care fiecare veste reprezintă un motiv de a cumpăra acțiuni. Înflația accelerează, semn că economia globală ia viteză, ceea ce va face bine profiturilor companiilor. Fed lasă să se înțeleagă că va majora dobânzile de politică monetară, ceea ce reprezintă un semn de încredere în sănătatea celei mai mari economii a lumii. Wall Street-ul salivează și la perspectiva ca Trump să reducă taxele pentru companii.
Oficialii Fed nu par îngrijorați de riscurile care cresc pe piețele americane cu excepția uneia singure, cea imobiliară comercială, notează Reuters.
Creditarea pentru acest sector din partea băncilor americane a depășit nivelurile de dinainte de criză în septembrie 2015, iar în ianuarie au ajuns la cota record de 1.970 miliarde de dolari. Băncile mici dețin aproape două treimi din total. Prețurile proprietăților comerciale sunt de două ori mai mari față de cum erau în 2009.
Un alt semn că piețele au acum o Ñmentalitate de bulăî este că veștile rele sunt ignorate. Investitorii nu par îngrijorați că Trump ar putea declanșa un război comercial global și nici de politica sa externă haotică. Bursele par că ignoră și riscurile politice din Europa.
Keynes a explicat acest tip de comportament, notând că piețele pot rămâne iraționale mai mult timp decât investitorii pot rămâne solvabili.
În SUA, S&P 500 este cu 65% peste nivelul din 1999, cu toate că de atunci piața a suferit două declinuri, unul de 49% între 2000 și 2002 cauzat de spargerea bulei internet-telecom și altul, de 57%, produs de criza financiară din 2007-2009.
Bulele speculative se umflă continuu, și cu toate acestea Trump vrea să retragă reglementările financiare introduse de Obama pentru a preveni o nouă criză.
|