《 continuare 》
O categorie aparte din rândul acestor asceți „de vârf” o reprezintă „fructiferii” (cei care se hrănesc numai cu fructe – proaspete sau uscate) și „cerealierii” (cei care se hrănesc numai cu grâu înmuiat, porumb, mei, linte, bob și mazăre). Acești nevoitori își stăpânesc cu o deosebită ușurință atât trupul cât și gândurile, și sporesc cel mai ușor pe calea sfințitei rugăciuni. Sunt foarte rari (pentru că nevoința este foarte aspră) dar bine-plăcuți Domnului, și de aceea harul Lui Dumnezeu lucrează mult mai intens pentru a le întări atât voința cât și trupul. De altfel, să nu uităm însă cuvintele Marelui Vasile: „Nu a tuturor căsătoria, nu a tuturor călugăria; nu a tuturor obștea, nu a tuturor pustia”. Spun Sfinții Părinți că doar pe aceste trepte de postire putem întâlni cu adevărat revărsarea harismelor Duhului Sfânt în belșugul felurit și excepțional al lor: darul rugăciunii neîncetate, darul lacrimilor, jertfirea pentru aproapele, dragostea de semeni, abisul smereniei, înainte-vederea (sau cunoașterea lucrurilor încă neîntâmplate, prin descoperire sau pre-vestire de la Dumnezeu). Regula de aur a celor ajunși pe aceste trepte în urcușul lor duhovnicesc este (după cuvântul Sfântului Teofan Zăvorâtul) împotrivirea la lăcomie sau fuga de îmbuibarea pântecelui (hrana fiind dată pentru supraviețuire, nefiind un scop în sine, precum zice vorba din bătrâni: „Nu trăim ca să mâncăm, ci mâncăm ca să trăim”). Iar ceea ce constituie grija lor de căpetenie este lepădarea clevetirii sau osândirii aproapelui, și în general a oricărui cuvânt deșert aducător de răspândire a minții de la rugăciune. Aceasta pentru că nevoitorii simt de îndată părăsirea lor de harul Duhului Sfânt. Și de aceea au fost numiți „armata de geniu a Bisericii”, călăuziți fiind pururea de cuvintele de foc ale puterii Psalmilor: „Pune Doamne, strajă gurii mele și ușă de îngrădire, împrejurul buzelor mele” (Ps. 140, 3), „pururea lauda Lui în gura mea” (Ps. 33, 1), „Doamne, Dumnezeul mântuirii mele, ziua am strigat și noaptea înaintea Ta” (Ps. 87, 1), și urmând întru totul îndemnului apostolic: „Rugați-vă neîncetat!” (I Tes. 5, 17). Într-o astfel de luptă îndârjită și necruțătoare, gândurile rele sunt stârpite „din fașă” iar mintea păstrează pururea doar prezența Atotputernicului Dumnezeu. Chiar și dintre aceștia – spune Sfântul Isaac Sirul – doar unul din generație în generație, „unul din zece mii care se silesc”, izbândește să urce pe treapta cea mai înaltă – hrănirea doar cu Trupul și Sângele Domnului – „Mana Dumnezeiască” precum i s-a spus. Aici nici nu mai poate fi vorba de luptă, de ispitire la păcate grosolane; trupul este supus, cugetul desăvârșit smerit, totul devine prezență atotcuprinzătoare a Duhului Sfânt și rodire de harisme. Spre pildă stă cazul Sfântului Ioan, Pustnicul din Carpați, fost Episcop-vicar la Mitropolia din Kiev, care se întreba cu inocență în auzul tânărului frate Constantin Ilie (viitorul Arhimandrit Cleopa) de la Mânăstirea Sihăstria: „Cu ce am greșit eu oare astăzi, Doamne, de m-ai arătat oamenilor?” Pe această treaptă, cea mai înaltă, rugăciunea nu se mai face cu limba sau cu gura, nici măcar cu mintea sau cu inima; ea devine „răpire”, „uimire”, „extaz” – când omul aude „cuvinte de nespus, pe care nu se cuvine omului să le grăiască” (II Cor. 12, 4). Sufletul este în cer , cu Dumnezeu: „nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine” (Gal. 2, 20). De altfel tot Sfântul Pavel a mărturisit: „Cunosc un om în Hristos, – fie în trup, nu știu; fie în afară de trup, nu știu, Dumnezeu știe – a fost răpit unul ca acesta până la al treilea cer” (II Cor. 12, 2-3). Aceasta este de fapt mărturia adevăratei înainte-vederi.
《 va urma 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|