Sfânta Cruce este steagul de biruință al lui Hristos. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române s-a adresat în 19 martie 2017 credincioșilor ortodocși. În cuvântul rostit duminica aceasta la Paraclisul Reședinței Patriarhale, Preafericirea Sa a vorbit despre simbolismul și asumarea Crucii.
Mântuitorul Iisus Hristos ne arată că cine dorește să vină după El trebuie mai întâi să se lepede de sine, să-și ia crucea sa și să-L urmeze. Așadar, lepădarea de sine, purtarea sau asumarea crucii și urmarea lui Hristos sunt cele trei condiții pentru a fi creștin și a dobândi mântuirea, spune Părintele Patriarh.
În continuare, se subliniază că lepădarea de sine nu înseamnă desființarea sau anularea de sine, ci schimbarea modului egoist de a viețui. Lepădarea de sine înseamnă renunțarea la modul pătimaș de a trăi în uitare de Dumnezeu și de semeni.
Mântuitorul ne arată, de fapt, că numai atunci putem să-I urmăm Lui, când centrul vieții noastre nu mai suntem noi înșine, ci El. Când viața omului nu mai este centrată pe eul său posesiv, trecător și limitat, ci pe legătura de iubire veșnică și infinită cu Hristos Dumnezeu-Omul, atunci viața omului devine comuniune pentru eternitate, deschidere spre îmbogățire spirituală veșnică, în iubirea eternă a Preasfintei Treimi, oferă alte explicații Patriarhul Daniel, potrivit Radio Trinitas.
Mai departe, Primatul Bisericii Ortodoxe Române dezvăluie legătura dintre legătura dintre Cruce și Înviere, punctând că în Taina Crucii se află slava Învierii Domnului.
Sfinții Părinți ai Bisericii ne spun că Sfânta Cruce este steagul de biruință al lui Hristos, adică este semnul iubirii lui Hristos mai tare decât moartea. Cu alte cuvinte, ea este, în același timp, simbolul Răstignirii și Învierii lui Hristos, adaugă Patriarhul nostru.
Duminica Sfintei Cruci în care ne aflăm ne descoperă în esență că urmând lui Hristos crucea ne duce la Înviere. Mântuitorul Iisus Hristos voiește să ne spună că iubirea de Dumnezeu este temelia adevăratei iubiri față de semeni și față de noi înșine.
De fapt, trăim cu adevărat și ne împlinim pe noi înșine sau ne realizăm ca persoane în măsura în care Îl iubim pe Dumnezeu și pe semenii noștri. Ca atare, măsura libertății noastre este, de fapt, măsura capacității noastre de-a iubi pe Dumnezeu în rugăciune și pe semenii noștri în faptele bune săvârșite pentru ei, aflăm de la Preafericirea Sa.
O altă condiție a vieții în Hristos este luarea sau asumarea Crucii.
În multe feluri, crucea este trăită ca fiind o neputință, o neîmplinire sau o suferință care marchează viața omului. Dar când Mântuitorul îndeamnă pe fiecare să-și ia crucea sa, aceasta este o chemare: Ia, acceptă, neputința ta și urmează-Mi Mie! Adu la Mine, la Hristos, durerea ta, neputința ta, boala ta, osteneala ta, lupta ta cu tine însuți și cu neputințele tale!, evidențiază Părintele Patriarh.
Hristos voiește să poarte împreună cu noi suferința noastră, ca să umple cu prezența Lui iubitoare, mântuitoare și sfințitoare neîmplinirea noastră apăsătoare.
Oamenii care trec prin suferință sau poartă o cruce grea nu mai rămân complet indiferenți. Necazul sau suferința ne poate apropia sau îndepărta de Dumnezeu. De aceea, Evanghelia de azi ne îndeamnă să luăm Crucea, să o asumăm, să o purtăm venind cu ea la Hristos și să facem din ea drum spre Înviere.
În concluzie, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române remarcă: Asumarea Crucii și urmarea lui Hristos înseamnă să ne aducem pe noi înșine la Hristos, purtând cu răbdare și speranță neputințele noastre, bolile noastre, „răstignirile” noastre între idealul propus și rezultatul obținut, pentru ca El să devină Doctorul și Mântuitorul vieții noastre.
În Duminica a treia din Postul Sfintelor Paști s-a săvârșit Liturghia Sfântului Vasile cel Mare.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|