Totusi, am senzatia dezamagitoare ca autoritatile noastre ecleziastice reactioneaza prea lent, prea sovaielnic in raport cu hidra schismei. Trebuie folosita toata forta bisericeasca a canoanelor. Un preot caterisit e preot cum sint eu. Asa cum eu, sau oricare alt mirean orthodox de pe planeta asta nu avem dreptul sa slujim in Sf. Altar sau sa primim spovada, si multe altele, nici caterisitii Romaniei nu (mai) au acest drept.
Dintre greci, singurul (destul de) rational/moderat este Zisis. Numai vorbesc de ierarhii lor cu capul pe umeri, precum Ieroteu de Nafpaktos sau Ieremia de Gortina.
E posibil ca pina la urma Alin si Iuliu sa aiba dreptate, si sa fie o infiltrare bine gindita, probabil si cu sprijinul unor epoleti de peste hotare, a stilistilor grecotei. De asta Slatioara sta deoparte si canci declaraciuni oficiale pe problema. Cind altii lucreaza pentru cauza ta, sau pentru una convergenta, de e sa fii timpit iesind sub reflectoare?!
Quod attinet schisma graecorum: pai nu era misto, din pdv-ul lor, cind mulgeau bisericile si mai ales manastirile nord-dunarene in secolele XVI-XVIII?! Romania e un stat imploziv, moribund (daca nu facem sau se face ceva ca sa iesim din situatia asta), in plina prabusire demografica si mai ales spirituala. Economia inca merge (e un fel de a-o spune), cam cum reuseste un betivan sa nu se prabuseasca pina ajunge acasa. Normal ca asa o situatie ii excita pe (unii) strainezi, de care ne tot autoiluzionam, din '90 incoace, ca se topesc dupa bunastarea noastra (inclusiv dupa bunastarea spirituala, care include/presupune o Biserica puternica). E sindromul vulturului-care-da-cercuri. Trebuie sa ne ridicam de jos, si sa ii explicam "bah, nu am parasit inca planul fiintarii ca neam, du-te si baga-ti gheara in git".
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey.
|