Antonia, iar ati comis-o, ati incalcat alta porunca, smoala e asigurata. mintiti cu speranta ca nu va controleaza nimeni, iata:
"Sinodul I-II din Constantinopol din anul 861 păstrează cu sfințenie ceea ce s-a stabilit anterior de către Biserică, în privința disciplinei bisericești. Acest sinod a reglementat, printre alte, probleme de ordin canonic și bisericesc, și pe cea a relației dintre cler și mireni cu episcopul eparhiot (canonul 13), a relației dintre un episcop cu mitropolitul său (canonul 14) și, nu în ultimul rând, a relației dintre un mitropolit, episcop, preot, diacon cu patriarhul (canonul 15). Tradiția canonică cuprinde numeroase canoane (31. 55 ap.; 6 sin. II ec.; 3 sin. III ec.; 18 sin. IV ec.; 31, 34 Trul.; 6 Gang.; 14 Sard.; 5 Antioh.; 10, 11, 62 Cartag.; 13, 14, 15 sin. I-II C-pol 861) ce reglementează aceste raporturi de ascultare canonică.
Prin urmare, cazurile de indisciplină erau frecvente în trecut, iar acuzele aduse episcopilor pe nedrept - așijderea. Adesea, unii preoți și toți cei dimpreună cu ei (inclusiv mirenii) acuzau pe nedrept pe episcopii lor de faptul că se îndepărtau de dreapta credință și nu săvârșeau dreptatea, urmărind prin aceste acuze ruperea comuniunii cu episcopul lor și încetarea pomenirii numelui acestuia după rânduielile hotărâte la slujbele bisericești. Toate acestea conduceau, în cele din urmă, la schismă și la dezbinarea Bisericii lui Hristos. Canonul 31 apostolic pedepsește schisma cu caterisirea pentru clerici și afurisirea pentru mireni, dar – după cum spune și canonul – „acestea să se facă numai după una și a doua și a treia stăruință (poftire la ordine) din partea episcopului”.
Alții, dimpotrivă, văzând că nu-i pot acuza de erezie, cu vicleșug, îi acuzau de săvârșirea unor păcate, fără însă să aștepte dovedirea acestora, rupând imediat comuniunea cu acesta și încetând pomenirea numelui la slujbele bisericești. În acest sens, canonul 13 I-II Constantinopol 861 a hotărât că „dacă de acum înainte vreun presbiter sau diacon va osândi pe episcopul său pentru oarecare vinovăție, înainte de sinodiceasca judecată și cercetare și de osândirea lui desăvârșită ar îndrăzni să se depărteze de la comuniunea cu acela și numele lui nu-1 va pomeni la sfintele rugăciuni ale liturghiilor, precum s-a predanisit Bisericii, acela să se supună caterisirii și să se lipsească de toată demnitatea ierahicească”. Deci, canonul acesta pedepsește cu caterisirea și pierderea demnității clericale pe preotul și diaconul care îndrăznesc să rupă comuniunea și să nu pomenească numele lui la sfintele slujbe înainte de cercetare, judecare și publicarea sentinței definitive de către organismul de judecată bisericească. Unul ca acesta, subliniază canonul, „nu este vrednic nici de demnitatea presbiteriei, nici de numele de presbiter”. Canonul concluzionează că cei care îi vor urma „de vor fi dintre cei ierosiți, și ei să cadă din demnitatea lor; iar de vor fi monahi sau mireni, desăvârșit să se afurisească din Biserică, până când, desfăcând legătura cu schismaticii, se vor întoarce la episcopul lor propriu”.
Canonul 14 privește raportul dintre episcop și mitropolitul său, primul pedepsindu-se cu caterisirea dacă, sub pretextul unei acuze la adresa mitropolitului înainte de cercetare, judecare și publicarea sentinței definitive de către organismul de judecată bisericească, rupe comuniunea cu episcopul său și încetează a pomeni numelui acestuia după rânduielile hotărâte la slujbele divine.
Canonul 15 completează canoanele precedente 13 și 14 cu raportul de ascultare dintre mitropoliți, episcopi, preoți și ceilalți clerici cu patriarhul lor. Astfel, canonul 15 al Sinodului I-II din Constantinopol de la anul 861 trebuie interpretat în contextul mai larg și anume cel al raportului de ascultare canonică. Acesta prevede că toate cele trei canoane (13-15) se aplică numai celor „ce sub pretextul oarecăror vinovății se depărtează de întâii lor stătători și fac schismă și rup unitatea Bisericii” pentru anumite acuze nedovedite.
Totuși, canonul 15 reglementează și situația în care se poate rupe comuniunea și pomenirea la slujbele bisericești, dar într-o prezentare expressis verbis. Astfel, canonul precizează că: „cei ce se despart pe sine de comuniunea cea cu întâiul stătător al lor pentru oarecare eres osândit de sfintele sinoade sau de Părinți, firește adică, de comuniunea cu acela care propovăduiește eresul în public și cu capul descoperit îl învață în Biserică, unii ca aceștia nu numai că nu se vor supune certării canonicești, desfăcându-se pe sineși de comuniunea cu cei ce se numește episcop chiar înainte de cercetarea sinodicească, ci se vor învrednici și de cinstea cuvenită celor ortodocși”. În comentariul său, canonistul Nicodim Milaș, pentru a-și valida interpretarea, aduce și un exemplu din Biserica Rusă prin citarea Arhimandritului Ioan care, ținând cont de contextul istoric din Biserica sa, cu condescendență și cu observarea strictă a doctrinei canonice, reliefează că, la interpretarea acestui canon, un preot nu va cădea sub incidența canoanelor atunci când rupe comuniunea cu episcopul locului, dar acest lucru se concretizează numai în condiții stricte, și anume atunci când acel episcop propovăduiește o învățătură străină de învățătura Bisericii Ortodoxe și care a fost condamnată în mod solemn de către Biserica Ortodoxă și dacă o propovăduiește expres și în public în biserică, cu intenția clară de a vătăma învățătura Bisericii Ortodoxe și de a susține respectiva erezie.
De menționat este și faptul că unul dintre principiile canonice fundamentale de organizare a Bisericii Ortodoxe este principiul sinodalității, conform căruia conducerea Bisericii se exercită în mod colegial, colectiv și nu individual; prin urmare, organismul superior de conducere este sinodul. Acest principiu a contribuit în mod efectiv la afirmarea și menținerea unității în diversitate a Ortodoxiei.
Sinodalitatea în Biserica Ortodoxă este expres prevăzută în canonul 34 apostolic: „Se cuvine ca episcopii fiecărui neam să cunoască pe cel dintâi dintre dânșii și să-l socotească pe el drept căpetenie, și nimic mai important să nu facă fară încuviințarea acestuia; și fiecare să facă numai cele ce privesc parohia (eparhia) sa și satele din cuprinsul ei. Dar nici acela sa nu facă ceva fără încuviințarea tuturor, căci numai astfel va fi înțelegere și se va slăvi Dumnezeu prin Domnul în Duhul Sfânt: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt”. Acest canon statuează organizarea ierarhic-sinodală la nivel local, chiar dacă nu folosește termenul de „sinod”, dar în același timp prevede și modalitatea în care se manifestă sinodalitatea, prin buna înțelegere și, implicit, scopul acesteia, cu adevărat o doxologie și anume: Dumnezeu se mărește, prin Hristos în Duhul Sfânt."
iata ce zice canonul xv:
"Totuși, canonul 15 reglementează și situația în care se poate rupe comuniunea și pomenirea la slujbele bisericești, dar într-o prezentare expressis verbis. Astfel, canonul precizează că: „cei ce se despart pe sine de comuniunea cea cu întâiul stătător al lor pentru oarecare eres osândit de sfintele sinoade sau de Părinți, firește adică, de comuniunea cu acela care propovăduiește eresul în public și cu capul descoperit îl învață în Biserică, unii ca aceștia nu numai că nu se vor supune certării canonicești, desfăcându-se pe sineși de comuniunea cu cei ce se numește episcop chiar înainte de cercetarea sinodicească, ci se vor învrednici și de cinstea cuvenită celor ortodocși”. În comentariul său, canonistul Nicodim Milaș, pentru a-și valida interpretarea, aduce și un exemplu din Biserica Rusă prin citarea Arhimandritului Ioan care, ținând cont de contextul istoric din Biserica sa, cu condescendență și cu observarea strictă a doctrinei canonice, reliefează că, la interpretarea acestui canon, un preot nu va cădea sub incidența canoanelor atunci când rupe comuniunea cu episcopul locului, dar acest lucru se concretizează numai în condiții stricte, și anume atunci când acel episcop propovăduiește o învățătură străină de învățătura Bisericii Ortodoxe și care a fost condamnată în mod solemn de către Biserica Ortodoxă și dacă o propovăduiește expres și în public în biserică, cu intenția clară de a vătăma învățătura Bisericii Ortodoxe și de a susține respectiva erezie."
deci e vorba de cu totul si cu totul altceva decat ceea ce sustineti. adica atunci cand episcopul respectiv ar face exact ceea ce faceti voi!!! gura pacatosului adevar graieste, iata ca de unii singuri v-ati declarat eretici!
|