Ierarhia familială, hegemonia bărbatului în familie este o temă foarte dureroasă în vremea noastră. În Occident, unde feminismul a repurtat de multă vreme o victorie totală, ea e supusă unui tabu tacit. A scrie sau a vorbi despre faptul că soțul este capul familiei este ceva de neconceput. Soțul și soția sunt priviți doar ca parteneri cu drepturi egale în proiectul de afacere numit „familie”.
Până și în literatura psihologică creștină despre familie și căsătorie care este editată, să zicem, în America, problema ierarhiei familiale este evitată cu grijă – și asta cu toate că protestanții cunosc Biblia, se poate spune, pe dinafară și știu toate pasajele din Sfânta Scriptură în care se vorbește despre ierarhia familială: Facere 3, 16, I Petru 3, 1, Efeseni 5, 22-24, Coloseni 3, 18 și așa mai departe. Și totuși, corectitudinea politică precumpănește. (...)
Toate acestea sunt însă în Occident, dar la noi care e situația? Și la noi răsună tot mai des, chiar și în mediul ortodox, glasuri care afirmă că soția poate să fie fără nici o problemă cap de familie, de vreme ce societatea s-a schimbat și femeile pot avea studii mai înalte decât bărbații, se pot orienta mai bine într-o mulțime de probleme și pot câștiga mai mult decât soții lor. Uneori auzi asemenea declarații chiar și din gura unor preoți.
Faptul că în ziua de azi vedem foarte puțini bărbați puternici și responsabili, care să poată fi capi ai femeilor și familiilor lor, nu înseamnă că Sfânta Scriptură e învechită și că tot ce se spune în ea despre ierarhia familială are nevoie de revizuire. Firea bărbatului și cea a femeii n-au suferit schimbări, s-a schimbat mentalitatea oamenilor, perspectiva asupra acestei probleme, dar sarcina Bisericii și a familiilor ortodoxe este tocmai cea de a da mărturie lumii care a înnebunit despre faptul că tot ce spune Biblia despre bărbat și femeie este un adevăr nestrămutat, dovedit de întreaga istorie a omenirii.
Da, în ziua de astăzi putem vedea foarte frecvent familii în care femeia îndeplinește rolul de cap, iar bărbatul se află într-o situație subordonată, dar credeți că ei sunt fericiți în condițiile acestea? Căci scopul familiei nu este cel de a funcționa așa, târâș-grăpiș, ci de a trăi în fericire, în dragoste și în unitate.
(Pr. Pavel Gumerov, Conflictele familiale: prevenire și rezolvare, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2013, pp. 78-79)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|