Din nefericire, cam singurul lucru pe care îl apreciază antiecumeniștii la Părintele Stăniloae este acest scurt citat (care prin acel nu prea se încadrează și el în moderația care l-a caracterizat în toată opera), ignorând, din păcate, tot ce a scris o viață.
Ăsta ar fi punctul de plecare al înțelegerii dintre noi: dacă te-ai apuca să-i studiezi opera și să-l iei pe de-a întregul, nu să-l corectezi la tot pasul. Dar nu-mi fac iluzii, pentru că ești, într-adevăr, cum spunea Adrian, un hardliner.
N-am resentimente față de călugări, însă în ce-i privește sunt selectiv cam așa cum ești tu cu Părintele Stăniloae și cu ceilalți teologi din serie, care au un orizont cultural mult mai larg. Între călugări părintele Teofil avea această deschidere care, iarăși, tu o taxezi ca ecumenistă. Dar o aură de sfințenie am perceput și la părintele Cleopa când m-am aflat, o clipă, în apropierea lui, și ls pătintele Sofian; nu numai la părintele Galeriu. La părintele Săniloae am perceput-o indirect, pentru că nu m-am aflat niciodată în preajma sfinției sale.
Totuși, în pofida acestei prezențe a harului pe care o simți în preajma lor, care arată o înaltă statură duhovnicească, trebuie să alegi între unul și altul; iar eu l-am ales pe cel care vorbea de unitate în diversitate.
Referindu-mă la sfinții contemporani nu m-am gândit la cei canonizați, ci la cei pe care i-am perceput ca atare și care sunt recunoscuți ca teologi.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
|