continuare
Un alt factor favorizant al conservării ființei statale a fost îmbinarea rezistenței și a concilierii (Florin Constantiniu), a luptelor cu tratativele, pentru a evita atât cucerirea directă, cât și epuizarea economică și umană; de aceea, românii au avut și victorii, și înfrângeri – niciodată decisive – în fața turcilor; cei mai mulți boieri ai țării nu erau trădători decât în ochii domnilor, atunci când, după victorii epuizante pe câmpul de luptă, cădeau la învoială cu otomanii; tot boierii, atunci când presiunile Porții erau peste măsură de mari, făceau corp comun cu domnia întru răzvrătire; fără boieri, victoriile militare, câte au fost, ar fi devenit imposibile.
În același cadru al explicării supraviețuirii statelor românilor se înscrie și direcția de dominație otomană, care era spre centrul Europei, dar și spre întreg bazinul pontic. Chiar dacă „drumul imperial” era pe linia Sofia-Belgrad-Buda-Viena, Principatele Române au fost mereu vizate militar: se cunosc 7 campanii sultanale (conduse direct de sultani) – trei asupra Țării Românești (1394/’95, Baiazid I; 1419/’20, Mehmed I; 1462, Mehmed al II-lea), trei asupra Moldovei (1476, Mehmed al II-lea; 1484, Baiazid al II-lea; 1538, Süleiman I), una asupra Transilvaniei (1438, Murad I), în afara celor la fel de importante, conduse de marele-vizir (1595) și de beilerbeiul Rumeliei (1475).
În același sens, trebuie observat că regimul de dominație indirectă era mai avantajos decât cel de ocupație. Țările Române aveau rolul esențial în aprovizionarea cu carne de oaie și de vită, brânză, seu, sare, orz, cai de tracțiune, lemn, cânepă, miere, ceară, șoimi etc. a capitalei imperiale, care avea, pe la 1500, peste 500 000 de locuitori. Însă avantajele acestui regim nu s-au putut vedea decât după anii 1538-1541, când dependența Țărilor Române față de Istanbul devine reală, efectivă. Or, până la această dată trecuseră aproape două secole de relații româno-otomane, când statutul țărilor noastre era deja fixat.
Prin urmare, otomanii nu au transformat Țările Române în pașalâcuri deoarece, în prima etapă (până pe la 1540), s-au temut de complicații interne și internaționale (inclusiv de puterea de rezistență a românilor, combinată cu interesul marilor puteri creștine de a păstra state-tampon) și, în a doua etapă, s-au convins de marile avantaje economice aduse Porții de dominația indirectă.
《continuă 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|