Patriarhul României a vizitat în această seară Mănăstirea Sihăstria Putnei.
Însoțit de mai mulți ierarhi ai Bisericii noastre, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a fost întâmpinat de starețul așezământului monahal, arhim. Nectarie Clinci, dimpreună cu obștea monahală, alături de care s-au aflat numeroși credincioși îmbrăcați în costume populare.
În deschiderea evenimentului a fost oficiată o slujbă de Te Deum și un Polihroniu în biserica nouă a mănăstirii ce are ca hram Izvorul Tămăduirii. A urmat apoi cuvântul Patriarhului României.
Preafericirea Sa a apreciat frumusețea lăcașului de cult ridicat prin rugăciune și înțelepciune, dar și prin multă dăruire jertfelnică.
Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a evidențiat pictura așezământului monahal despre care a spus că redescoperă tradiția noastră de secole păstrată atât de frumos în picturile de la Mănăstirile Voroneț, Sucevița și Moldovița.
Pictura aceasta este pentru noi prilej de bucurie și de a afirma prezența Preasfintei Treimi și a sfinților în Biserică. De aceea se spune „în Biserica slavei Tale stând în Cer ni se pare a sta”. Adică Biserica de pe pământ este o anticameră, o pregustare din lumina, bucuria frumuseții netrecătoare din Împărăția Cerurilor, a spus Preafericirea Sa.
Adresându-se obștii monahale, Patriarhul Daniel a spus:
Vă dorim bucurie și să transmiteți frumusețile eterne, veșnice ale Ortodoxiei prin rugăciune, prin slujbe, dar și prin modul de a primi pe credincioși pentru că misiunea, așa după cum spunea părintele Cleopa, se face și prin felul în care primim în mănăstire pe cei care sunt pelerini. O misiune deosebit de importantă se realizează prin modul de a primi pe oameni, de a-i asculta și de a transmite bucuria și lumina Învierii lui Hristos.
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a dăruit pentru lăcașul de cult o cruce de binecuvântare, volumele I și II din Istoria Monahismului, precum și alte cărți de folos duhovnicesc.
În continuare, Patriarhul nostru a vizitat și biserica veche a mănăstirii cu hramul Buna Vestire. La final, Preafericirea Sa, împreună cu soborul de ierarhi, a oficiat o slujbă de pomenire pentru monahul Sebastian Șcheuleac, la mormântul acestuia.
Părintele Sebastian este un cunoscut viețuitor al Mănăstirii Putna și întâiul egumen al reînființatului Schit Sihăstria Putnei, după trecerea celor 200 de ani de pustiire și părăsire din vremea stăpânirii austro-ungare și a regimului comunist. În data de 5 ianuarie 2009 Domnul l-a chemat la El. Astăzi, trupul lui se odihnește sub streașina bisericii Buna Vestire.
Mănăstirea Sihăstria Putnei are 4 locașuri de închinăciune: 2 capele cu hramurile „Sfântul Ioan Evanghelistul” și „Acoperământul Maicii Domnului”, biserica „Buna Vestire” ridicată pe amplasamentul locașului existent înainte de desființarea mănăstirii de către habsburgi. În 2002 a început construcția bisericii mari, cu hramul „Izvorul Tămăduirii”.
Începuturile Sihăstriei Putnei urcă în istorie până la mijlocul veacului al XV-lea. Dornic de mai multă liniște, un monah din lavra Putnei, Atanasie, se retrage la trei kilometri depărtare, în pădure. I se vor alătura și alți sihaștri, ridicându-și aici și o biserică de lemn.
Pustiită de poloni la sfârșitul secolului al XVII-lea, lăcașul de cult va fi rezidit cu sprijinul vistiernicului Ilie Cantacuzino, în timpul egumenului Lazăr, ucenicul Mitropolitului Dosoftei al Moldovei.
În a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, Sihăstria Putnei cunoaște o înflorire deosebita în timpul egumenului Sila (1753-1781). Acum se ridică o biserică din piatră, cu hramul Bunavestire, sfințită în 1758, și se efectuează și alte lucrări, cu sprijinul unor domnitori și boieri ai vremii.
După ocuparea nordului Moldovei de către Imperiul Habsburgic (1775), Sihăstriei i se pun multe interdicții. Sub egumenul Natan (1781-1784), sihaștrii de aici, pentru a supraviețui, ajung să ceară milostenie de la bunii credincioși, pentru ca undeva spre sfârșitul veacului al XVIII-lea Sihăstria Putnei să fie desființată, precum majoritatea așezămintelor monahale din Bucovina. Viețuitorii sunt transferați la Mănăstirea Putna, ca și obiectele de cult.
În 24 aprilie 1990, când s-au început lucrările de restaurare la Sihăstria Putnei, aici se aflau doar ruinele vechii biserici din secolul al XVIII-lea. Atunci s-au descoperit printre dărâmături și odoarele celor trei cuvioși: Sila, Natan și Paisie.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|