Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
Deci, din ziua aceea, s-au hotărât ca să-L ucidă.De aceea Iisus nu mai umbla pe față printre iudei, ci a plecat de acolo într-un ținut aproape de pustie, într-o cetate numită Efraim, și acolo a rămas cu ucenicii Săi.Și era aproape Paștile iudeilor și mulți din țară s-au suit la Ierusalim, mai înainte de Paști, ca să se curățească.Deci căutau pe Iisus și, pe când stăteau în templu, ziceau între ei: Ce vi se pare? Oare nu va veni la sărbătoare?Iar arhiereii și fariseii dăduseră porunci, că dacă va ști cineva unde este, să dea de veste, ca să-L prindă. Ioan 11, 47-57
|
Origen: Isus aflase de hotararea pe care preotii si fariseii o luasera in consiliul lor ca sa il omoare si S-a inconjurat de mai multe precautii, nemaiaratandu-se cu aceeasi incredere in mijlocul evreilor. El a ales pentru retragere nu o cetate prea populata, ci un orasel indepartat si aflat langa desert.
Sf. Augustin: Nu din cauza ca puterile sale l-ar fi parasit, fiindca ar fi putut foarte bine, daca ar fi dorit, sa ramana in mod public in mijlocul evreilor, fara nicio teama, ci ca sa dea un exemplu ucenicilor sai ca nu este niciun pacat sa fugi de ura persecutorilor si ca mai bine este sa incerci sa scapi ascunzandu-te de turbarea lor sacrilega, decat sa o atati si mai mult aparand in fata ochilor lor.
Origen: Bun si de laudat lucru este sa marturisesti numele lui Isus, si sa nu rosesti infruntand lupta care se arata, sa nu refuzi sa suferi moartea pentru a apara Adevarul; dar nu mai putin de laudat este sa nu dai ocazia la o asa de mare incercare. Aceasta, nu numai fiindca nu putem prevedea cum se sfarseste asemenea incercare, dar si pentru ca trebuie sa evitam sa dam necredinciosilor si railor mijloacele de a-si exercita necredinta lor si crimele lor. Fiindca si acela care devine pentru altul ocazie de pacat poarta povara acelui pacat: acela care nu fuge de persecutie, atunci cand are aceasta posibilitate, nu va fi si el raspunzator de crima, alaturi de persecutorul lui ? Si nu numai Domnul s-a dus in acest loc indepartat, dar, ca sa inlature dusmanilor Sai orice motiv ca sa il caute, i-a condus acolo pe ucenicii Sai.
Sf. Ioan Chrysostom: Cat de tulburati trebuie sa fi fost discipolii vazandu-L pe dumnezeiescul lor Stapan scapand de pericol prin mijloace atat de omenesti, fortat sa caute refugiu ca sa se derobeze de urmarirea dusmanilor Sai! Oamenii sunt [in aceasta perioada pascala] in bucuria si veselia care insoteste marile sarbatori, pe cand ei, dimpotriva, se ascund fiind expusi la mari pericole; totusi ei persevereaza cu Domnul, urmand cuvantul care le-a fost dat: "Voi sunteti cei care ati ramas cu mine in mijlocul incercarilor".
Origen: Intr-un sens anagogic, se poate spune ca Isus ramasese cu incredere in mijlocul evreilor atata timp cat Cuvantul lui Dumnezeu ramasese cu ei in persoana profetilor. Dar ei l-au uitat si Cuvantul lui Dumnezeu nu mai este cu evreii. S-a dus intr-un mic orasel aproape de desert, de desertul acela despre care profetul spusese "copiii femeii parasite (in desert) sunt mai numerosi decat copiii sotiei". Acest orasel se numea Efraim, ceea ce vrea sa insemne "fertilitate"; or, Efraim fusese fratele lui Manase, adica din vechiul popor dat uitarii, fiindca tocmai dupa ce fusese dat uitarii si parasit abundenta a crescut intre natiuni. Domnul nostru parasteste, deci, Iudeea si vine in pamantul intregului univers, langa Biserica slab populata si abandonata, al carei nume inseamna "oras fecund" si acolo sta cu ucenicii Lui.
Sf. Augustin: Acela care coborase din Cer ca sa sufere nu vroia sa se indeparteze prea mult de locul Patimilor, fiindca ora mortii Sale se apropia: "era aproape Pastile iudeilor". Iudeii nu aveau decat umbra adevaratelor Pasti, noi avem lumina lor; usorul de sus al portilor lor era marcat de sangele mielului jertfit, fruntile noastre sunt marcate de sangele lui Isus. Evreii au vrut sa insangereze ziua aceasta raspandind sangele lui Isus Cristos, iar Mielul jertfit [astfel] a consacrat pentru totdeauna aceasta zi de sarbatoare prin sangele Sau. Legea prevedea ca evreii sa se reuneasca pentru aceasta sarbatoare la Ierusalim, din toate partile Iudeii, ca se se sfinteasca prin celebrarea acestei mari sarbatori.
Teofil: Mergeau la Ierusalim inainte de Pasti ca sa se purifice, fiindca aceia dintre ei care erau vinovati de o eroare cu voie sau fara de voie nu sarbatoreau Pastile inainte de a se purifica, dupa obicei, prin bai, prin post, prin tunderea parului, dar si aducand ofranda in acest scop.
Sf. Ioan Chrysostom: Ei ii intind curse pana si in aceasta sarbatoare de Pasti, facand din asemenea mare solemnitate zi de omor si ucidere. Evanghelistul nu spune "Pastile Domnului", ci "Pastile evreilor" fiindca intind curse Domnului in zilele acestei sarbatori.
Sf. Augustin: In ceea ce ne priveste, sa aratam evreilor unde se gaseste Isus acum. Placut este lui Dumnezeu cand vor sa ne auda si sa Il insface! Sa vina in Biserica, sa afle unde este Isus Cristos, sa se umple ei de persoana Lui!