View Single Post
  #1790  
Vechi 31.05.2017, 23:52:42
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Despre anumite rânduieli utile tuturor :)

Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula :
Perioadele de timp din anul bisericesc cuprinse între Înviere (Paști) și Rusalii și între Crăciun și Bobotează sunt intervale în care nu se fac metanii, îngenuncheri și acte de pocăință, pentru a ne încadra în atmosfera de bucurie cauzată de sărbătorile creștine pe care le prăznuim în aceste perioade.
Această rânduială este respectată de toată lumea sau de toți credincioșii care participă la săvârșirea cultului divin public, inclusiv de clerul slujitor.
Ceea ce ne interesează aici este un moment din timpul Sfintei Liturghii, la care slujitorii, respectând practica dintotdeauna a Bisericii și indicațiile tipiconale din Liturghier, îngenunchează. Este vorba de momentul imediat următor rostirii epiclezei, sfințirii și transformării pâinii și a vinului în Trupul și Sângele Mântuitorului. După rânduiala corectă din Liturghier, după ce preotul sau episcopul rostește epicleza și cele două scurte rugăciuni pentru cei care se vor împărtăși și pentru diverse categorii de răposați, `preotul și diaconul cad în genunchi, căutând spre dumnezeiescul Trup și Sânge al Domnului” (vezi Liturghier, Ed. IBMBOR, București, 2000, p. 165). De fapt, fiecare îi pomenește pe cei dragi ai săi, vii și adormiți).
În perioadele Paști - Rusalii și Crăciun - Bobotează, când pentru toți se aplică dispozițiile canoanelor: 20 al Sinodului I Ecumenic, 66 al Sinodului Trulan, 15 al Sfântului Petru al Alexandriei și 91 al Sfântului Vasile cel Mare, care interzic îngenuncherea și metaniile atât pentru preot, cât și pentru credincioși, în zi de duminică, și ale canoanelor 20 al Sinodului I Ecumenic și 91 al Sfântului cel Mare, care interzic același lucru, între Paști și Rusalii, întâlnim două atitudini din partea slujitorilor bisericești. Unii nu îngenunchează în aceste două perioade, după epicleză, spunând că se încadrează în dispoziția prescrisă de canoane, că în această perioadă nu se îngenunchează și nu se fac metanii, rămânând în picioare. Alții îngenunchează ca la fiecare Liturghie și fac pomenirile necesare.
Care este poziția sau atitudinea corectă a slujitorilor?
Atitudinea corectă este aceea de a îngenunchea, după rostirea epiclezei. De ce? Pentru că îngenuncherea în fața misterului Liturghiei, a Trupului și a Sângelui Domnului se deosebește de actul liturgic al metaniei și al închinării obișnuite. Sensul îngenuncherii de după epicleză nu este penitențial, de recunoaștere a păcătoșeniei și a nimicniciei noastre. El este un semn de copleșire în fața misterului liturgic, de extaz, și nu de pocăință. Este, dacă vrem, și un act de pocăință, pentru că slujitorul mereu se consideră nevrednic de înalta slujire sacerdotală, este și un act de smerenie, pentru că numai în această stare ne putem prezenta în fața lui Dumnezeu, dar este mai ales un act de adorație, de recunoaștere a nevredniciei noastre, de preamărire a lui Dumnezeu.
Misterul liturgic nu-l trăiește oricine și nu putem rămâne indiferenți în fața lui. De aceea îngenunchem aproape automat și nu putem înțelege nicidecum atitudinea slujitorilor care rămân indiferenți în acest moment, invocând prevederile canonice care spun că în această perioadă nu se îngenunchează, nici nu se fac metanii.
Deosebirea de atitudini a slujitorilor bisericești provine și din faptul cum înțeleg canoanele și le aplică. Unul este actul de penitență sau de pocăință pe care-l întrerupem, după cum precizează canoanele, și altul cel de adorare și de recunoaștere a măreției lui Dumnezeu. Aici ne comportăm după cum ne dictează momentul, în cazurile celelalte, respectăm canoanele și normele bisericești. Îngenuncherea, metaniile sunt acte de penitență, de ispășire a păcatelor, dar ele pot fi și semne de respect, evlavie și bună-cuviință. Ca acte de cult și penitență, ele pot fi reglate de canoane și nu se justifică în perioadele de bucurie ale Bisericii, dar ca semne de evlavie și respect față de Dumnezeu, de Maica Domnului și de sfinți, ele sunt îngăduite și recomandate oricând. Este de preferat să facem metanii și închinăciuni, chiar în afara rânduielilor canonice, decât să nu știm să ne închinăm sau să facem metanii. Un credincios adevărat se cunoaște și după cum se închină și face metanii. Cu atât mai mult, metaniile și îngenuncherile sunt necesare preotului, ca om al rugăciunii prin excelență.
De aceea vedem că aceia care s-au ocupat de ediția Liturghierului din 2012 s-au grăbit când au introdus în textul lui nota: „Potrivit tradiției Bisericii, de la Învierea Domnului și până la Rusalii, precum și în perioada 25 decembrie - 6 ianuarie, preotul și diaconul nu vor îngenunchea la acest moment, ci vor face doar închinăciuni până la pământ” (Liturghier, Ed. IBMBOR, București, 2012, p. 255). Pe ce se bazează această observație? Din canoane nu putem deduce așa ceva, iar tipicele nu fac această precizare. Când spunem `conform Tradiției”, este o exprimare prea generală și nesigură. Când introducem o rubrică sau o observație nouă trebuie să avem temeiuri convingătoare. Până la această ediție (2012), Liturghierele nu prevăd așa ceva. Oare să nu fi știut diortositorii, care erau cunoscători desăvârșiți ai rânduielilor tipiconale, că există asemenea dispoziții? Și chiar dacă vor fi știut că există asemenea dispoziții, nu le-au trecut în Liturghier pentru simplul motiv că misterul liturgic rămâne același în toate zilele anului liturgic și că în fața lui nu putem decât să cădem în genunchi, în sensul de respect, admirație și preamărire a lui Dumnezeu. Nu este de conceput ca un slujitor al Sfântului Altar să rămână în picioare în acest moment, invocând dispozițiile canoanelor.
Unul este actul și gestul de pocăință pe care îl fac atât credincioșii, cât și clericii prin metanii și închinăciuni, și altul este actul de smerenie, admirație, uimire și respect față de misterul liturgic. A evita metaniile sau îngenuncherile poate fi interpretat ca o formă de secularizare care își face simțită prezența și în slujirea liturgică. Mai degrabă să prisosească metaniile și îngenuncherile decât să lipsească din viața și practica unui slujitor al Bisericii.
De aceea socotesc, în încheiere, că îngenuncherea după rostirea epiclezei este un lucru absolut normal și necesar în perioada Paști - Rusalii și Crăciun - Bobotează pentru toți slujitorii bisericești, ca semn de smerenie, respect, admirație și uimire față de misterul liturgic, iar nu act de penitență sau de pocăință.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote