Predica la Duminica Tuturor Sfinților
Duminica I după Rusalii - a Tuturor Sfinților
L a marea trecere a pragului dintre viața pământească și veșnicie, dacă vom fi rânduiți în ceata drepților, sufletele noastre, însoțite de sfinții îngeri, se vor bucura de marea întâlnire în ceruri cu Dumnezeul Treimic, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, cu Sfânta Fecioară Maria, cu toți sfinții, cu părinții și strămoșii noștri, cu toți cei dragi care s-au săvârșit mai înainte de noi.
Aceasta este, credem, cea mai mare fericire a Raiului: să te întâlnești și să comunici, față către față, cu viețuitorii cerului, cunoscuți sau necunoscuți înainte. Căci, așa cum ne învață Scriptura și Părinții Bisericii, după moartea noastră cu trupul noi nu încetăm să fim persoane, care văd, aud, vorbesc.
Cum va fi dincolo vorbirea, auzul, vederea, este un lucru de taină, a cărui cunoaștere ne va fi dată doar după plecarea de aici. Căci zice Sfântul Apostol Pavel: „Acum vedem ca prin oglindă, în ghicitură, atunci, însă, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin” (I Cor. 13, 12).
Crezând, astfel, în această mare întâlnire, nădăjduim să-i vedem, în lumina Preasfintei Treimi, împreună cu Maica Domnului, pe toți sfinții rânduiți de Biserică în calendarele noastre și pe care noi îi pomenim cu toată cuviința: îngeri, prooroci, apostoli, mucenici, cuvioși, ierarhi ș.a., adeverindu-se în fața ochilor noștri spusele psalmistului: „Minunat este Dumnezeu întru sfinții Săi!” (Psalm 67, 36).
Timp a-i vedea și a vorbi cu ei va fi din belșug: veșnicia nu este în nici un fel supusă vreunui ceasornic, nici amenințată de venirea serii, căci „ziua” ei este fără de sfârșit, fiind „neînserată”, cum frumos se exprimă cărțile noastre de slujbă: „Ziua cea neînserată a Împărăției...”.
Această „zi” numită de părintele apostolic Barnaba „a opta” (Epistola XV, 9), este descrisă astfel de părintele Dumitru Stăniloae: „Viața viitoare va fi o duminică fără de sfârșit, sau paradisul regăsit și eshatologia inaugurată, clipa aurorii cu al ei minunat deodată și lumina fără asfințit a zilei a opta în care Dumnezeu va fi totul în toate...” (Dogmatica, III, 6).
Mare bucurie, iubiți frați, vom trăi, astfel, întâlnind pe Maica Domnului, pe Sfântul Ioan Botezătorul, pe Sfinții Apostoli, dimpreună cu toți ceilalți sfinți despre care citim atâtea lucruri minunate în Sfânta Scriptură și în Viețile Sfinților.
Bucuria va fi sporită, însă, de întâlnirea cu sfinți de care n-am mai auzit, dar a căror vedere va constitui pentru noi o surpriză aparte a zilei a 8-a. Căci este pe înțelesul oricui că în calendar nu sunt cuprinși toți sfinții bine plăcuți lui Dumnezeu, ci doar un număr limitat al lor.
Ei bine, la sfinții necunoscuți s-au gândit Părinții Bisericii când au fixat în calendar și o duminică „a tuturor sfinților”, duminica de astăzi, întâia după Rusalii. Este o sărbătoare comună a tuturor sfinților ale căror nume și urme s-au pierdut, s-au uitat, sau au rămas neînregistrate și necunoscute.
Așezarea acestei pomeniri îndată după Rusalii nu s-a făcut, însă, la întâmplare: dumnezeieștii noștri Părinți au voit să arate că Pogorârea Preasfântului Duh a lucrat prin Apostoli niște lucruri atât de mari, încât a sfințit și a înțelepțit pe cei de un aluat cu noi, aducându-i, prin Iisus Hristos, la Dumnezeu: pe unii prin mucenicie și sânge, pe alții prin trăire și viață virtuoasă, Duhul Sfânt săvârșind, astfel, fapte minunate, mai presus de fire.
Pomenirea sfinților necunoscuți în această duminică nu exclude, firește, cinstirea celor cunoscuți. De aceea, calendarul nu zice „duminica tuturor sfinților necunoscuți”, ci, simplu, „a tuturor sfinților”, pentru că ei nu pot fi despărțiți: toți au viețuit și luptat pentru un singur Hristos. Cinstirea lor este mult și bine plăcută Domnului, noi urmând îndemnul proorocului David Psalmistul: „Lăudați pe Domnul întru sfinții Lui!” (Psalm 150, 1).
Mărturisim, în consecință, cu durere sfâșietoare, că mare greșeală săvârșesc acei frați ai noștri, așa-numiți „sectari”, care nu cinstesc pe sfinți pe motiv că prin pomenirea lor s-ar micșora închinarea adusă lui Dumnezeu. Nici vorbă de așa ceva.
Dumnezeu nu este singur, izolat. El este un Dumnezeu al comuniunii și dragostei, de-a pururi înconjurat de îngeri și sfinți. De aceea psalmistul ne îndeamnă să-L lăudăm întru sfinții Lui. Și pentru că Părinții Bisericii celei nedespărțite au prevăzut rătăcirile sărmanilor sectari de astăzi cu privire la cinstirea sfinților, cunoscuți și necunoscuți, au redactat un document bazat pe învățătura Scripturii, încă din anul 787, la Sinodul al VII-lea ecumenic.
Redăm un fragment din el: „Noi păzim cuvintele Domnului, cuvintele apostolești și proorocești, prin care am învățat să cinstim și să preamărim, mai întâi pe cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, pe sfintele puteri îngerești, pe apostoli, pe prooroci, pe martirii cei măriți, pe sfinții părinți purtători de Dumnezeu și pe toți bărbații cei sfinți și să cerem mijlocirea lor. Cine nu mărturisește că toți sfinții cei care au plăcut lui Dumnezeu, atât cei dinainte de lege, cât și cei de sub har, sunt vrednici de cinste după trup și după suflet, ori nu fac rugăciuni către sfinți, să fie anatema! (Cuvântul „anatema”, amintim, înseamnă „lepădat, blestemat”)”.
Ne îngăduim o întrebare acum: cunosc frații sectari această hotărâre a Bisericii celei una, care nu era numită atunci nici ortodoxă, nici catolică, nici protestantă, ci, simplu, BISERICA, mamă a tuturor, inclusiv a „bisericilor” rupte din ea astăzi? Credem că nu. De aceea, ne revine nouă, drept credincioșilor, datoria de a face cunoscută învățătura cea dreaptă, potrivit Scripturii și Părinților.
O dată cu aceasta, ne vom strădui să trăim în conștiința că, atunci când vom părăsi acest pământ, ne vom întâlni la judecată nu numai cu Dumnezeu ci și cu sfinții, căci El va ține seamă de mărturiile lor atunci când va „cântări” faptele noastre. Sfântul Apostol Pavel o spune lămurit: „Nu știți oare că sfinții vor judeca lumea?” (I Cor. 6, 2).
Iar dacă, în viață fiind, i-am cinstit și le-am imitat virtuțile, ne vom învrednici să fim și noi în ceata lor, fericiți să-i cunoaștem pe fiecare în parte, să vorbim cu ei, să ne minunăm de vederea chipului lor de cerească frumusețe.
Pentru împlinirea acestei doriri, viețuirea noastră trebuie să se asemene cu a lor. Căci spre sfințenie suntem chemați de Mântuitorul Iisus Hristos: „Fiți desăvârșiți, precum și Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este!” (Matei 5, 48).
Spre imitarea virtuților ne îndeamnă Sfinții Apostoli: „Fiți mie următor, precum și eu sunt lui Hristos” (II Cor. 11, 1) și urmașii Apostolilor, Sfinții Părinți: „Dacă-i iubim pe sfinți, să-i imităm... . În grădina Domnului nu sunt numai trandafirii martirilor, ci și crinii fecioarelor, iedera soților, violetele văduvelor” - zice, de exemplu, Fericitul Augustin.
Și lucru minunat, această imitare ne creează obișnuințe evlavioase, în vorbă, gândire, fapte, manifestări. Iar obișnuința nu ne va fi doar ca o „a doua natură” cum adesea se spune, cu oarecare omenească dreptate, ci ne va modela propria natură, zidită de Dumnezeu.
Căci sfințenia nu este ceva impropriu omului, sau adăugat, ci împlinirea umanului, cum atât de inspirat a zis Nichifor Crainic. Iar în clipa morții, spune, potrivit învățăturii Bisericii, părintele Seraphim Rose (1934-1982), sufletul nostru „se află pe sine în mijlocul altor spirite, bune și rele. Iar el înclină spre cele cu care a dobândit mai multă asemănare în duh, iar dacă încă din trup a fost sub influența vreunora dintre ele, apoi cu acelea va și rămâne la ieșirea din trup” (Sufletul după moarte, Apostol X).
Cât de prețios este, iubiți frați, acest avertisment!
A noastră este, așadar, alegerea și voința, cu ce fel de persoane vrem să ne asemănăm și să ne întâlnim la trecerea pragului: cu cele luminate, sfinții, sau, Doamne păzește, cu cele întunecate, diavolii!
O dată cu aceasta, să ne întrebăm: voim să ne vedem părinții, strămoșii, sau să nu-i mai vedem niciodată? Răspunsul se află în totala noastră libertate de alegere! De aceea, în ziua de azi (și în toate zilele) să zicem cu evlavie: toți sfinții (cunoscuți și necunoscuți) rugați-vă lui Dumnezeu pentru noi, să ne învrednicim a fi asemenea vouă. Amin.
Preot Vasile Gordon
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|