Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
Vai ție, Horazine, vai ție, Betsaida,
|
Sf Ioan Chrysostom: locuitorii acestor orase nu erau rai prin natura lor. Betsaida daduse nastere atunci mai multora dintre Apostoli. Cu adevarat, atat Filip cat si cele doua principale cupluri ale Colegiului Apostolic, Petru si Andrei, Iacob si Ioan erau din Betsaida.
Sf Ieronim Aceasta expresie, "vai tie" ne arata ca Mantuitorul deplange soarta trista a acestor orase, care dupa atatea miracole si lucrari facute in fata ochilor lor nu s-au pocait.
Citat:
că dacă în Tir și în Sidon s-ar fi făcut minunile ce s-au făcut în voi, de mult, în sac și în cenușă, s-ar fi pocăit.
|
Sf Ieronim Mantuitorul le prefera Tyrul si Sidonul, orase dedate idolatriei si tuturor viciilor.
Sf Grigore Sacul semnifica durerea si austeritatea pocaintei, iar cenusa este praful mortii. Amandoua sunt puse spre folos in pocainta, pentru ca asperitatile sacului [este vorba de un material alcatuit din impletire de par lung de animale cu par lung pracum camila, sau din fibre vegetale lungi, precum canepa, nota mea M.D.] sa ne aminteasca de ce am facut pacatuind, iar cenusa sa ne faca sa ne gandim ce am ajuns prin judecata lui Dumnezeu.
Sf Ieronim Unde, deci, citim noi ca Mantuitorul ar fi facut miracole in Horazim si in Betsaida ? Citim intr-unul din capitolele de dinainte ca "parcurgea orasele si satele, vindecand toate bolile". Este, asadar, de crezut ca Horazimul si Betsaida erau dintre acele orase in care Mantuitorul operase minuni.
Citat:
Dar zic vouă: Tirului și Sidonului le va fi mai ușor în ziua judecății, decât vouă.
|
Sf Augustin: Nu este adevarat a spune ca Evanghelia nu ar fi fost predicata in timpurile si locurile in care Domnul prevedea inutilitatea predicarii pentru toti cei care Il auzeau, ca si pentru marele numar al celor care nu au vrut sa creada in El chiar si dupa ce au vazut morti inviind. Iata ca Domnul ne asigura ca locuitorii Tyrului si Sidonuluiar fi faut pocainta plina de umilitate daca ar fi fost martori ai miracolelor si puterii dumnezeiesti. Or, daca mortii sunt judecati dupa ce ar fi facut daca ar fi trait, asa cum locuitorii acelor orase s-ar fi convertit la credinta daca Evanghelia le-ar fi fost anuntata si confirmata prin atatea miracole stralucite, ar trebui sa tragem concluzia ca ar fi scutiti de orice pedeapsa. Si totusi, vedem ca vor fi pedepsiti in Ziua Judecatii, dupa cuvintele Mantuitorului. Dar chinul ultimilor va fi, deci, mai usor, iar pedeapsa primilor mai riguroasa.
Citat:
Și tu, Capernaume: N-ai fost înălțat până la cer? Până la iad te vei coborî. Căci de s-ar fi făcut în Sodoma minunile ce s-au făcut în tine, ar fi rămas până astăzi. Dar zic vouă că pământului Sodomei îi va fi mai ușor în ziua judecății decât ție.
|
Remigius: Nu numai pacatele Tyrului si Sidonului, dar, iata, crimele Sodomei si Gomorei sunt usoare prin comparatie.
Sf Ioan Chrysostom: Este ceea ce face acuzatia mai aspra, fiindca cea mai mare proba de rautate este de a fi mai rau nu numai dacat raii care exista, ci decat cei mai rai care au existat vreodata.