View Single Post
  #36  
Vechi 18.08.2017, 08:49:31
Bucuriepedrum's Avatar
Bucuriepedrum Bucuriepedrum is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.08.2017
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 455
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
Depinde ce înțelegi tu ca femeie prin „bărbat credincios” și la ce te referi când spui „habotnic” sunt niște noțiuni la care fiecare femeie văd că are o raportare proprie și care pot ascunde limitele de credință ale femeii.

Nu se poate referi la un bărbat ca fiind habotnic dacă el e drept credincios și femeia are viziuni ecumenist-pietiste, new-agiste sau care amestecă „ortodoxia comodă”, în cazul ăsta s-ar putea ca bărbatul să aibă dreptate și nu femeia.

În alte cazuri este vorba de invidia femeii față de statornicia bărbatului în credință și o să-ți pun la suflet un cuvânt de la Părintele Paisie Aghioritul din volumul „Cuvinte Duhovnicești -Viața de Familie”:


Viața duhovnicească a soților
[...]- Părinte, duhovnicul femeii îl poate ajuta și pe bărbatul ei?
- Uneori, pentru a putea fi ajutat bărbatul, duhovnicul trebuie să facă lucrare duhovnicească în femeia aceluia. Iar de la femeie binele se va transmite la bărbatul ei, care, de va avea inimă bună, Dumnezeu îl va ajuta să se schimbe.
Femeia are evlavia sădită în firea ei. Dar atunci când bărbatul, deși este de obicei puțin mai indiferent fată de biserică, va lua o întorsătură duhovnicească, va înainta apoi cu statornicie în viata duhovnicească, nemaiputând fi ajuns de femeia lui.
În aceste cazuri se poate ca femeia să-l invidieze, pentru că nu sporește ea. De aceea, în aceste cazuri, le spun bărbaților să fie cu băgare de seamă. Dar oare de ce? Pentru că, cu cât bărbatul va trăi mai duhovnicește, cu atât mai mult îi va sta împotrivă femeia, dacă ea nu trăiește duhovnicește.
Dacă bărbatul va spune: "Este târziu, hai să mergem la biserică", femeia va răspunde: ' Du-te singur. Nu vezi că am o grămadă de treburi?".
Iar dacă bărbatul îi va spune: "De ce este stinsă candela?", sau de va merge el singur să o aprindă, va răni egoismul femeii, care va începe să strige: "Ce, o să te faci preot?", Ce, ești călugăr?". Se poate chiar să-i spună: "De ce să ardă candela? Mai bine să dăm untdelemnul la vreun sărac".
Până acolo poate ajunge, la teorii protestante. Firește, după aceea se mâhnește pentru îndreptățirile pe care le-a spus, dar se mâhnește și pentru sporirea pe care o vede la bărbatul ei. În aceste cazuri este mai bine să se stingă candela de o mie de ori, decât să meargă bărbatul să o aprindă. Pentru a păzi familiile de destrămare, le spun bărbaților: "Să-i spui femeii tale atunci când o vei găsi în toane bune: «Dacă merg la biserică și fac puțină rugăciune și câte-va metanii, sau dacă citesc vreo carte duhovnicească, nu le fac pe acestea din multa evlavie, ci pentru că ele mă frânează și mă țin să nu fiu atras de această societate jalnică și astfel să merg la baruri de noapte cu prietenii»". Când bărbatul va mânui astfel problema aceasta, atunci femeia se va bucura și se poate ca ea să se schimbe și chiar să-L întărească în cele duhovnicești. Iar dacă nu va proceda astfel, va ajunge să-i rupă oasele, și apoi chiar la divorț. Dacă bărbatul vrea să o ajute duhovnicește pe femeia sa, este bine să încerce să o împrietenească cu o familie care trăiește duhovnicește, astfel încât, văzând ea evlavia mamei din acea familie, să se îndemne și ea să o urmeze.”[/…]
Cuviosul Paisie Aghioritul „Cuvinte Duhovnicești” vol. IV „Despre Familie”, paginile 169-170.

Știi care e paradoxul ?

Multe femei spuneți că vreți „bărbat credincios” dar când îl întâlniți pe cel care arde pentru credință spuneți că e prea habotnic, în cazul ăsta mi-e că multe dintre voi vă jucați cu cuvintele și nu știți ce vreți de fapt, sau vreți un bărbat de plastilină, care să mimeze credința de ochii lumii și care să facă și din mersul la Biserică un joc de societate și impresionarea celorlalți enoriași cu imaginea familiei idilice.

Unele lucruri nu se schimbă, Cuviosul și Sfântul Paisie Aghioritul a intuit calibrul pe care-l poate avea bărbatul în viața duhovnicească și invidia femeii lui față de credința lui, nu degeaba se zice în popor că „bărbatul e cruce întreagă.”
"Bărbatul e crucea întreagă"... vă pomeniți că femeia nici nu e om, nu? Ce afirmați e sexism (misoginism), până și în mijlocul credinței ortodoxe (deci patriarhale), în care mistica abundă de sfinte mucenițe și cuvioase.

În altă ordine de idei, nu ați înțeles ce calități atribui eu unui habotnic: incapacitatea de a vedea dincolo de dogme/formă/normă, rigurozitatea exagerată aplicată cu precădere altor pentru că "așa e bine/drept/plăcut lui Dumnezeu", gândirea și filtrarea informațiilor mult diminuate (adică dacă preotul/cutare monah a spus așa, înseamnă că e sfânt; dacă ești doar om, probabil ești un nenorocit de păcătos și nu meriți ascultat) și altele asemenea. Da, de oamenii ăștia mă feresc, fiindcă n-au înțeles mai nimic din viața și din complexitatea omului. În rest, Dumnezeu știe cum le primește ostenelile și inflexibilitatea.

Bărbați care să ardă pentru credință am întâlnit, dar erau fie monahi, fie căsătoriți. Cei la care mă gândesc nu erau habitnici.
__________________
"Mergeți și propovăduiți Evanghelia. Dacă va fi nevoie, folosiți și cuvintele."
Reply With Quote