View Single Post
  #399  
Vechi 21.09.2017, 00:24:37
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Pidalion, Prolegomena despre Sfântul și Ecumenicul al VII-lea Sinod, pag. 240 (online) sau 324 (cel editat), subnota 258: http://www.sufletortodox.ro/arhiva/c...nal%201841.pdf

"Sfintele Icoane nu trebuie a se unge cu Sfântul Mir, sau a se sfinți cu rugăciuni de preot:

1. Pentru că noi nu ne închinăm lor pentru că sunt miruite, sau pentru că sunt sfințite cu rugăciuni, ci îndată ce vedem chip Sfânt, fără a cerceta măcar despre Mir și rugăciune, ne închinăm lui, și pentru numele Sfântului, și pentru asemănarea ce are cu acela a căruia este chipul. Pentru aceasta în a 6-a praxă a sinodului acestuia, sinodul luptătorilor de Icoane cel din vremea lui Copronim au prihănit pe Sfintele Icoane zicând, că numirea Icoanelor nici sfințită rugăciune au, care să le sfințească; ca din aceasta către sfințenie să se mute din lucru obștesc, ci rămâne o obștească și necinstită, precum o a făcut zugravul. Iar către acestea sfântul al 7-lea sinod răspunzând prin Epifanie diaconul, nu a zise că s-a făcut rugăciune asupra Icoanelor, ci a zis că, precum multe sfințite lucruri, rugăciune sfințită nu primesc, ci de la însuși numele lor sunt pline de dar și de sfințenie, precum este chipul Sfintei Cruci, car este vrednică de cinste și de închinăciune la noi, cu toate că se face fără de vreo rugăciune, și noi cu singură închipuirea ei credem că luăm sfințenie, și cu închinăciunea ce-i facem, și cu însemnarea ei pe frunte, și cu pecetluirea ei ce în aer se face cu degetul (vezi că nu cu trei degete se făcea din învechime semnul Crucii, ca acum, ci cu un deget, care zice și Hrisostom în oarecare cuvânt al său, și vezi despre aceasta în a 2-a însemnare a canonului 91 al lui Vasilie) nădăjduim să izgonim pe draci. Asemeni precum și multe vase sfințite avem, și le sărutăm, și nădăjduim că vom lua de la ele sfințenie, măcar că sfințită rugăciune nu au. Asemeni și Sfânta Icoană, ce nu are rugăciune, închinându-ne ei și sărutându-o, ne împărtășim de sfințenie, înălțând cinstea la cel închipuit pe ea. Iar de nu pot luptătorii de Icoane să zică că Sfintele Vase sunt necinstite și de obște, fiindcă nu au rugăciune, ci sunt precum le-au făcut, țesătorul, zugravul, și argintarul, și le au pe ele sfinte și cinstite. Asemeni dar se cuvine să aibă și pe cinstitele Icoane ca sfinte și cinstite și sfințite, deși nu au rugăciune.

2. Nu au trebuință Sfintele Icoane de rugăciune și miruire; pentru că după Dositei foaia 658 din Dodecavivlon numai singur papistașilor nelegiuire este de a face Icoane prin rugăciuni și prin oarecare alcătuiri. Că ei se fălesc, că papa alcătuiește Icoane din ceară curată, din Sfântul Mir și din apa sfințeniei (adică din Aghiasmă), și că citește asupra lor rugăciuni minunate, și că pentru aceasta Icoanele acelea fac minuni. (Precum mint ei, că Leon al 3-lea a trimis o Icoană ca aceasta lui Carol regele Franței, și acela o avea la evlavie. Și că papa Urban altă una a trimis lui Ioan Paleologului, și că acesta s-a cinstit cu litanii în Biserică.) Vezi că rugăciunea cea pentru Sfintele Icoane este papistășească, și nu dreptslăvitoare? Și din nou izvodită și nu veche? Pentru aceasta nici într-un Evhologhion (Molitfelnic) din cele vechi manuscrise aceasta nu se află. Și am luat aminte că această rugăciune nici în cele tipărite mai-nainte de 100 de ani nu se află.

3. Se face cunoscut că Sfintele Icoane de rugăciune și de miruire nu au trebuință. Pentru că și pe pereții Bisericii se zugrăvesc, și în nartice, și în curțile lor, și de obște pe căi, și pe uși, și pe Sfintele Vase; și nici se miruiesc cândva, nici rugăciuni li se citesc, și cu toate acestea se cinstesc și se închină. Pentru asemănarea ce au cu aceia ale cărora sunt.
Reply With Quote