„Să nu-mi vorbești acum, spunea Sfântul Ioan Gură de Aur , despre legile potrivit cărora femeile care au desfrânat vor fi pedepsite și vor ajunge în iad, iar bărbații care, deși au soții, au desfrânat cu slujnicele lor, dar vor rămâne nepedepsiți. Îți voi aduce aminte despre legea dumnezeiască care condamnă deopotrivă pe bărbatul și pe femeia care au greșit, numind acest păcat preacurvie.”
Există, desigur, și femei care din ură sau din răzbunare îi ademenesc în mrejele lor pe tinerii curați sau pe bărbații căsătoriți. Astfel de persoane se întâlnesc în toate păturile sociale. Uneori ele iau chipul unor femei respectabile, cu titluri onorifice sau științifice. Îmi vine foarte greu și chiar dezgustător să scriu despre aceasta, dar trebuie să strigăm tare: „Luați seama ce cale ați ales să urmați!” . Păcatul s-a sălășluit în noi, el ne înconjoară din toate părțile, aducând înaintea noastră chipuri ademenitoare. De multe ori, iadul ia forma nu numai a „sentimentelor”, dar și a încântării estetice.
Un exemplu ar fi un cântec foarte îndrăgit și care este nelipsit de la toate petrecerile: „Dincolo de insulă, pe firul apei”. La început, cântecul te fascinează prin motivele care ne amintesc de stepele de pe Volga și se termină cu ridicarea în slăvi a lui Stepan Razin, care după ce o noapte întreagă „s-a desfătat” cu o tânără bogată, dimineața, plictisit, a înnecat-o. Iar cuvintele romanței „Focul ce se zărește prin ceață” conțin un sens mai subtil: „Mai ții minte-atunci când ea / Pe-al tău prieten îl iubea / Și-n timp ce tot glumea, cânta, / La tine pe genunchi stătea”...
Putem aduce numeroase exemple de astfel de cântece, filme, nuvele, tablouri etc. care ațâță simțurile și distrug sufletul și trupul... După Apostolul Pavel, „însuși satana se preface în înger al luminii. Nu este, deci, mare lucru dacă și slujitorii lui iau chip de slujitori ai dreptății” (2 Corinteni 11, 14-15) și, am mai spune noi, de finețe estetică. A devenit aproape o normalitate ca, în toiul nopții, așa-numiții amatori și adepți ai „creației artistice”, în plecările în mijlocul naturii, în acompaniamentul unor melodii pasionale și expresii estetice, să se desfrâneze, iar familiile să se destrame.
Creștinii și membrii Bisericii trebuie să evite cu orice preț astfel de „prietenii”. Să ne amintim cuvintele Apostolului Pavel: „Și ce învoire este între Hristos și Veliar sau ce parte are un credincios cu un necredincios?” (2 Corinteni 6, 15). Aceasta nu înseamnă nicidecum că suntem împotriva prieteniei dintre credincioși și necredincioși. Problema se pune cu totul altfel, și anume, când și în ce condiții trebuie să fim de acord cu ei și când trebuie să-i evităm și să ne îndepărtăm de ei (vezi 2 Corinteni 6, 17), ținând cont de cuvintele „cine va voi să fie prieten cu lumea se face vrăjmaș lui Dumnezeu” (Iacov 4, 4).
( Pr. Prof. Gleb Kaleda , Biserica din casă , Editura Sophia, București, 2006, pp. 216-218)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|