Pr. asist. cercetător dr. Liviu Petcu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iași :
În rugăciunea Tatăl nostru, noi facem un fel de legământ: Dumnezeu să ne ierte în măsura în care și noi suntem iertători cu ceilalți. De câte ori trebuie să iertăm greșiților noștri?
Religia creștină este o religie a iubirii și a iertării. Ne învață Sfânta Scriptură: „Să ne iubim unul pe altul pentru că dragostea este de la Dumnezeu și oricine iubește este născut din Dumnezeu și cunoaște pe Dumnezeu. Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire” (I Ioan 4, 7-8). La Cina cea de Taină, Domnul Hristos le spune ucenicilor: „Poruncă nouă dau vouă: să vă iubiți unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi, să vă iubiți unul pe altul ” (Ioan 13, 34). Această poruncă o repetă iarăși după puțin timp: „Aceasta este porunca Mea: să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu ” (Ioan 15, 12), pentru ca apoi să spună același lucru cu și mai multă tărie: „Aceasta vă poruncesc: să vă iubiți unul pe altul” (Ioan 15, 17). Asupra nici uneia dintre porunci nu stăruie așa de mult și niciuna din ele nu este mai insistent reluată și tratată atât de amănunțit. Să ne amintim că Mântuitorul pune o singură condiție în rugăciunea domnească Tatăl nostru :
și ne iartă nouă greșalele noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri (Matei 6, 12).
Într-una din cărțile de referință ale Spiritualității Ortodoxe, Patericul egiptean , se scrie, printre altele, despre „un frate din Libia ce a venit la avva Siluan în muntele Panefo și i-a zis: părinte, am un vrăjmaș care mi-a făcut multe rele, că și țarina mea, când eram în lume, mi-a răpit-o și de multe ori m-a vrăjmășit. Iar acum a pornit și oameni otrăvitori, să mă omoare și aș vrea să-l dau în judecată. Zis-a lui bătrânul: precum te împaci, fiule, fă! Zis-a fratele: cu adevărat, părinte, de va fi pedepsit, îi va fi de folos sufletului. Răspuns-a bătrânul: cum socotești, fiule, fă! Și a zis fratele: scoală-te, părinte, să facem rugăciune și voi merge la dregător! Deci, sculându-se și rugându-se amândoi, când a venit să zică: și ne iartă nouă greșalele noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri, a zis bătrânul: și nu ne ierta nouă greșalele noastre căci nici noi nu iertăm greșiților noștri! Apoi a zis bătrânului fratele: nu așa, părinte! Iar bătrânul a zis: ba așa, fiule! Căci cu adevărat, de vei voi să mergi la dregător, să-ți facă ție dreptate, Siluan altă rugăciune nu-ți va face ție. Și punând fratele metanie, l-a iertat pe vrăjmașul său”.
Dacă noi nu iertăm desăvârșit pe alții, ar trebui să fim cinstiți și să spunem: nu ne ierta, căci nici noi nu iertăm. Căci dacă mințim, atragem osândă grea asupra noastră. Dar putem să spunem așa? Nu putem. Atunci, tertium non datur. Nu ne mai rămâne decât să ne stăruim să iertăm. A ierta unul altuia supărările - aceasta este calea cea lesnicioasă spre a primi iertare de păcate: întrucât cu „măsura cu care măsurați, vi se va măsura” (Matei 7, 2). Ce poate fi mai ușor decât aceasta? Nu e nevoie nici de posturi, nici de nevoințe, nici de osteneli. Iartă doar, zice Domnul, și ți se va ierta .
Sfinții Părinți ne mai supun atenției următorul lucru: atunci când ne vine gând de supărare pe fratele nostru, să ne aducem aminte de porunca Mântuitorului către Petru, anume să iertăm de șaptezeci de ori câte șapte (Matei 18, 22), să ne cercetăm în fiecare zi inima, ca nu cumva să avem vreun gând rău împotriva aproapelui nostru și să nu ne culcăm scârbiți împotriva cuiva, iar de trebuie să mustrăm pe cineva, să facem aceasta fără mânie și agitație, nu ca și cum l-am mustra, ci amintindu-i cu smerenie și dragoste ceea cea a spus. Ce frumos spun monahii în mănăstirile noastre: Iertați și Dumnezeu să vă ierte! punând metanie unii altora, agonisindu-și astfel o conștiință curată, dragoste nefățarnică și fericită smerenie.
„Dacă Dumnezeu te iartă, dar nu te uită, nu te poți mântui”
《 VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|