《continuare 》
Fiecare om când iartă, imită pe Dumnezeu, scopul Providenței dumnezeiești fiind acela de a uni pe cei pe care i-a dezbinat răutatea în tot felul, prin dreaptă credință și dragoste duhovnicească. Căci pentru aceasta a pătimit Mântuitorul, ca pe copiii lui Dumnezeu cei împrăștiați să-i adune spre a fi una (I Ioan 11, 52). Prin urmare, „cel ce nu rabdă lucrurile supărătoare, nu suferă pe cele întristătoare și nu le îndură pe cele dureroase, umblă în afară de dragostea dumnezeiască și de scopul providenței” (Sfântul Maxim, Capete despre dragoste ).
„Trebuie să iertăm pe cel ce ne greșește, așa cum am vrea să ne ierte și pe noi Dumnezeu”
Folosim adesea cuvintele „Dumnezeu să te ierte!" Cine iartă de fapt: Dumnezeu sau omul?
Să ne rugăm pentru cel ce ne-a greșit, ca să-l ierte și Dumnezeu pe dânsul, pentru că el a greșit și față de Dumnezeu. De pildă, Mântuitorul când era pe cruce, i-a iertat pe cei ce-L chinuiau, dar nu le-a zis: Vă iert , ci s-a rugat ca Tatăl să-i ierte, ca să ne învețe și pe noi să facem la fel. Poporul nostru a înțeles foarte bine acest lucru când a spus vorba înțeleptă: Dumnezeu să te ierte! sau Dumnezeu să-l ierte!
Care trebuie să fie relația dintre iertare, rugăciune și pocăință?
Trebuie să iertăm pe cel ce ne greșește, așa cum am vrea să ne ierte și pe noi Dumnezeu, adică desăvârșit, din toată inima. Să iertăm cum iartă Dumnezeu și putem ajunge la măsură dumnezeiască prin aceasta. Pe cel ce ne-a greșit trebuie să-l privim după ce l-am iertat, ca și cum nu ne-ar fi greșit. Sfinții Părinți ne arată că atunci dovedim că iubim nefățarnic, când iertăm nedreptățile. Nu e suficientă doar răbdarea ofenselor venite de la alții, căci uneori poate nu răspundem la ele, dar în inima noastră le adunăm și le păstrăm. Cât ne costă un zâmbet, o vorbă bună, o privire caldă de iertare? Dacă nu iertăm și răspundem cu aceeași monedă, simțim o clipă satisfacția egoistă, pătimașă, dar dacă iertăm, simțim o bucurie și o fericire întreaga viață, acestea prelungindu-se mult mai intens și după moarte.
Dacă nu iertăm pe aproapele, înseamnă că nici n-am început o lucrare duhovnicească. Atât vom fi iertați, cât am iertat și noi altora. Ce frumos ne îndeamnă Sfântul Isaac Sirul: „Lasă-te prigonit și nu prigoni. Lasă-te răstignit și nu răstigni. Lasă-te nedreptățit și nu nedreptăți. Lasă-te bârfit și nu bârfi. Fii blând și nu zelos în rău” ( Cuvinte despre sfintele nevoințe). Sfinții Părinți ne mai îndeamnă să ne rugăm lui Dumnezeu să ne dea putere să-l iertăm și să-l iubim pe cel ce ne-a greșit, căci dragostea e din rugăciune, aceasta din urmă fiind un izvor de iubire curată. Iertarea este un vlăstar care odrăslește din rădăcina iubirii, fiind deci o roadă a dragostei de Dumnezeu și de semeni. Oare nu-l iubim noi pe cel ce ne-a iertat cu generozitate? Să facem și noi așa, căci Dumnezeu se bucură în cel ce suferă cu bărbăție răul altora și nu se mânie pe ei. Și semnul nefățarnic al iubirii este iertarea greșelilor.
《VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|