View Single Post
  #2108  
Vechi 01.12.2017, 21:49:00
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit 《continuare 》

4. Stadiile (treptele) păcatului
Astfel putem distinge trei stadii în cadrul călătoriei spre țara păcatului: a) atacul, b) consimțirea și c) robia.
Cum funcționează acest mecanism? Funcționeză astfel: Un oarecare gând viclean (al slavei deșarte, al iubirii de argint, al clevetirii etc.) vine în mintea omului. Diavolul lucrează prin imaginație și prezintă chestiunea cât se poate mai atractivă. în felul acesta atacul devine mai atrăgător și mai puternic. Până în acest punct omul nu este răspunzător. Așadar un atac, un asalt al vrăjmașului sau mai simplu, o bătaie în ușă constituie primul stadiu. Iar starea aceasta este normală. Căci este cu neputință să existe om care să nu primească atacul. Sfântul Efrem Sirul spunea că precum în grădină, în chip firesc, împreună cu plantele bune răsar și buruienile, sau precum insulele sunt lovite de jur împrejur de valuri, așa și omul neapărat va veni în contact cu atacurile gândurilor. Stadiul luptei cu păcatul începe de aici încolo. începutul luptei este atacul. Dacă omul îl îndepărtează din mintea sa fără să conlucreze deloc cu el, atunci se izbăvește și scapă de urmările nenorocite care urmează. Dar dacă primește convorbirea cu gândul cel viclean care mai înainte în mod simplu i-a bătut la ușă, pricinuiește prietenia și atunci ajunge la consimțirea păcatului, care este stadiul al doilea în săvârșirea păcatului. De acum omul, avându-se pe sine ca actor principal, săvârșește păcatul în adâncurile nepătrunse ale sufletului său. Judecă, hulește, desfrânează, preadesfrânează, săvârșește ucidere și alte nenumărate fapte rele, și face tot ceea ce își poate închipui mintea omenească.
După aceasta nu rămâne nimic altceva fără numai stadiul al treilea al păcatului, care este săvârșirea activă a lui de către om, a cărui minte mai înainte a devenit roaba gândului, pe care iată de acum nu-l mai poate stăpâni, ci ea este stăpânită de el. Astfel gândul care a început cu o simplă bătaie în ușă, ca un atac, a înaintat, prin deschiderea ușii, la consimțire și în cele din urmă neputând fi biruit, a sfârșit prin săvârșirea păcatului. Aceasta este călătoria spre păcat, care începe printr-un simplu gând.
5. Patimile - izvorul gândurilor viclene
Până la moarte, în tot acest timp în care sufletul se află în trup, nu este cu putință ca omul să nu aibă gânduri și război. Pricina de bază a gândurilor este războiul diavolului. Cele mai multe dintre gânduri sunt diavolești. Scopul diavolului este să-l arunce pe om în păcat, fie cu cugetarea, fie cu fapta. Sfântul Macarie Egipteanul numește consimțirea cu gândurile viclene, preacurvie duhovnicească. De aceea și spune: "Păzește-ți sufletul tău curat, deoarece este mireasa lui Hristos".
De cele mai multe ori gândurile seamănă cu un "curent de apă" înaintea căruia omul de multe ori intră în panică. De aceea diavolii mai întâi ne luptă cu gândurile și după aceea cu lucrurile. Dacă cedăm în ele atunci încet-încet ne îmbrâncesc în păcatul cu fapta. Sfântul Ioan Damaschin ne spune că gândurile principale ale răutății sunt opt. Să le enumerăm: a) al lăcomiei pântecelui, b) al desfrânării, c) al iubirii de argint, d) al mâniei, e) al mâhnirii, f) al plictiselii, g) al slavei deșarte și h) al mândriei.
Altcineva ne va spune că patima cea mai de seama a omului din care provin toate celelalte patimi este iubirea de sine. Iar iubirea de sine este dragostea și grija nerațională față de noi înșine. Aceasta este patima omului contemporan. Din iubirea de sine izvorăsc trei gânduri principale: al lăcomiei pântecelui, al slavei deșarte și al mândriei. Din aceste trei gânduri provin toate celelalte.
6. Categoriile de gânduri
Cele citate mai sus se referă la gândurile viclene. Însă, în afară de acestea există și gânduri bune și deșarte sau gânduri omenești. Gândurile bune vin de la Dumnezeu. Dar cum le vom deosebi de gândurile viclene?
Un oarecare frate a întrebat pe Avva Varsanufie despre subiectul acesta și a primit răspunsul următor: "Atunci cand gândul te îndeamnă să faci ceva după voia lui Dumnezeu și ai bucurie în a face aceea și o întristare care i se împotrivește, află că e de la Dumnezeu. Iar gândurile de la diavoli sunt tulburate și pline de întristare". Deci gândurile ce vin de la Dumnezeu, pricinuiesc în om o pace și bucurie lăuntrică. Și dimpotrivă, gândurile ce vin de la diavolul sunt pline de tulburare și mâhnire.
7. Gândurile - începutul războiului
În general, așa cum am spus și mai sus, gândurile sunt începutul războiului diavolului împotriva noastră. Și războiul începe prin atacul gândului, înaintează la consimțire și sfârșește prin săvârșirea păcatului.
Aceasta este călătoria și evoluția gândurilor care vin mai ales de la diavol și de la om.
8. Viclenia diavolească
Să vedem așadar cum este atacat omul de gânduri, sau ce mod folosesc diavolii ca să ne atace prin gânduri. Viclenia diavolilor care vor să semene înăuntrul nostru o mie și unul de gânduri necurate, este de nedescris. Diavolul exploateză și cel mai neînsemnat fapt al vieții noastre, sau cazul cel mai neprobabil, iscodește modul cel mai ciudat pentru ca să ne întineze. Mai întâi de toate, înainte de a ne arunca în păcat, ne aduce gândul că Dumnezeu este iubitor de oameni. Iar după păcat ne bombardează cu gândurile că Dumnezeu este aspru și neîndurător, ca să ne arunce în deznădejde.
9. Gândurile de hulă
După aceea diavolii încearcă să ne întineze clipele sfinte, precum sunt rugăciunea, Sfânta Euharistie sau ne aruncă gânduri de hulă împotriva lui Dumnezeu. Deci acest preanecurat de multe ori ne aruncă gânduri hulitoare în vremea slujbelor sfinte și mai ales în aceea a Sfintei Liturghii, silindu-ne să hulim pe Domnul și cele sfinte. Adică satana vine în ceasul în care se săvarșește taina Sfintei Liturghii și ne bagă diferite gânduri de hulă: cum că cele sfințite nu sunt Trupul și Sângele lui Hristos că ceea ce primim nu este nimic. Sau ne aduce gânduri și mai necuviincioase și necurate, pe care ne rușinăm să le spunem. Sfântul loan Scărarul ne spune că un monah era luptat de aceste gânduri de 14 ani întregi. Nici un gând nu este atât de greu de spovedit ca gândurile hulei care îl pot duce pe om și la deznădejde.
Acest război îl avea și Avva Pamvo și rugând pe Dumnezeu pentru aceasta a auzit de sus o voce dumnezeiască spunându-i: "Pamvo, Pamvo, nu te mâhni pentru păcate străine ci îngrijește-te de faptele tale". Aceste gânduri de hulă și necurate au luptat și pe alți bărbați mari și drepți, precum pe Sfântul Meletie Mărturisitorul. Și lucrul acesta îl adeveresc sfinții Petru al Alexandriei și Pafnutie Mărturisitorul. Sfântul Petru al Alexandriei povestește că "în vreme ce mărturiseam credința în Hristos și-mi munceau trupul cu diferite chipuri și-l ardeau cu foc, diavolul dinlăuntrul meu îl hulea pe Dumnezeu". Sfântul Nicodim Aghioritul subliniază că gândurile acestea provin mai ales din judecata aproapelui, din mândrie și din pizma diavolilor. De aceea arma cea mai bună împotriva lor este smerenia și prihănirea de sine.
《VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote