《continuare 》
10. Șiragul gândurilor
În Scara Sfântului loan Sinaitul se spun următoarele: "Să băgăm de seamă și vom afla că atunci când sună trâmbița duhovnicească (clopotul de rugăciune) se adună frații în chip văzut și vrăjmașii în chip nevăzut. De aceea stând lângă pat, unii dintre aceștia, după ce ne-am deșteptat ne îndeamnă să ne întindem iarași în pat zicând: Mai stai păna ce se vor isprăvi cântările începătoare și vei merge la biserică după aceea. Unii apoi, stând noi la rugăciune ne scufundă în somn; alții ne împung în stomac mai mult ca de obicei, alții ne atrag mintea la gânduri urâte; alții ne îndeamnă să ne rezemăm de perete, socotindu-ne slăbiți; ba uneori fac să vină peste noi multe căscături. Alții ne aduc aminte de conturi și contracte și de dobânzi bancare. și astfel, în loc să plecăm de la biserică folosiți sufletește, plecăm pagubiți, fără să fi auzit nici măcar lucrurile cele mai elementare. Și în timp ce de multe ori în vremea rugăciunii mintea noastră este plină de gânduri necuviincioase, îndată ce se termină rugăciunea, toate dispar. Știe diavolul folosul ce vine din rugăciune și de aceea încearcă s-o murdărească. Iar dacă vom birui pe diavol prin multe nevoințe, atunci ne aduce gânduri de mândrie schimbând tactica și spunându-ne că, am sporit chipurile în virtute, deoarece, de pildă, au dispărut toate gândurile de desfrânare. Gândul acesta, că am biruit pe diavolul seamănă cu un șarpe care este ascuns în murdăria mândriei. în adâncul inimii noastre există gând viclean. Există diavoli care întinează sufletul nostru imediat cum ne culcăm. Există și alții care ne întinează prima noastră cugetare, adică atunci când abia ne sculăm din somn. Diavolul nu pierde niciodată ocazia să ne lupte. Uneori ne aduce gânduri împotriva părintelui nostru duhovnicesc, alteori ne spovedim și, după spovedanie, ne întinează cu amintirea păcatelor ce le-am spovedit ca să ne ducă la deznădejde. Alteori iarăși ne aruncă în păcat și după aceea ne aduce gânduri să învățăm și pe alții a păcătui".
În linii generale, acestea sunt gândurile pe care le pricinuiește diavolul. Să vedem acum gândurile pricinuite de omul însuși. Mintea omului este ca un câine care pururea dă târcoale măcelăriei. Căci precum câinele se duce la măcelărie să răpească vreo bucată de carne sau precum unui prieten al mâncărurilor îi place să vorbească mereu despre ele, așa este și mintea omului. De multe ori se hrănește cu înțelegeri necuviincioase și necurate. Un monah care nu are nimic și nici nu dorește nimic (și prin extensie un creștin) nu este deranjat în rugăciunea sa de cele ce le are. În vremea rugăciuni nu-i vin în mintea sa problemele legate de lucrurile ce le are. În timp ce unul iubitor de agoniseală va avea închipuiri și gânduri ale lucrurilor materiale atunci când se roagă.
Deoarece cuvântul rostit și celelalte simțuri exterioare ale trupului sunt groase și cu anevoie de pus în mișcare, de aceea, numai dacă vrea, poate omul să grăiască cuvântul rostit sau să pună în mișcare cele cinci simțuri ale lui ca să simtă aceste lucruri simțite, căci din pricina grosimii pe care o au acestea sunt supuse și ascultă de voința omului. Dar, deoarece cuvântul interior al inimii și simțurile interioare și spirituale ale sufletului sunt subțiri, ușor de pus în mișcare și duhovnicești, de multe ori omul grăiește cu cuvântul interior și gândește în inima sa nu numai cele bune sau cele rele, pe care le vrea, ci și acelea pe care nu le vrea, fiindcă ele se supun și ascultă cu anevoie de voința lui din pricina subțirimii pe care o au. Și, mai ales, pentru că de multe ori fie Dumnezeu se folosește ca de un organ de cuvântul interior și grăiește prin el cele bune pe care le vrea, precum urmează în sfinții desăvârșiți și purtători de duh, fie îngerii folosindu-se ca de un organ de cuvântul interior grăiesc și ei cele bune călăuzind pe om spre mântuire, fie, la urmă dintre toți, demonii, prin aceea că sunt duhuri subțiri și după sfântul Botez se găsesc la suprafața inimii, cum zice Sfântul Diadoh, folosindu-se și ei ca de un organ de cuvântul interior, grăiesc în inimi fie gânduri rușinoase și trupești, fie gânduri viclene și ranchiunoase și răzbunătoare, fie gânduri hulitoare împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești. Căci dat fiind că trei sunt părțile sufletului: rațională, irascibilă și poftitoare, de aceea și gândurile se împart în general în trei: hulitoare, viclene și rușinoase. Gândurile hulitoare, adică acelea care sugerează sufletului necredințe, îndoieli, murmurări și hule împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești, acestea, zic, se nasc din partea rațională a sufletului; gândurile viclene, care sugerează în suflet răzbunări împotriva vrăjmașilor și a celor ce ne întristează, acestea, zic, se nasc din partea irascibilă; iar gândurile de rușine, câte sugerează în suflet desfrânări, adultere și celelalte necurății trupești, acestea se nasc din partea poftitoare, cum zice dumnezeiescul Grigorie Sinaitul.
Dar nu numai cuvântul interior, ci și cele cinci simțuri spirituale ale sufletului sunt folosite ca organe și de Dumnezeu și de îngeri și de demoni care fac sufletul să simtă spiritual cele bune și adevarate atât în somn cât și în stare de veghe; demonii însă fac sufletul să simtă, să vadă și să audă spiritual toate cele rele, mincinoase și rătăcite câte duc la pierzania lui, atât în somn cât și în stare de veghe.
Omul necumpătat, adică rob pântecelui are cugetări și gânduri pline de idoli necurați. Sfântul loan Scărarul aduce și un exemplu. Așa cum mulțimea bălegarului dă naștere la viermi, așa și mulțimea mâncărurilor naște căderi, gânduri necurate și vise necurate. Lăcomia pântecelui este pentru gândurile desfrânării ceea ce este untdelemnul pentru foc. De aceea Sfântul loan Sinaitul, scriind Scara, după cuvântul despre lăcomia pîntecelui, în chip înțelept a așezat cuvântul despre desfrânare "deoarece - spune el - cred că aceasta este maica aceleia". Adică, de unde provin gândurile viclene? Dacă un om trăiește bine, are toate conforturile și nu se ostenește nici nu se nevoiește deloc, atunci un om ca acesta e foarte firesc să aibă gânduri de desfrânare care vor sfârși în fapte. Și iarăși, când omul își are simțurile nestăpânite și vede oarecare persoană, sau atinge cu mâna pe cineva, sau aude ceva necuviincios atunci este ca și cum ar deschide el însuși ușa gândurilor necurate. Desigur în cazul acesta ajuta și firea omului care înclină spre aceste gânduri. Încă și neascultarea față de făgăduințele date lui Dumnezeu naște "depozit de gânduri", adică mintea omului devine depozitul gândurilor rele. Aceleași gânduri le creeaza și neascultarea de părintele nostru duhovnicesc. De multe ori curiozitatea omului de a cerceta tainele lui Dumnezeu creează gânduri de hulă, ba chiar și pe acela că Dumnezeu este nedrept și părtinitor. Căci unora le dă vedenii și minuni, iar altora nu le-a dat nimic.
《VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|