《continuare 》
11. Legătura gândurilor
Exista însă și gânduri care provin și de la om și de la diavol. Acestea sunt gânduri unite. Am văzut - spune Sfântul loan al Scării - pe unii mâncând cu lăcomie și nefiind luptați îndată. Și pe alții întâlnindu-se și având legături cu femeile și în vremea aceea să nu aibă nici un gând viclean. Dar în vremea în care se credeau în pace și siguranță în chilia lor au suferit vătămare neprevăzută. Firea i-a îmbrâncit să mănânce și să bea cu îndestulare și să privească cu patimă. Satana a exploatat asta și i-a aruncat în păcat.
În linii generale acestea sunt gândurile ce vin de la om și de la diavol. În tot acest război există o scară: atac, unire, consimțire și robie. Vrăjmașul îl atacă pe om cu un gând simplu sau cu un chip. Când îl primește, atunci se face consimțirea. Începe împreună-vorbirea cu gândul. Din momentul acesta începe responsabilitatea omului. După aceea omul consimte cu plăcere să înfăptuiască ceea ce-i spune gândul și la sfârșit se robește de patimă.
12. Urmările gândurilor
Când gândul petrece mai mult timp în noi, ne facem robi în străduința noastră și toată strădania ni se îndreaptă spre alipirea de lucrurile zidite și spre dorința de a le dobândi numai pe acestea. Astfel mintea omului se dezleagă de hrana cea veșnică. Și când mintea omului se va depărta cu desăvârșire de Dumnezeu atunci devine "sau fiara, sau diavol", lucru pe care îl vedem petrecîndu-se în societatea de astăzi. Gândul omului s-a lipit numai de pământ și nu se gândește deloc la cer, având ca rezultat îndobitocirea omului și îndumnezeirea tehnicii în orice formă ar fi ea. Când omul nu se luptă împotriva gândului său, atunci se face rob păcatului. Gândurile ne macină și ne zdrobesc creându-ne probleme și în relațiile noastre personale. Gândurile intră și ne întinează sufletul, îl intoxică și îl otrăvesc. "Aceasta este lupta celui viclean. Și după aceste săgeți otrăvește tot sufletul"- spune Isihie prezviterul. Prin primirea gândurilor diavolul dobândește stăpînirea și îl poate duce pe om chiar și la sinucidere, deoarece omul nu mai poate rezista puterii diavolului. Gândul spurcat aruncă la pământ sufletul omului. Cel ce simte supărarea continuă a gândurilor și se arde de poftele cărnii, dovedește că se află departe de mireasma duhului. Se pierde îndrăzneala către Dumnezeu. Când mintea intră în discuție cu gândurile necurate, atunci îndrăzneala către Dumnezeu se pierde. Dumnezeu nu poate avea comuniunea cu omul a cărui minte se întinează mereu cu gânduri necurate și viclene, exact așa cum ticălos este acela care fiind înaintea unui stăpânitor pământesc își întoarce fața de la el și vorbește cu vrăjmașii aceluia. Gândurile necurate despart pe Dumnezeu de om. Dumnezeu nu își descoperă tainele Sale omului ce este stăpânit de gânduri necurate. Fiindcă gândurile despart pe om de Dumnezeu, de aceea, ca urmare creează și felurite alte anomalii trupești: neliniștea, nesiguranța, precum și alte boli trupești își au cauza din gânduri.Lucrul acesta l-au conștientizat chiar și medicii fapt pentru care dau poruncă să nu ne gândim la diferite lucruri și să nu ne supărăm. Un gând îl poate face pe om să nu doarmă toată noaptea. De aceea spunem că gândurile îl tulbură pe om și chiar îi distrug nervii. Avva Teodor spunea: "Vine gândul și mă tulbură". Acestea, pe scurt, sunt consecințele gândurilor viclene.
Trebuie însă să vedem și modalitățile de înfruntare a acestor gânduri, care vin mai ales de la diavolul.
《VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|