View Single Post
  #11  
Vechi 05.12.2017, 01:03:01
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit 《ultima parte》

13.Înfuntarea gândurilor
Cum se poate elibera cineva de gânduri? Sfinții Părinți ai Bisericii noastre ne-au arătat diferite moduri de înfruntare a gândurilor. Ioan Gură de Aur ne sfătuiește să nu le exprimăm, ci să le înecăm în tăcere. Deoarece și fiarele și târâtoarele atunci când cad în vreo groapă, dacă află vreo ieșire cu ajutorul gurii prin mijlocirea cuvintelor, aprind flacăra lăuntrică. Iar dacă sunt închise cu tăcerea, slăbesc, se topesc ca de foame și dispar repede. a) Primul mod de înfruntare este cugetarea: "Cum să fac acest mare rău și să păcătuiesc înaintea lui Dumnezeu?"( Fac. 39, 9). Atunci când ne tulbură vreun oarecare gând necuviincios, să ne gândim că nu se pot ascunde de Dumnezeu nici cugetele cele mai mici și mai lipsite de importanță.Cercetarea legii lui Dumnezeu și cugetarea la cele pe care le-a făcut Dumnezeu pentru noi, precum și Ia bunurile viitoare, micșorează gândurile viclene și le face să nu afle loc înlăuntrul nostru.
b) Spovedirea lor. Precum șarpele, atunci iese din culcușul lui, aleargă să se ascundă, așa și gândurile viclene, prin spovedanie pleacă de la om. Trebuie să știm că nimic nu pricinuiește atâta bucurie diavolilor, ca tăinuirea gândurilor.
c) Smerirea sufletului și osteneala trupească în tot timpul, locul și lucrul , ajută pe om ca să nu aibă gânduri necurate.
d) "Îngrijește-te să te eliberezi de patimi și îndată vei alunga gândurile de Ia mintea ta", subliniază Sfântul Maxim Mărturisitorul. Adică, pentru a se elibera cineva de desfrânare, trebuie să se ostenească trupește și să postească ca să elibereze de mânie și mâhnire, trebuie să disprețuiască slava și necinstea; ca să se elibereze de ținerea de minte a răului, trebuie să se roage pentru cel ce l-a mâhnit. Nu putem împiedica gândurile să nu vină, însă putem să nu le primim. Dacă nu putem împiedica ciorile să zboare deasupra noastra, putem însă să le împiedicăm să nu-și facă cuiburi pe capetele noastre. Dar să ascultăm puțin pe Sfântul Vasile cel Mare ce spune referitor la războiul acesta: "Trebuie ca atacurile acestea să le înfruntăm cu grijă și veghe sporită, precum face atletul care evită loviturile luptătorilor prin precauție atentă și încovoiere a trupului și să încredințăm sfârșitul războiului și evitarea loviturilor rugăciunii și ajutorului de sus. Și chiar dacă vrăjmașul cel viclean ne aduce imaginațiile lui cele viclene în timpul rugăciunii, sufletul nostru să nu-și întrerupă rugăciunea și să nu creadă că este responsabil de atacurile viclene ale vrăjmașului, precum și de imaginațiile ciudatului făcător de minuni. Dimpotrivă, să se gândească la faptul că gândurile acestea se datorează obrăzniciei descoperitorului răutății, să-și mărească durata de îngenuncheri și să-L roage pe Dumnezeu să distrugă zidul gândurilor necuviincioase, pentru ca astfel, fără de împiedicare să se apropie de Dumnezeu. Iar dacă influența vătămătoare a gândului devine mai puternică din pricina obrăzniciei vrăjmașului nu trebuie să ne înfricoșăm nici să ne lăsăm de nevoință la mijlocul ei, ci să răbdăm până atunci când Dumnezeu, văzând insistența noastră, ne va lumina cu harul Sfântului Duh care pe vrajmaș îl pune pe fugă iar mintea noastră o umple de lumină, așa încât gândul nostru să slăvească pe Dumnezeu cu pace și bucurie netulburată".
În general Sfinții Părinți au trei moduri de înfruntare a gândurilor necurate a) Rugăciunea
b) Împotrivirea și
c) Disprețuirea (defăimarea)
a) Rugăciunea. Este cu neputință ca începătorul să alunge singur gândurile. Lucrul acesta este un semn al celor desăvârșiți. Rugăciunea minții "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul" este arma cea mai puternică, necesară celui ce vrea să biruiască gândurile. "Cu numele lui lisus biciuiește pe vrăjmași, căci nu este armă mai puternică în cer și pe pământ" ne spune Sfîntul loan Scărarul. "Cugetarea în adâncul inimii, continuă și cu înțelegere cu sete și cu credință a numelui Cel preadulce al lui lisus adoarme toate gândurile cele rele și deșteaptă pe toate cele bune și duhovnicești. Și de acolo, din inimă, de unde mai înainte ieșeau gânduri viclene, ucideri, desfrânări (Mt. 15, 19), precum a spus Domnul, acum ies gânduri bune și cuvinte de înțelepciune și de har".
b) Împotrivirea. Rugăciunea este pentru începători și neputincioși. Iar cei care se pot lupta să folosească împotrivirea, care obișnuiește să astupe gura diavolilor. În felul acesta Domnul nostru a biruit cele trei mari războaie ce i le-a pus înainte diavolul sus, pe munte. Senzualitatea prin "nu numai cu pâine va trăi omul", slava deșartă prin "să nu ispitești pe Domnul Dumnezeul tău", și iubirea de arginți prin "numai Domnului Dumnezeului tău să te închini și numai Lui Unuia să-l slujești" (Mt.4, 10). Sfințitul mucenic Petru Damaschin ne spune referitor la acestea: "Când diavolii îți aduc vreun gând de mândrie, atunci să-ți aduci aminte de gândurile necuviincioase pe care ți le spuneau și smerește-te. Iar când îți vor aduce gânduri necuviincioase să-ți aduci aminte de acele gânduri de mândrie și să le biruiești în felul acesta, încât nici să nu deznădăjduiești din pricina gândurilor necuviincioase, nici să te mândrești din pricina celor bune". Astfel când un oarecare cuvios bătrîn era luptat de gânduri de mândrie, îi spunea gândului său: "Bătrâne, vezi-ți desfrânările tale", și războiul înceta. Există cazuri când cineva își mobilizează toate puterile duhovnicești, toate gândurile bune și totuși nu poate alunga un gând rău. Care este pricina? "Deoarece mai întâi am primit să judecăm pe aproapele". Am judecat pe fratele nostru și gândul nostru a pierdut puterea ce-o avea mai înainte. Uneori suntem fără minte, de aceea ne stăpânesc gândurile. Însă de cele mai multe ori nu avem puterea să ne luptăm împotriva gândurilor, deoarece cedăm atacurilor lor, primim astfel de răni duhovnicești care nu se vindecă nici chiar cu trecerea unui mare interval de timp. De aceea e mai bine să scape cineva prin puterea rugăciunii și a lacrimilor, deoarece a) sufletul nu are întotdeauna aceeași putere,
b) diavolul are experiența multor mii de ani, în timp ce a noastră este foarte limitată și, încercând să ne împotrivim, vom fugi biruiți și răniți, căci mintea noastră iarăși se întinează cu imaginația necuviincioasă, și
c) alungă mândria și arată smerenie cel ce scapă la Dumnezeu în ceasul războiului gândurilor și se mărturisește pe sine nevrednic, smerit și neputincios în a se lupta, și numai pe lisus Hristos tare și puternic în război, deoarece El ne-a spus: "Îndrăzniți, Eu am biruit lumea" (ln. 16, 55), adică patimile, gândurile și pe diavolul.
c) Disprețuirea (defăimarea). Dacă ne ocupăm cu gândurile ce ni le aduce vrăjmașul, niciodată nu vom putea face vreun bine, căci vom fi războiți de acela. Disprețuirea, și faptul de a nu se ocupa cineva cu gândurile vrăjmașului este arma cea mai puternică și ea constituie lovitura cea mai tare dată diavolului. Trebuie să considerăm gândurile lui ca gângăniile, ca lătraturile cățeilor, ca niște țânțari în cel mai rău caz, ca vuietul avionului, sau ca nimic, deoarece: a) credem în puterea marelui nostru Conducător lisus Hristos și b) credem că după Crucea și moartea Domnului nostru, diavolul nu mai are nici o putere împotriva noastră, ci este slab și neputincios după cele scrise: "Vrăjmașului i-au lipsit săbiile până în sfârșit" (Ps. 9, 6). Mai mare biruință împotriva diavolilor și rușinare a lor nu există ca disprețuirea, deoarece cel ce a ajuns la punctul acesta este înarmat cu harul lui Dumnezeu și rămâne neatins de gânduri și diavoli.
Acestea sunt cele trei moduri de înfruntare a gândurilor ce vin mai ales de Ia diavolul. În completare am putea spune că pomenirea morții este un mijloc foarte puternic pentru biruirea gândurilor. Ea ne pricinuiește dureri de inimă pentru păcatele noastre și ne păzește mintea de gânduri. Cel ce socotește ziua ce-o parcurge ca ultima zi a vieții sale, va limita într-un grad foarte mare gândurile necuviincioase. Stai la masă și mănânci? Să ai pomenirea morții, ca să nu te ispitească lăcomia pântecelui. Noi înșine să zugrăvim în minte noastră imaginea mormintelor ca să ștergem de la noi nesimțirea ce ne stăpânește. Starețul Siluan, ultimul sfânt oficial al Sfântului Munte, spunea: "ține-ți mintea în iad și nu deznădăjdui". în modul acesta nici un gând nu se va încuiba înlăuntrul nostru. Ce mod trebuie să folosim noi ca să scăpăm "de mucenicia cea îndelungată și mult chinuitoare", așa cum caracterizează Sfântul Teodor Studitul lupta cu gândurile? Să urmăm tactica Sfântului loan Colov, care a încercat toate modalitățile. Acest mare nevoitor al duhului ne sfătuiește următoarele: "Asemenea sunt unui om care șade sub un copac mare și vede multe fiare și târâtoare venind spre dânsul. Și când nu va putea să stea împotriva lor, aleargă sus în copac și scapă. Așa și eu stau în chilia mea și văd cugetele cele viclene venind împotriva mea. Atunci mă urc în copacul vieții, la Dumnezeul meu, prin rugăciune, și mă izbăvesc de vrăjmașul".
Ieromonah Benedict Aghioritul, "Gîndurile și înfruntarea lor" , Ed. Evanghelismos, București, 2002
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote