Chiar înainte de încheierea slujbei, preotul ia cununile de pe capetele mirilor și se roagă Domnului: „Primește cununile lor întru Împărăția Ta, păzindu-i pe ei curați, fără prihană și neasupriti în vecii vecilor”. Este ca și cum Biserica ar zice celor doi miri: „Ați purtat pentru scurtă vreme aceste cununi pământești, chiar de la începutul vieții voastre laolaltă; acum străduiți-vă să dobândiți și cununile cerești, pe care le veți purta veșnic”. Aceasta ne duce la înțelegerea veșniciei căsătoriei în predania Ortodoxă.
Dragostea și ajutorul întru mântuire și sfințenie, pe care soții și l-au dat unul altuia în viața de aici, nu dispar. Rugăciunea ca Hristos să primească cununile lor în Împărăția Cerească indică ‒ cel puțin în chip ideal ‒ faptul că nunta, ca „legătura neîntreruptă a dragostei”, este veșnică.
Dragostea în căsătorie este văzută de Biserică dintr-o perspectivă duhovnicească: perspectiva veșniciei. Nu știm în amănunt cum va fi viața din Rai, însă Predania ne dă destule indicații spre a fi încredințați că aceia ce au avut căsătorii pline de dragoste, ajutându-se unii pe alții întru mântuirea veșnică, se vor afla laolaltă în chip mai desăvârșit și cu mai multă bucurie în Împărăția Cerească.
(David și Mary Ford, Căsătoria ‒ cale spre sfințenie, Editura Sophia, București, 2007, p. 32)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|