Vechea ctitorie a voievodului Alexandru Lăpușneanu, Mănăstirea Socola a fost spațiul unei adevăratei minuni, trăită și mărturisită de către mari personalități ale epocii, dar și de către simpli credincioși.
Episcopul Melchisedec Ștefănescu, la vremea aceea în vârstă de 32 de ani, profesor al Seminarului și martor ocular al acestor fapte, a relatat minunea în foaia politică „Zimbrul” (anul III, nr. 35):
„În biserica seminariei din Mănăstirea Socola, de la 1-a zi a curentei lui februarie, au început a curge din ochii icoanei Maicii Domnului din catapeteasmă niște picături de apă în forma lacrimelor. Dintr-întâiu ele se ivesc în formă mică în pupilele ochilor, după aceea treptat se măresc, apoi curg în jos pe locul obișnuit al lacrimilor, uneori în distanțe numai ca de o palmă și apoi se usucă; iar alteori, formând două șiroaie, mai mult sau mai puțin late, se scurg până la marginea de desupt a icoanei și apoi iarăși se usucă, lăsând însă urme și după uscare.
Aceasta se repetește din nou, însă nu regulat: la 2, 3, 4 zile; acum de la 16 ale acestei luni, până la 20, a urmat tot a treia zi; iar de la 20 până la 23 – în toate zilele. La cea întâi dată, nimeni nu întorcea luarea-aminte, socotind că poate acele șiroaie, care cu deosebire au fost mari la început, ar fi rămas pe icoană din stropiturile de agheasmă ce se săvârșise în acea zi în biserică; și pentru aceea eclesiarhul le-a șters. Dar când, după o jumătate de ceas, șiroaiele curgânde s-au aflat iarăși la loc, toți au venit în nedumerire.
Spre a înlătura orice presupunere, s-a orânduit o de aproape privigheare și intrarea în biserică, afară de timpurile rugăciunilor, s-a îngăduit numai pentru o persoană de încredere. Însă fenomenul, după câteva zile, iarăși s-a ivit. S-a observat cu deamănuntul icoana, dar nimic deosebit de alte icoane la ea nu s-a găsit: o scândură de tei uscată, zugrăvită cu aceleași zugrăvele ca și toate celelalte icoane din biserică, aproape 30 ani în urmă.
Toată nedumerirea stă 1) în aceea că atunci când toate celelalte icoane sunt uscate, din aceasta izvorăște apă; 2) că apa curge anume numai din ochi și toată icoana în celelalte părți este uscată; 3) picăturile acestea au o mare asemănare cu lacrimile ordinare. Un fenomen așa de extraordinar merită toată luarea-aminte a oamenilor cu cuget, care nu sunt stăpâniți de un scepticism orb, de a nega și ceea ce se vede cu ochii, dacă nu pricep cauza. Mai cu seamă, învățații noștri ar dori să nu închidă ochii, ci să explice aceasta într-un chip vrednic de experiență și de știință; iar a nu se liniști numai pe niște păreri și socotințe pruncești, precum d.e. persoana și-a dat socotința că aceasta ar proveni de la un ciot ce se vede în dosul icoanei, care, după socotința acelei persoane, ar avea putere de a absorbi umezelile din aer și a le transmite prin icoană afară; căci, lăsând a zice că acel ciot nu răspunde în dreptul ochilor, nu se poate pricepe pentru ce asemenea fenomen nu s-a ivit și până acum, dacă cauza lui este așa de firească; iar pe de altă parte, după această socotință, nu numai toate icoanele, ci și toate scândurile, care nu pot fi fără asemenea cioturi, ar trebui să producă astfel de fenomene; însă aceasta este contra experienței.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|