View Single Post
  #4623  
Vechi 05.02.2018, 00:12:21
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

În cuvântul rostit cu prilejul duminicii Întoarcerii Fiului Risipitor, Patriarhul României a subliniat valoarea inestimabilă a sufletului omenesc și a vorbit despre libertatea omului, taina pocăinței și iubirea iertătoare nemărginită a lui Dumnezeu pentru orice păcătos care se pocăiește. Patriarhul României a evidențiat că Tatăl Ceresc se raportează cu iubire milostivă la noi, iar atunci când „libertatea omului devine autodistructivă sau neînțeleaptă, înțelepciunea lui Dumnezeu cheamă pe om la pocăință”.
„Tatăl fiului risipitor”, a spus Patriarhul, „nu face niciun fel de reproș fiului reîntors acasă și nici nu-i cere un inventar al averilor risipite”, deoarece „mai scump decât orice avere este sufletul omului mântuit și câștigat pentru eternitate”.
El a evidențiat că „iubirea milostivă a lui Dumnezeu, care se ridică deasupra oricărui calcul de ordin material copleșește dreptatea după care ar fi putut fi pedepsit fiul risipitor”.
Preafericirea Sa a explicat că pilda Întoarcerii Fiului risipitor se află în strânsă legătură cu Taina Spovedaniei sau „Taina împăcării omului cu Dumnezeu” și ne prezintă „treptele ridicării duhovnicești din păcat, treptele esențiale ale pocăinței” prin care a trecut și fiul cel mic din Evanghelie.
„Evanghelia Duminicii a doua din perioada Triodului ne învață cum să ne pocăim și, mai ales, cât de mari sunt darul și bucuria iertării, cât de minunată este regăsirea celui pierdut sau învierea celui mort sufletește și cât de frumoasă este starea sufletului omului după primirea iertării păcatelor”, a afirmat Patriarhul Daniel.
Un alt aspect semnalat de Conducătorul Bisericii Ortodoxe Române în omilia duminicală rostită la Paraclisul Sfântul Grigorie Luminătorul face referire la darul libertății pe care Dumnezeu l-a oferit tuturor oamenilor. Prezentându-l ca exemplu pe Fiul Risipitor, Preafericirea Sa a evidențiat că „Dumnezeu respectă libertatea omului de-a urma propriul drum în viață”.
„Omul are, așadar, libertatea de a folosi toată energia vieții sale, darurile sale naturale sau dobândite de la alții după cum dorește, iar Dumnezeu respectă această libertate, chiar dacă știe că omul o poate folosi într-un mod contrar voinței divine”, a subliniat Patriarhul României.
De asemenea, „deodată cu respectul arătat de Dumnezeu libertății omului”, a afirmat Preafericirea Sa, „Evanghelia de astăzi ne arată și drama sau eșecul libertății omului ca înstrăinare de Dumnezeu”, fiul cel risipitor fiind cel mai concludent exemplu.
Însă, Patriarhul României a evidențiat că Tatăl Ceresc se raportează cu iubire milostivă la noi, astfel că atunci când „libertatea omului devine autodistructivă sau neînțeleaptă, înțelepciunea lui Dumnezeu cheamă pe om la pocăință”, iar în momentul în care „un păcătos se îndreaptă spre Dumnezeu și face primii pași ai pocăinței, Dumnezeu, „alergând”, îi iese în întâmpinare.
„Mâinile lui Dumnezeu Tatăl pe care el le întinde ca să îmbrățișeze pe cel ce se pocăiește, sunt, de fapt, lucrările sfinte ale Bisericiilui Hristos, și anume: chemarea la pocăință și iertarea păcatelor. Acestea sunt brațele părintești arătate oamenilor. Acestea sunt și cheile de intrare în împărăția cerurilor după Sfântul Chiril al Alexandriei. Prin aceste lucrări sfinte primesc mântuirea toți cei căzuți și înstrăinați de Dumnezeu și de semenii lor dacă se pocăiesc sincer și din adâncul inimii lor”.
Enumerăm principalele semnificații pe care Patriarhul României le-a semnalat în pilda Fiului Risipitor:
Tatăl despre care se vorbește în Evanghelie semnifică „iubirea părintească a lui Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos și Tatăl nostru Cel ceresc”.Fiul cel tânăr simbolizează „libertatea dezordonată a omului pătimaș, ca manifestare a vieții sale păcătoase”.Fiul cel mare îi reprezintă „pe unii credincioși iubitori de Dumnezeu și de Biserică, harnici și cinstiți, având viață curată și evlavie multă, dar sunt adesea nemilostivi și neiertători față de păcătoșii din comunitate, pe care mai mult îi judecă moral decât îi ajută să se îndrepte spiritual”.Țara depărtată în care pleacă fiul cel tânăr simbolizează „îndepărtarea omului de Dumnezeu și de starea libertății sănătoase”.Foametea din țara depărtată înseamnă adesea „încercările îngăduite de Dumnezeu asupra oamenilor, nu ca o pedeapsă, ci ca o pedagogie, pentru ca omul să înțeleagă că tot ce posedă material este totuși limitat, inclusiv viața sa pe pământ”.Haina cea nouă a iertării părintești semnifică „curățirea sufletului de stările lui întunecoase imprimate de păcate”.Inelul de aur pus în mâna fiului Risipitor simbolizează „reînfierea prin har a omului înstrăinat prin păcat, e semnul reprimirii omului care se pocăiește în iubirea neîntreruptă, nediminuată și neschimbătoare a lui Dumnezeu”.Încălțămintea nouă, pe care o primește fiul risipitor după ce s-a pocăit, înseamnă harul sau ajutorul primit de la Dumnezeu pentru a călca peste spinii ispitelor păcătoase și de a merge pe calea mântuirii, adică pe calea iubirii smerite față de Dumnezeu și de semeni.Vițelul cel îngrășat, care a fost junghiat pentru ospățul bucuriei, simbolizează Taina Sfintei Euharistii.
În încheiere, Preafericirea Sa a subliniat faptul că Pilda „Fiului risipitor” ne îndeamnă să ne pocăim mai mult și să ne împărtășim mai des, pentru a ne bucura de primirea iertării, de înnoirea vieții și de lucrarea lui Hristos Cel Înviat în viața noastră
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote