Pr. Ciprian Florin Apetrei :
Duminica lăsatului sec de brânză este numită și a Izgonirii lui Adam din Rai. Această denumire totalizează întreaga pregătire pentru post. Acum știm că omul a fost creat pentru Rai, pentru cunoașterea lui Dumnezeu și pentru comuniunea harică cu El. Păcatul omului l-a lipsit pe acesta de acea viață binecuvântată, iar existența lui pe pământ s-a transformat într-un exil. Adam a pierdut Raiul pentru că nu a ținut porunca postului, iar noi îl câștigăm postind. Încă din zilele lui Adam și ale Evei, am uitat cine suntem cu adevărat. Vorbim, de obicei, despre ceea ce primii noștri părinți au pierdut atunci când nu s-au supus poruncii lui Dumnezeu de a nu mânca din rodul pomului cunoștinței binelui și răului; spunem că neascultarea lor a dus la căderea omenirii și a afectat în mod negativ întreaga creație. Urmarea păcatului lor a fost că au devenit muritori și astfel au cunoscut stricăciunea și moartea trupească, dar Dumnezeu, în mila Lui, i-a acoperit cu „îmbrăcăminte de piele” pentru a-i ajuta să su*praviețuiască. Cu alte cuvinte, au trecut de la viața veșnică la viața de supraviețuire din cauza păcatului neascultării.
În Rai, Adam se bucura de mare cinste, viețuia asemenea îngerilor, era într-o nemijlocită legă*tură cu Dumnezeu și trăia în prezența Lui de-viață-dătătoare. Vorbea cu Dumnezeu față către față, îl slăvea împreună cu cetele îngerești și hrană îi era tot cuvântul ce ieșea din gura lui Dumnezeu. Însă după cum bine știm, în pofida cinstei de care se bucura, Adam s-a lăsat înșelat de șarpe și a urmat pornirii diavolești de a se ridica împotriva lui Dumnezeu pentru a-I lua locul. Și la fel cum vrăjmașul a căzut din cer ca un fulger, din cauza dorinței lui pline de îndrăzneală de a-și așeza tronul mai presus de tronul lui Dumnezeu, tot așa și Adam a căzut fără zăbavă.
Izgonirea lui Adam din Rai a avut urmări dezastruoase, căci a deschis o prăpastie între lumea văzută și cea nevăzută. În Rai, Adam a trăit la măsura poruncilor dumnezeiești, dar numai atâta vreme cât a făcut ascultare și nu a mâncat din pomul cunoașterii binelui și răului. A fost dăruit de Dumnezeu cu însăși suflarea Sa și s-a bucurat de multă ocrotire, pentru că era adânc înrădăcinat în tot binele. Dar prin neascultare a pierdut toată această binecuvântare.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|