View Single Post
  #4  
Vechi 18.02.2018, 22:19:19
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Părintele Patriarh Daniel și-a început omilia duminicală cu un subiect important în contextul perioadei Postului Mare care stă să înceapă. El a vorbit despre importanța iertării celor care ne-au greșit precizând că acest act reprezintă „începutul bun al perioadei de post” prin care ne asemănam cu Dumnezeu Cel Milostiv și Iertător. Preafericirea Sa a explicat că „iertarea greșelilor aproapelui implică adesea o răstignire a propriului egoism și deschide sufletul spre înviere”.
Conducătorul Bisericii Ortodoxe Române a avertizat în Duminica Izgonirii lui Adam din Rai că „nimeni nu poate intra în post, ca luptă duhovnicească pentru curățirea de păcate și de luminare a sufletului, fără iertare”, deoarece prin iertarea altora se cultivă „smerenia și libertatea interioară a omului dornic de-a trăi în iubirea milostivă a lui Dumnezeu”.
„Relația omului cu Dumnezeu depinde de relația lui cu semenii săi”, a remarcat Părintele Patriarh care a motivat aceste cuvinte prin faptul că „omul nu se poate apropia de Dumnezeu nesocotind pe aproapele său”.
Întrucât fiecare om este creat după chipul lui Dumnezeu Cel Milostiv îndreptat spre umanitate, există o legătură sfântă între Dumnezeu și fiecare om. Modul și măsura în care omul arată iubire față de semenii săi contribuie mult la construirea, cultivarea și aprofundarea relației lui de comuniune cu Dumnezeu, Făcătorul cerului și al pământului și iubitorul de oameni.
În continuare, Patriarhul României a prezentat motivația postului și a afirmat că postim „deoarece iubim pe Dumnezeu din ceruri, Dă*ruitorul vieții veșnice, mai mult decât toate darurile materiale trecătoare, bucatele gustoase, băuturile rafinate sau desfătările pătimașe ale simțurilor”. El a semnalat că „nu trebuie să postim ca să fim lăudați sau admirați de oameni” și a explicat cuvintele Mântuitorului care spune: Tu când postești, unge capul tău și fața ta o spală, ca să nu te arăți oamenilor că postești (cf. Matei 6, 17-18).
„A unge capul, în tradiția ebraică”, a spus Preafericirea Sa, „înseamnă a arăta că viața este binecuvântare și bucurie primite de la Dumnezeu. A spăla fața înseamnă a avea o atitudine firească, de întâlnire și comunicare cu oamenii, față către față, fără a atrage atenția lor printr-o înfățișare posomorâtă sau întunecată”.
În opoziție cu practica de a posti pentru a fi admirați de oameni, Patriarhul a explicat că „postul trebuie să fie o lucrare interioară, intimă, sufletească, de comuniune personală a omului cu Dumnezeu, Care vede, tainic și tăcut, sufletul și faptele omului credincios și jertfelnic, rugător și postitor”. De asemenea, el a subliniat că „trebuie să postim nu în stare de tristețe, ci de bucurie”, deoarece „smerenia și bucuria sunt semnele postului adevărat”.
În cuprinsul cuvântului său rostit duminică, 18 februarie, Patriarhul României a definit postul ca fiind:
dăruire de sine sau ofrandă de sine adusă lui Dumnezeu ca recunoștință pentru darul vieții și ca dorință de sfințire a vieții (cf. Romani 12, 1);o stare spirituală de jertfă sau ofrandă de sine a celui care postește, stare cultivată în mod liber și după puterea fiecăruia;semnul dorinței omului credincios de a se elibera de lăcomia după bunuri materiale limitate și trecătoare spre a se uni prin rugăciune mai intensă cu Dumnezeu Cel nelimitat și netrecător, Izvorul vieții și al bucuriei veșnice;nu numai abținere de la bucate de origine animală, ci și înfrânare de la orice fel de lăcomie materială și înfrânare de la orice poftă de stăpânire egoistă asupra altora;înfrânare de la orice gând sau faptă care diminuează iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele;o lucrare spirituală bineplăcută lui Dumnezeu, când se practică din iubire pentru El.
În omilia rostită în paraclisul Sfântul Grigorie Luminătorul, Preafericirea Sa a prezentat și cele trei greșeli săvârșite de Adam care i-au adus izgonirea din Rai: „nu a ascultat de Dumnezeu, nu a postit, adică nu s-a înfrânat, și nu s-a pocăit după ce a greșit, ci a dat vina pe femeia dăruită lui de Dumnezeu, iar femeia, pe șarpe”.
Făcând o comparație, Preafericirea Sa a explicat că Hristos – Noul Adam ne învață să luptăm cu tentațiile păcătoase și a evidențiat că Domnul a respins la finalul celor 40 de zile de post cele trei ispite venite de la diavolul: „lăcomia după bunurile materiale, pofta de stăpânire a lumii pă*mântești și iluzia slavei deșarte, adică supraevaluarea de sine a omului”.
În concluzie, Mântuitorul Iisus Hristos respinge toate ispitele afirmării egoiste a omului care se separă de Dumnezeu, prin neascultare și uitare de El. Astfel, Domnul Hristos ne învață că omul se poate mântui numai prin iubire smerită față de Dumnezeu și de aproapele.
La final, Patriarhul României a recomandat ca în perioada Postului Mare „să îndreptăm comportamentul sau atitudinea lui Adam cel vechi din noi, nu dând vina pe alții pentru păcatele noastre, nu acuzând sau judecând pe alți păcătoși, ci recunoscând și plângând propriile noastre păcate, judecându-ne pe noi înșine în Taina Pocăinței sau a Spovedaniei, pentru a primi iertarea păcatelor și a ne împărtăși de iubirea sfântă, smerită și milostivă a lui Hristos”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote