Subiect: Sfintii Zilei
View Single Post
  #1047  
Vechi 12.03.2018, 20:24:08
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Sf. Cuv. Teofan Mărturisitorul; Sf. Ier. Grigorie Dialogul, Episcopul Romei; Sf. Cuv. Simeon Noul Teolog
:
Sf. Cuv. Teofan Mărturisitorul; Sf. Ier. Grigorie Dialogul, Episcopul Romei; Sf. Cuv. Simeon Noul TeologPublicat de Iulian Dumitrașcu 12.03.2018
1. SfântulCuvios Teofan Mărturisitorul – A trăit în secolul al IX-lea. La trei ani după nașterea lui, Isaac, tatăl său, a murit, lăsând în testament ca tutore al fiului său pe împăratul Leon Isaurul, fiind rudă a sa. La vârsta de 12 ani a fost logodit cu Megalusa, o copilă de vârsta lui. Când mama lui a murit, a moștenit o mare avere, iar tatăl logodnicei i-a cerut insistent să îndeplinească cele rânduite în vederea căsătoriei.
Teofan și Megalusa, chiar dacă erau căsătoriți, au decis să trăiască în feciorie și când va fi momentul potrivit să se călugărească. Tatăl fetei s-a împotrivit, iar împăratul Leon l-a trimis pe Teofan în Cizic, încredințându-i supravegherea lucrărilor de construcție a orașului.
Aici, a văzut mănăstirile din Munții Sigrianei, l-a cunoscut pe duhovnicul Grigorie Stratigos și pe Cristofor starețul. Astfel, după ce a îndeplinit porunca și după moartea împăratului și a socrului său (de care a fost înștiințat de Grigorie Stratigos), Teofan și-a împărțit averea săracilor, apoi a dus-o pe Megalusa, după voia ei, la Mănăstirea Princhipos din Bitinia, unde aceasta s-a călugărit, primind numele de Irina.
Teofan s-a dus în ținutul Cizicului la Cuviosul Grigorie și a zidit în locul numit Polihronie o mănăstire în care timp de șase ani a copiat diferite lucrări, refuzând să conducă mănăstirea. În anul 814, împăratul Leon Armeanul (813-820) a început lupta împotriva cinstirii sfintelor icoane și dorind să îl atragă și pe Teofan de partea lui, l-a chemat la Constantinopol. Toate încercările împăratului au fost zadarnice. Teofan a fost ținut doi ani în temniță și apoi exilat în insula Samotrace din arhipelagul grecesc. La vârsta de 50 de ani s-a îmbolnăvit grav și după 17 zile de suferință a trecut la Domnul.
2. Sfântul Ierarh Grigorie Dialogul, Episcopul Romei – S-a născut în anul 540, în Roma, dintr-o familie aristocrată bogată. Părinții lui, Gordian și Silvia, aveau ca rude oameni credincioși. Papa Felix al III-lea îi era unchi, iar fericitele monahii Emiliana și Tarsilia, mătuși. După nașterea lui Grigorie, tatăl său, Gordian, a intrat în clerul bisericii ca diacon purtând de grijă săracilor de pe una din cele șapte coline ale Romei. Silvia a urmat exemplul soțului și împărțea ajutoare săracilor la poarta Sfântului Pavel din Roma.
Tânărul Grigorie a studiat științele profane, iar după terminarea studiilor a îmbrățișat cariera administrativă, ajungând să fie numit în 573, de împăratul bizantin, Iustin al II-lea, Prefect al Romei. La moartea tatălui său a moștenit o mare avere, cu care a înființat în insula Sicilia șase mănăstiri. A mai înființat una chiar în casa părintească din Roma, în cinstea Sfântului Apostol Andrei, în care s-a călugărit în anul 575. Papa Pelagius al II-lea l-a hirotonit diacon și în 579 l-a trimis pe Grigore ca apocrisar (ambasador) la curtea imperială din Constantinopol, funcție ocupată timp de șapte ani, până în 585.
Aici a făcut cunoștință cu Leandru, Episcopul Seviliei și au legat o strânsă prietenie. În anul 585, Grigore s-a întors la Roma, luându-și din nou funcția de secretar al papei și stareț al mănăstirii Sfântului Apostol Andrei, înființată de el. Cinci ani mai târziu, în anul 590, a fost ales Episcop al Romei în locul lui Pelagiu al II-lea, prin voința unanimă exprimată de cler, senat și popor.
Sfântul Grigorie Dialogul a trecut la Domnul după 13 ani de păstorire, fiind îngropat în Biserica Sfântului Petru din Roma. Pe seama lui este pusă Liturghia Darurilor mai înainte sfințite care se săvârșește în timpul săptămânii în Postul Mare.
3. Cuviosul Simeon s-a născut în anul 949 în cetatea Galate din Paflagonia (Asia Mică), iar de la vârsta de 11 ani a fost crescut la Constantinopol. Tatăl său îl pregătea pentru o carieră în avocatură și, pentru scurtă vreme, tânărul a ocupat o funcție la curtea imperială. La vârsta de 14 ani l-a întâlnit pe vestitul Cuvios Simeon Evlaviosul la Mănăstirea Studion.
Sub povața acestuia, tânărul a rămas în lume pentru mai mulți ani, pregătindu-se pentru viața monahală, iar la numai 20 de ani a avut prima experiență duhovnicească a vederii luminii necreate. Când a împlinit 27 de ani a intrat în viața monahală și a fost călugărit la Mănăstirea „Sfântul Mamant” din Constantinopol, la scurt timp fiind hirotonit preot.
În anul 980, deși avea doar 31 de ani, Sfântul Simeon a fost ales stareț al acestei Mănăstiri și a rămas în această ascultare vreme de 25 de ani, deși a îndurat adesea neascultarea, trândăvia și nepăsarea unora dintre monahi, păcate pe care a căutat să le îndrepte cu dragoste, prin pilda sa de viețuire, prin rugăciune și prin cuvintele adresate cu regularitate obștii sale. În anul 1005, Sfântul s-a retras din stăreție, așezându-se la o chilie de lângă mănăstire, în liniște.
Acolo el a scris cuvintele sale teologice și morale, care vădesc înalta trăire duhovnicească a Cuviosului, învrednicit de rugăciunea minții și de contemplații ale luminii necreate a harului dumnezeiesc. Sfântul înfățișează în scrierile sale lucrarea lăuntrică a celui ce dorește desăvârșirea și lupta sa cu patimile și gândurile rele. Dintre scrierile lui, amintim: Capitole teologice și practice, Discursuri teologice și morale, Cateheze, Imnuri despre iubirea dumnezeiască și altele.
Deși învățăturile Sfântului Simeon despre tainele rugăciunii minții și despre lupta duhovnicească nu erau învățături noi, ci fuseseră uitate o vreme chiar și în rândul monahilor, acestea au fost pricină de alungare a Cuviosului din Constantinopol, ca urmare a răutății și invidiei unor clerici străini de adevărata viață duhovnicească.
Sfântul a trecut Bosforul și s-a așezat lângă ruinele bisericii ,,Sfânta Marina”, lângă care, împreună cu ucenicii săi, a construit o nouă mănăstire, unde, la 12 martie, în anul 1022, a adormit cu pace întru Domnul. Încă din timpul vieții sale a primit darul facerii de minuni, dar și după moartea sa a făcut numeroase minuni, precum arată Viața sa, scrisă de ucenicul său, Sfântul Nichita Stitatul.
În istoria Bisericii Ortodoxe, doar trei Sfinți au primit supranumele de Teolog: Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan, Sfântul Grigorie din Nazianz și acest Sfânt Cuvios Simeon, numit Noul Teolog pentru viețuirea sa duhovnicească și scrierile în care dovedește o înaltă înțelegere a tainelor dumnezeiești.
Sfântul Cuvios Simeon Noul Teolog este pomenit în sinaxare la 12 martie, în ziua mutării sale la Domnul, dar, întrucât aceasta cade totdeauna în Sfântul și Marele Post, prăznuirea lui se face și la 12 octombrie.
Cinstitele sale moaște au fost readuse în Constantinopol la 3 ianuarie 1052. Astăzi, o parte dintre ele se găsește la Mănăstirea din Kalamos (Atica, Grecia), care-l are ocrotitor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote