Despre aceasta greseala de tip protestant a intoarcerii la Biserica Primara, de care am spus si eu:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recom...erica-primara/
IPS HIEROTHEOS VLACHOS DENUNTA O GRAVA EREZIE SI HULA DE TIP PROTESTANT care ameninta teologia si viata Bisericii ortodoxe de astazi, viclenind in numele intoarcerii la âBiserica primaraâ
În ultima vreme se infiltrează și încolțește o învățătură eretică care surpă indirect întregul edificiu al învățăturii ortodoxe. Nu i-aș arăta un interes special și atenție, dacă nu aș vedea că se răspândește ca molima: o întâlnesc în cărți și texte ale teologilor și filozofilor, în articole, în conferințe care se ascultă de la posturile de radio.
Nu este lovită fățiș învățătura dogmatică a Sfintei Scripturi, a Sinoadelor Ecumenice, ci sunt atacate cu perfidie premizele teologiei ortodoxe.
Se scrie și se spune că începând cu secolul III Părinții Bisericii au alterat tradiția bisericească primară.
Biserica veche, se afirmă, trăia taina Bisericii în Dumnezeiasca Euharistie, âicoană și arătare anticipată a Împărăției eshatologice a lui Dumnezeuâ, de unde reiese că Dumnezeiasca Euharistie uniformizează, în măsura posibilului, comunitățile creștine locale istorice ca âexpresie autentică a slavei eshatologice a Împărăției lui Dumnezeuâ.
Opiniile acestea pot părea plauzibile, în realitate însă se vădește că sunt problematice, dacă sunt comparate cu înțelegerea ortodoxă a celor referitoare la Dumnezeiasca Euharistie ca arătare a Împărăției lui Dumnezeu și la împărtășirea de slava eshatologică a Împărăției.
De asemenea, nu interpretează slava lui Dumnezeu ca Lumină necreată și trăirea slavei eshatologice ca participare la Lumina necreată în timpul vederii lui Dumnezeu, așa cum au trăit-o cei trei Ucenici pe muntele Schimbării la Față și Apostolii în ziua Cincizecimii, care au primit pe Duhul Sfânt și au devenit mădulare ale Trupului înviat al lui Hristos. Această vedere a lui Dumnezeu și participare la slava lui Dumnezeu este trăirea slavei eshatologice a Împărăției și în timpul Dumnezeieștii Liturghii de către cei vrednici de această experiență, de către cei îndumnezeiți.
Însă, cei care folosesc asemenea expresii, precum âBisericăâ, âDumnezeiască Euharistieâ și âÎmpărăție a lui Dumnezeuâ, le interpretează foarte exterior, sentimental sau printr-un discurs teologic rațional abstract."
În Dumnezeiasca Euharistie trăiesc slava eshatologică a Împărăției cei care ajung la vederea lui Dumnezeu și nu cei care doar cred că participă la această realitate în mod mecanic, cu patimile și cu slăbiciunile lor.
Experiența slavei eshatologice a Împărăției nu se întâmplă automat prin veșmintele frumoase și psalmodieri, nici prin împărtășirea de Trupul și Sângele lui Hristos fără condițiile prealabile necesare, ci prin experiența îndumnezeirii în dumnezeiasca Liturghie și în timpul dumnezeieștii Împărtășiri."