View Single Post
  #2336  
Vechi 09.01.2019, 20:49:52
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Cum și-a început Mântuitorul misiunea? Exact cu aceleași cuvinte cu care propovăduia și Sfântul Ioan Botezătorul, proclamând Împărăția Cerurilor: „Pocăiți-vă, căci s-a apropiat Împărăția Cerurilor!” Proclama Împărăția Cerurilor, punea bazele Împărăției Cerurilor. Și așa cum am auzit, a început ca pentru această Împărăție să cheme la lucrare oameni destoinici. A chemat pe primii Săi patru apostoli.
Ne spune evanghelistul Matei că i-a chemat pe Petru și pe Andrei, apoi pe Iacob și pe Ioan. Sfintele Evanghelii se completează una pe alta. Dacă citim cu atenție Sfânta Evanghelie după Ioan vom vedea că, de fapt, Petru și Andrei s-au mai întâlnit odată cu Domnul Iisus Hristos. Și, primul care l-a întâlnit, a fost Sfântul apostol Andrei. Atunci când Ioan Botezătorul propovăduia mulțimilor și L-a văzut pe Domnul Iisus Hristos, arătând înspre El a zis: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii”! Atunci Andrei, cu încă unul dintre ucenicii lui Ioan, au mers după Domnul Iisus Hristos și au rămas seara la El. Sfântul Andrei a alergat la fratele său Petru și i-a zis: „L-am găsit pe Hristos!”
Iată deci că cei doi mai avuseseră o întâlnire cu Domnul Iisus Hristos. Acum erau la pescuit lângă Capernaum, pe Marea Galileii, și Domnul Iisus Hristos i-a chemat să-i facă „pescari de oameni”. I-a chemat să-i facă mari demnitari în Împărăția Cerurilor, în Împărăția Sa. Și, ne spune evanghelistul, Domnul străbătea toată Galileea învățând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia Împărăției Cerurilor. Proclamă o nouă ordine: o ordine absolut armonioasă, frumoasă, veșnică, neapusă. Proclamă Împărăția Cerurilor și tămăduiește toată boala și toată neputința în popor.
Sfântul Chiril al Ierusalimului, tâlcuind numele Domnului Iisus Hristos, zicea că evreii înțeleg prin „Mesia”, adică prin „Hristos”, pe Cel ce vine și ridică păcatele lumii, pe Cel ce ne împacă cu Dumnezeu, pe Cel ce ne mântuiește din moarte și din iad. Dar grecii înțeleg prin acest nume de „Hristos”, de „Mesia”, de „Uns” mai ales pe Cel ce tămăduiește. El tămăduiește toată boala și toată neputința din popor. Pentru că, de fapt, suferința vine din păcat. Păcatul este boala sufletului.
Iată că Domnul Iisus Hristos tămăduia toată boala și toată neputința în popor. El este doctorul cel mare. El îi vindeca pe toți, și mulțimile alergau la El.
Să reținem esențialul: Domnul Hristos ne binevestește apropierea Împărăției Cerurilor în care, însă, nu putem intra nepocăiți, nepregătiți, necurățiți, nesfințiți. Această lucrare e definită de Sfântul Ioan Damaschinul ca fiind „întoarcerea de la păcat la virtute și de la diavolul la Dumnezeu”. Aceasta este pocăința. În Împărăția Cerurilor, care se apropie, nu se poate intra nepurificat, necurățit, nesfințit. Și lucrarea de preschimbare din rău în bun o face pocăința. Pocăința ca taină, care se finalizează printr-o bună spovedanie și pocăința ca stare sufletească. Așa cum ne spune psalmul 50, psalmul pocăinței, „Inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o urgisește”.
Jertfa plăcută lui Dumnezeu este pocăința noastră. Sfântul Ignatie Briancianinov spune: “Pocăința este singura jertfă pe care Dumnezeu o primește de la sufletul căzut al omului. Alte sentimente, chiar nevoința cea aspră pe care am putea-o oferi lui Dumnezeu, nu are valoarea pe care o are pocăința. Pocăința e jertfa omului căzut, pe care Dumnezeu n-o urăște și n-o respinge. Dar când prin pocăință Sionul se reînnoiește și zidurile Ierusalimului nostru duhovnicesc se construiesc, atunci noi putem oferi cu încredere pe altarul inimii noastre jertfa dreptății: adică sentimentele noastre reînnoite prin harul lui Dumnezeu”. Adică căința noastră sinceră, părerea noastră de rău, întoarcerea de la păcat la virtute.
Așadar, Domnul binevestește Împărăția Cerurilor care se apropie. În ea ne nu putem intra neschimbați, nepocăiți, neprimeniți, nespovediți.
Cine face această lucrare? Cine este doctorul care tămăduiește sufletul nostru bolnav de păcat? Cine ne iartă prin duhovnicul nostru? Cine ne primește lacrimile de pocăință și ne duce în Împărăția Sa? Doctorul cel mare este Domnul Iisus Hristos.
Sfântul Ioan Gură de Aur, oprindu-se și el la această relatare, zice așa: „Să mergem dar și noi după Hristos, că și noi avem multe boli sufletești pe care vrea să ni le vindece chiar înainte de a I-o cere. Că pentru asta vindecă bolile cele trupești, ca să izgonească pe cele sufletești. Să ne ducem așadar, la El! Să nu-I cerem nimic pământesc, ci iertare de păcate! De-I cerem cu sârguință, ne împlinește cererea noastră. Atunci, vestea despre El s-a răspândit în toată Siria. Acum, în toată lumea. Sirienii când au auzit că vindecă pe îndrăciți au alergat la El. Dar tu frate, care știi cu mult mai bine decât sirienii puterea lui Hristos, tu nu te scoli, tu nu alergi? Sirienii își părăsesc țara, prietenii și rudele. Dar tu nu te înduri nici casa să ți-o părăsești? Să te duci la El, să primești multe daruri. Dar, mai bine spus, nici asta nu ți-o cer, ci-ți cer să lași răul tău obicei. Chiar de rămâi acasă, poți ușor să te mântui cu toți ai tăi! Când e bolnav trupul facem totul și ne zbatem ca să scăpăm de suferință. Dar când îi bolnav sufletul amânăm și nu ne sinchisim. De aceea nu scăpăm nici de bolile trupești, pentru că ele sunt cauzate de cele sufletești. Lăsăm izvorul păcatelor și curățăm râurile. Căci pricina bolilor trupești este păcatul cuibărit în suflet. Lucrul acesta ni-l arată slăbănogul, care aștepta de treizeci și opt de ani, sau bolnavul cel coborât prin acoperiș”.
Să secăm deci izvorul păcatelor și vom opri toate pâraiele bolilor trupești. Vom pune capăt nu numai bolilor, ci și păcatului; și păcatului, mai mult decât bolii. Pe cât este sufletul mai bun decât trupul! – zice Sfântul Ioan Gură de Aur. Mântuitorul vine. Binevestește Împărăția Cerurilor. Ne deschide porțile ei, dar nu putem intra prin porți decât cu sufletul primenit.
Andrei Andreicuț, Morala Împărăției
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote