View Single Post
  #110  
Vechi 28.03.2008, 00:15:11
ancah
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Din interviul cu Parintele Arsenie Papacioc:
A.P.: a venit un catolic să slujească și nu i-am dat voie. Și i-am spus multe lucruri, și i-am spus și lucrul acesta: „Napoleon a omorât un demnitar. Și i-a spus cineva: «Sire, pe lângă marele păcat pe care l‑ați făcut că l-ați omorât, ați făcut și o nedreptate.»” Deci, aia era mai important decât moartea unui om. Și așa este! Nu putem să susținem un adevăr după cum vrem noi. Biserica Ortodoxă n-a făcut nicio greșeală în manifestarea ei mistică, ca să zică acum: „Hai să ne împăcăm!” N-a făcut nicio greșeală. Să vedem de unde au plecat ei, primii, chiar cu cafea, dacă vor. Dar nu vrea! Și acum să punem o întrebare: „dacă vii să ne împăcăm, renunți la filioque? Renunți la primatul papal? Renunți la indulgențe? Renunți la imaculata concepție?” Nu renunți la nimic. Deci, vizibil, vor să pună mâna… Dar ceea ce este important… Dacă ai ochi de văzut, să vezi că îi roade ceva. Îi roade dorința de hegemonie, ori un vierme care nu-i lasă în pace - pentru că nu sunt în adevăr. Pentru că nu putem trece cu vederea. Dumnezeu nu vede toate aceste lucruri? Nu le suportă cu multă plăcere. Adevărul este singurul care odih*nește. Dacă nu ești în adevăr, nu ești în Dumnezeu. Și e numai unul adevărul. Eu sunt Adevărul și Viața. Ce putem ciunti din adevăr? Nu ciuntim nimic. E vorba de cre*dință, dragii mei, nu-i vorba de păcate de moarte, capitale și nu mai știu cum. E vorba de cele mai grozave păcate. Pentru că au fost anatemizați. Patriarhii Sinoadelor ecumenice, pe Nestorie l-au anatemizat și anatemizat a rămas. Pur și simplu nu i-a mai convenit, la 1054, cu acel Umberto, să ne pună anatema pe sfânta masă. Și demonstrativ și îndrăz*neț. Măcar că Roma era primus inter pares la sinoade, primul între egali adică. Dar atâta era, mai mult nu poți. Și în sfârșit, s-au dat de gol catolicii prin mărturisirea papei (Ratzinger – n.n), prin care a fost declarată (Biserica Catolică drept – n.n) singura Biserică. De ce mai rezistăm atâta timp? Mă rog, mă rog! Dar noi cine suntem? Și cu cine vreți să vă împăcați, dacă voi sunteți singurii, singura Biserică? Și suntem obligați să stăm drepți la astfel de afirmații și astfel de dorințe bolnave.

D. V.: Dar ce trebuie să facem?

Pr. A.: Murim! Pentru adevăr, asta facem. Nu se pune problema: apărăm adevărul, orice ar fi. Dacă e moarte, e sfințenie, dacă nu e moarte, e lașitate.

D. V.: Și cum scăpăm de frica de moarte?

Pr. A.: Dragă, viață înseamnă moarte continuă. Uite, a venit, îl înfruntăm. Mă culc liniștit, și ăsta nu e lucru puțin, ca un creștin să doarmă liniștit în privința adevărului. Și noi suntem cei care trebuie să mărturisim adevărul. A anatemizat Biserica lumea de pe stradă? Nu, ci pe cei care au susținut un punct de vedere greșit? Nestorie, și ceilalți, nu-i luăm pe toți. Pentru că cuvântul ăsta (Filioque – n.n.), cu Sfântul Duh, că vine de la Fiul,… s-a discutat în toate sinoadele, și nici unul n-a acceptat. Sfântul Vasile cel Mare a fost foarte activ în răspunsurile astea… Ca și cum Duhul Sfânt ar fi nepotul lui Dumnezeu, știi, că e tata, e fiul, și e și nepotul acuma. E de o ființă Tatăl, cu Fiul, cu Sfântul Duh. În trei chipuri, în trei fețe, în trei persoane. Sigur că lumea care crede într‑un Dumnezeu o să întrebe: „cum sunt trei?” Ei, Sfântul Spiridon – care e (prăznuit – n.n.) chiar astăzi – a dovedit (adevărul prin minunea – n.n.) cu cărămida. Acest grozav Spiridon n-a făcut nici un fel de teologie, n-a făcut. Teolog e cine susține adevărul. Ce teologie ceri? Avem teologi: Sfântul Ioan Evanghelistul, Grigorie de Nazianz și Ioan cel Nou (care a teologhisit apărând adevărul în fața celor prigonitorilor musulmani – n.n). Vrei să faci pe teologul? Ce teologie? Adevărul poate să-l apere oricine ar fi creștin.