Citat:
În prealabil postat de Demetrius
Rezulta limpede ca motivul principal de cununie in Scriptura este desfranarea daca pentru refuzul de a face copii nu exista canon de despartire, dar pentru desfranare, da.
Adevarat spun voua, aceasta e o revelatie!
|
Desfrânarea este rea că te îndepărtează de Dumnezeu prin păcat, deci motivul principal al cununiei este apropierea de Dumnezeu împreună a două persoane care se iubesc.
Putem să consultăm și surse de încredere precum:
- Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin
- Mărturisirea Ortodoxă a Sfântului Petru Movilă
- Moltifelnicul
- Manual pentru seminariile teologice de Isidor Todoran și Ioan Zagrean.
- Teologia Dogmatică a lui Dumitru Stăniloae
De exemplu, Pr. Stăniloae o numește „legătura naturală pe viață între un bărbat și o femeie”, adăugând:
Citat:
Viețuind împreună, cele două persoane se configurează una după cealaltă, încât bărbatul se completează și ca persoană prin femeie, și invers. Fiecare devine un fel de co-persoană și amândoi o unitate co-personală. De aceea, bărbatul care ar trece de la o femeie la alta nu se mai realizează ca persoanã, definită prin conviețuirea cu o singură persoanã ca femeie. Trăsăturile lui personale vor deveni fluide, nedefinite.
|
Pr. Todoran descrie Cununia ca:
Citat:
Taina prin care un bărbat și o femeie, care s-au hotărât în mod liber să trăiască împreună întreaga lor viață, în scopul de a se ajuta reciproc, a naște și crește copii și a se feri de desfrânare, primesc, prin rugăciunile preotului, harul divin care sfințește legătura lor și îi ajută la împlinirea scopului ei.
|
În Molitfelnic spune:
Citat:
binecuvântează și pe robii Tăi aceștia, povățuindu-i pe dânșii spre tot lucrul bun (...) binecuvântează logodna aceasta; unește și păzește pe robii Tăi aceștia în pace și într-un gând. (...) veți păzi legătura dragostei și a unirii între voi până la mormânt, curată, neîntreruptă, dreaptă și cinstită, și că nu vă veți abate de la datoriile voastre nici unul, nici altul, urmând ce este bineplăcut lui Dumnezeu și oamenilor.
|
Sf. Ioan Damaschin spune:
Citat:
Bună este nașterea de copii, pe care o aduce căsătoria! Bună este căsătoria din pricina destrăbălărilor! Căsătoria le curmă pe acestea și nu îngăduie furiei poftei să fie mânată spre fapte nelegiuite, din pricina împreunării legale din căsătorie.
|
Sf. Petru Movilă spune că roadele cununiei sunt:
Citat:
întâi că omul, odată cu nunta, se îndepărtează de la orice primejdie de curvie și neînfrînare, fiindcă cinstita nuntă de aceea a fost orânduită, ca să stingă pofta trupească, precum grăiește Pavel (...) În al doilea rând fiindcă se dă cinste facerii de copii, prin naștere cinstită. În al treilea rând, când se întâmplă vreo boală sau altă primejdie, bărbatul se dăruiește soției sale ca tovarăș credincios, și soția, bărbatului, pentru dragostea cea mare și legătura de prietenie care se naște între ei.
|
Poți găsi multe alte resurse aici:
https://drive.google.com/drive/folde...n1Xl4UymjAGrya
Dar în orice caz, ne spune cel mai clar Sf. Pavel că taina cununiei este o mare taină precum relația dintre Hristos și Biserică deci este ceva ce va trebui înțeles cu duhul și cu inima, nu prin cugetul dialectic.