View Single Post
  #4  
Vechi 20.05.2024, 17:29:44
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.423
Implicit

Înainte de a continua firul "narativ", țin să menționez, referitor la comentarii, că n-am intenționat niciodată să fie doar monologuri postările mele, întotdeauna am invitat la intervenții, păreri, opinii etc.

Chiar dacă majoritatea includ termeni de o politețe rafinată la adresa mea precum idiot, rătăcit, ignorant sau satanizat,eu mă aștept la opinii mai degrabă orientate spre conținut,nu spre persoana mea.De preferat aceste opinii sa fie în concordanță cu temele tratate.

Însă mă exprim mai bine in monolog decât în dialog,așa că prefer acest tip de discurs.

Ar fi mai interesant sa vedem niște opinii competente pe subiect,nu bârfe și speculații la adresa mea.

Așa,move on.....

Vom introduce acum doi scriitorii fundamentali in dezvoltarea teologiei creștine timpurii, unul fiind participant asimilat,dar vital pentru dezvoltarea ulterioară a celuilalt care va fi primul teolog creștin.

Înainte de aceasta sa observăm locul in care aceștia activează și de ce acest loc este atât de interesant și poate chiar unic in istorie,mai ales în cea care va deveni creștină, dat fiind faptul că acolo se întâlnesc 3 culturi majore(4 daca punem și dominația romana,dar acesta va avea doar un rol administrativ)care vor crea ceva in care ne-am aflat sute de ani.

Bun, să-i menționăm întâi pe cei doi și locul va deveni de la sine înțeles.

Începem cu Filon din Alexandria și continuăm cu Clement tot din Alexandria.Nu-i vorba de orașul din țara noastră,dar și acela tot referire face la cel care și-a creat orașul care îi poartă numele de la zero,după bunul plac ,pe solul faraonic, devenit el însuși un Faraon, printre altele.

Deși subiectul nostru nu face referire la Alexandru cel Mare, fără el istoria nu prea ar mai fi fel,și fără orașul despre care vorbim cultura mondială ar fi fost redusă drastic,cu toate că tentativele de a distruge orașul au avut succes, paradoxal tot de către creștini,care in ignoranta lor nu au realizat ca si ei sunt formați din științele străvechi aflate in acel oraș.

Trebuie sa înțelegem că Alexandria a fost construită de Alexandru Macedon in Egipt, întrucât în tentativa lui de a cuceri Egiptul, aceștia pentru a evita un război pe care nu aveau cum să-l câștige,au ales să-i ofere postul liber de Faraon.Iar imensa și străvechea natiune și cultură egipteană întâlnește rafinata filosofie elenă care au dat naștere unei fuziuni extraordinare in nou născutul oraș Alexandria,la care se adaugă și o mare comunitate de evrei .

Ei bine in acesta supă primordială ia naștere teologia creștină,un sincretism amplu născut într-o șansă și timp istoric unic,care va favoriza o intersecție fructuoasă de idei,rituri,doctrine și fuziuni pe care cu un ochi deschis le veți putea identifica in evoluția creștinismului.

Sa nu uităm că factorul decisiv a fost tot imperiul roman care ulterior a pus stăpânire pe oraș,și a supervizat acest proiect creștin.

O altă mica paranteza, Origen, prietenul meu de ideologie,pe care l-am tot menționat prin postările mele referitoare la reîncarnare in creștinism,a fost un ucenic al lui Clement, deasemenea și Origen, născut în acest oraș.Desigur mai putem aminti și pe Chiril,care va deveni patriarhul Alexandriei,și ideolog creștin,cât și Atanasie.

Însă să începem cu Filon,impulsul precreștin in stimularea teologică,și chiar o sursă de inspirație pentru inceputul(nu numai)evangheliei atribuită lui Ioan.”La început a fost Cuvântul”.

Ei bine teoria cu privire la Logos (Cuvânt),a fost elaborată pe larg de Filon, bineînțeles înainte de Hristos,dar Filon nu s-a referit la o persoana istorică când vorbea despre Logos, însă teologii creștini de după prin metoda lor clasică,au integrat Hristosul răstignit de romani in cam toată literatura mesianica,și după cum va spuneam Alexandria era deja un teren de iudaism elenizat,asa că solul fertil era deja pregătit.

Sa nu uităm că Clement(nu doar el dintre scriitorii creștini timpurii)era inițiat și în celebre școli de mistere(alaturi de gnosticism,esoterism iudaic-cunoscut mai târziu că kabalah etc),iar asta se poate vedea in învăluirea creștinismului într-o simbolistică, esoterică chiar ,care impune acceptarea acestora ca atare încă de la început, deși noțiunile “ascunse” nu vor fi niciodată admise oficial,iar asta se poate vedea chiar și în prezent.

Zic sa dam câteva exemple….


„Pentru că adevărul care a fost odată ascuns a fost acum dezvăluit, iar Dumnezeu a fost arătat oamenilor.


„Filozofia greacă este, într-adevăr, un dar al lui Dumnezeu pentru greci, la fel cum legea este un dar al lui Dumnezeu pentru evrei. Și amândouă sunt învățători care conduc la Hristos…

Prin urmare, cei care își aduc viețile în conformitate cu cunoașterea divină, obțin fericirea adevărată.”


„Logosul, care era la început cu Dumnezeu, și era Dumnezeu, și prin care toate lucrurile au fost făcute, este același care a devenit trup și a locuit printre noi.


„Dumnezeu nu este numai Dumnezeul iudeilor, ci și al păgânilor. Pentru că El este Stăpânul și Creatorul tuturor, și dorește ca toți oamenii să fie mântuiți și să vină la cunoașterea adevărului…

Prin urmare, și păgânii care trăiesc conform rațiunii și care urmează învățăturile morale ale filozofiei sunt aproape de Hristos.”


Am citat fragmente relevante din Protepticus(Îndemn la greci) și Stromata (Covorașele).

Din start vedem că pentru Clement divinul a fost ceva ascuns,care necesită o cunoaște divină (toate acestea trădează gândirea sa esoterică)însă nu-i problema,că acum a apărut Logosul,care l-a dezvăluit tuturor devenind accesibil acum pentru toți.

Totuși pentru asta ai avut nevoie de filosofia lui Platon,de Un Mesia get-beget regasibil in prietenii evrei și o sectă religioasă care a urmat un ideolog revoluționar răstignit,dar cu impact…

Ei bine ai creat o religie cu posibilități mondiale,mai ales daca ai avut înainte și un vizionarar ca Pavel și amândoi vedem că se pricep de minune la propagandă.

Păcat că îl contrazice grav Vechiul Testament,dar nu-i problema.Sunt abia la inceput băieții,au timp sa se ocupe de toate.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote