Citat:
În prealabil postat de RappY
Oricum tot comuniștii distruseseră monahismul prin decretul 410/1959, dar l-a apucat naționalismul pe Ceaușescu. E bine că a trimis oricum, că ne-am fi pierdut și schiturile da. Plus că a trimis acolo sfinți.
|
Nicolae Ceaușescu s-a întâlnit cu călugări români de pe Muntele Athos, la 27 martie 1976, cu ocazia vizitei de stat efectuată în Grecia, relatează Ion Brad, ambasador al României la Atena în perioada 1973-1982.
https://adevarul.ro/stiri-locale/con...i-1705329.html
În memoriile sale, Brad relatează acest moment: „...Întorși la palatul prezidențial, protocolul stabilit în prealabil mai suferea o abatere: Nicolae Ceaușescu primea vizita a trei călugări români de la muntele Athos. Fusese tot ideea mea și n-a fost rea deloc. Cei trei bătrâni, trecuți fiecare de 70 de ani, arătau încă palizi, după postul îndelungat al Paștilor care se apropiau, dar se țineau bine pe picioare, obișnuiți cu drumurile grele de munte.
„Sânge proaspăt“ de călugări tineri
Veniamin Popa, starețul mai puțin simpatic de la schitul românesc Prodromul, era mai subțirel și agil ca o vulpe.
Dimitrie Trihenea, originar din părțile Sibiului, înalt, drept și bine legat, avea aliura unui oier cu turme bogate. Fusese până nu de mult stareț al mănăstirii Zografou, reconstruită de Ștefan cel Mare.
Dar câțiva călugări bulgari, răzvrătiți, încălcând regulile monahale, l-au amenințat că-l aruncă de pe stânci și l-au alungat din post. Acum locuia, împreună cu un copământean al său, la schitul Sf. Ipatie, care ținea de mănăstirea Vatopedu-«micul Paris» al Sfântului Munte.
Al treilea călugăr se numea Neofit Negară, basarabean de origine, personajul cel mai dinamic și descurcăreț pe care aveam să-l cunosc mai bine doar în toamna lui 1976... Pe rând, toți trei, i-au prezentat șefului statului român preocupările și necazurile lor, ținând să laude – ca să audă toți pereții palatului buna lor colaborare cu frații greci, dar și dorința de a primi din România «sânge proaspăt», călugări tineri, să mai salveze ceva din așezămintele și valorile spirituale românești. și câteva obiecte de lemn – un potir, o cutie plină de smirnă și tămâie – cioplite de mâinile meșterilor de la Sfântul Munte. Iar acesta le-a promis sprijinul cultelor din România și ne-a dat, lui Macovescu și mie, sarcina să ne ocupăm de toate aceste chestiuni”.
Ajutoare pentru Sfântul Munte
Într-un scurt articol dedicat grijii Patriarhiei Române pentru comunitățile de români de peste hotare aflăm despre „deosebita și permanenta grijă” pentru așezămintele românești de la muntele Athos, „concretizată prin: demersuri necesare pentru obținerea aprobărilor pentru stabilirea unui nou grup de patru monahi români din țară la muntele Athos; preocuparea pentru selecționarea altor monahi doritori de a se stabili la muntele Athos; trimiterea de alimente, îmbrăcăminte și altor obiecte de inventar pentru monahii români de la muntele Athos; trimiterea în mai 1976 a unei delegații a BOR la muntele Athos, ocazie în care monahii români din acele locuri au fost cercetați duhovnicește și s-a constatat starea în care se află așezămintele pe care le locuiesc; invitarea în țară a monahilor Veniamin Popa de la schitul Prodromul, Dometie Trihenea de la chilia Sf. Ipatie și Neofit Negară de la schitul Lacu, pentru a cunoaște viața monahală din BOR”, scrie Adrian Nicolae Petcu în „Activitatea departamentului cultelor în atenția Securității (1970-1989)“, articol apărut în
Cleopa Ilie, trimis pe Sfântul Munte
La Muntele Sfânt a ajuns în 1977 un grup de monahi de la mănăstirea Sihăstria, format din părinții Cleopa Ilie, Victorin Oanele, stareț, și ierodiaconii Ioanichie Bălan și Vartolomeu Florea. Ei au vizitat mănăstirile athonite, chiliile și colibele românești, au ținut predici, au răspuns la problemele duhovnicești puse chiar de monahii greci, au cercetat pe monahii români aghioriți, au inventariat elementul românesc din Athos (54 monahi), cu descrieri amănunțite ale așezămintelor românești, pelerinajul lor înregistrând un real succes.