Un alt aspect a fost reprezentat de primele semne ale unei mentalităČ›i proto-reformate, consemnate istoric cel mai evident la teologul Gottschalk din Orbais. Mă refer la teoria sa (de fapt, erezie) privind aČ™a-numita dublă predestinare.
În Răsărit, se răspunsese demult la aceste provocări Č™i erezii. In Apus, lucrurile se miČ™cau mult mai lent din motive culturale Č™i politice, drept care răspunsurile corecte la acele îndoieli, teologumene Č™i erezii care asaltau minČ›ile unor clerici Č™i monahi de seamă, a fost dat abia la Lateran IV Č™i mai la Trent Č™i după Trento, în perioada Contrareformei.
Erezia aceasta a fost condamnată la Quierzy, dar condamnarea nu a avut, peste secole, efectul scontat la nivelul întregii creČ™tinătăČ›i apusene. Dovadă "reactivarea" ei de către proto-protestanČ›i Č™i protestanČ›i, în primul rând Jan Hus, Ieremia din Praga Č™i, fireČ™te, Jean Calvin.
__________________
Omnis igitur arbor non ferens fructum bonum, exciditur, et in ignem abjicitur.
Last edited by aloisiumora; 17.09.2024 at 11:55:42.
|