O „chemare“ similară cu cea a lui Călin Georgescu a avut succes răsunător în Croația. După ce oamenii au început să boicoteze supermarketurile și să nu mai cumpere produse, acestea au rămas goale și au fost nevoite să scadă drastic prețurile
O mișcare similară a avut succes în Croația
Vinerea trecută, o campanie similară celei inițiate de Călin Georgescu a avut succes în Croația. Ulterior, mișcarea a fost preluată și în alte state balcanice, fiind popularizată în mediul online, conform Euronews.
Fiind revoltați de creșterea prețurilor, clienții din mai multe state au început să boicoteze supermarketurile vineri.
Grupul croat pentru drepturile consumatorilor „Halo, inspektore” („Bună ziua, inspectore”) este cel care a inițiat pentru prima dată boicotarea magazinelor. Pe pagina de Facebook au fost postate fotografii cu supermarketurile goale, semn că boicotul a avut un succes răsunător.
Mișcarea de protest s-a extins și în alte țări din Balcanii de Vest, precum Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Serbia. Milojko Spajiæ, primul-ministru din Muntenegru, s-a alturat și el demersului. Acesta a declarat într-o emisiune TV că „în calitate de cetățean susțin o astfel de acțiune”.
Guvernul croat, eforturi pentru plafonarea prețurilor
În Croația, înainte de boicotul de vineri, guvernul a adăugat încă 40 de articole pe lista sa existentă de 30 de produse de bază cu prețuri plafonate, potrivit presei locală. Aceste produse includ anumite tipuri de brânzeturi, cafea și articole de uz casnic, cum ar fi săpunul.
„Scopul principal este protejarea celor mai vulnerabile grupuri de cetățeni”, a declarat ministrul croat al Economiei Ante ©učnjar, conform HRT.
În ciuda plafonărilor Guvernului, tranzacțiile la supermarketuri au scăzut vineri cu 44%. De asemenea, vânzările totale au scăzut cu 55%, potrivit autorităților fiscale croate.
Urmare a boicotului cetățenilor,
supermarketurile au fost nevoite să scadă prețurile. Kaufland Croația a anunțat o reducere a prețurilor la peste 1.000 de produse începând cu 5 februarie.
Un alt lanț de supermarketuri, Konzum, a declarat că intenționează să injecteze 1 milion de euro în reducerea și înghețarea prețurilor la 250 de produse autohtone, care nu sunt plafonate de guvern.