Dacă ar fi procedat așa, lăsându-ne un manual cu instrucțiuni clare, de necontestat, ori dacă Și-ar fi revelat dumnezeirea într-un mod copleșitor, arătându-și întreaga slavă – așa cum o va face la a doua Sa venire –, atunci ne-ar fi lipsit de fermentul dubiului, al incertitudinilor tulburătoare și creative totodată; ne-ar fi pus în fața unor evidențe, iar noi n-am mai fi avut nimic de făcut decât să ascultăm, să ne supunem. Am fi rămas, prin urmare, pe loc, n-ar mai fi fost libertate de mișcare a spiritului, n-ar mai fi rămas loc de iluminare a conștiinței, de creștere.
Lucrurile de care spui sunt, însă, accesibile prin Duhul Sfânt despre care Hristos a spus că ne va învăța pe noi toate. Cine vrea să "citească" despre Dumnezeu, o poate face în măsura în care își deschide mintea și inima către cea de-a treia Persoană a Sfintei Treimi. Este noul Învățător al Bisericii, prin El a ajuns aceasta să înțeleagă – treptat, pe parcursul secolelor, căci Duhul nu se grăbește – adevărurile fundamentale de credință pe care le-a formulat în cele șapte sinoade ecumenice; și toți aceia dintre noi care "respiră" în atmosfera harică a Duhului Sfânt ajung să înțeleagă – nu dintr-o dată, ci pe măsură ce se curățesc și cresc – tot mai mult, iar cunoașterea lor este de fiecare dată în acord cu ceea ce au formulat Părinții Bisericii, completând, dezvoltând și particularizând doctrina lor.
Duhul Sfânt este această "legătură vie și directă", cel care a întemeiat Biserica la Cincizecime, de atunci El este noul învățător, care ne învață și despre Hristos, și despre Tatăl, precum și toate ce țin de credință. Și până la sfârșitul istoriei va menține Biserica vie, preocupările noastre pentru viața cea adevărată arzătoare... Va continua să să sfințească și să prefacă în Cer fiecare comunitate de credincioși, aducând Împărăția lui Dumnezeu pe pământ cu fiecare Liturghie.
Iar dacă sunt atât de multe concepții, păreri, teorii divergente cu privire la chestiunile de credință, este în primul rând din cauza mândriei care-i face pe oameni să se bazeze mai mult pe propria lor gândire decât pe cea a Bisericii Una (cea de dinainte de schismă), pentru că sunt multe alte duhuri, după cum suntem preveniți de Ioan Evanghelistul (1 Ioan 4,1), care dacă contrazic ceea ce a formulat Biserica în primele veacuri sunt altele decât Duhul Sfânt, care este unul și unitar, fără contradicție în sine însuși. E un argument major pentru păstrarea credinței ortodoxe.
Ți-am răspuns ca un credincios către alt credincios; îmi dau seama că argumentele mele nu sunt menite să convingă pe cineva care nu crede.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
Last edited by CristianR; 21.08.2025 at 13:18:46.
|