Trandafirul
1. Rabbi Hizkiyah a dezvăluit: „Este spus, ca un trandafir printre spini” (Shir HaShirim,
2:2). El întreabă: „Ce reprezintă un trandafir?” El răspunde: „Este Adunarea lui Israel,
adică Malchut. Deoarece acolo este un trandafir și acela este un trandafir. La fel precum un
trandafir printre spini este nuanțat cu roșu și alb, tot astfel Adunarea lui Israel (Malchut)
este compusă din discernământ și compasiune. La fel precum un trandafir are treisprezece
petale, tot astfel Adunarea lui Israel este formată din treisprezece calități ale compasiunii,
care o înconjoară din toate părțile. Totuși, Elokim (numele Creatorului care se referă la
atitudinea Lui față de cei de jos prin forța discernământului), după cum este spus: „La
început, Elokim a creat” (prima afirmație din Tora). Cu gândul originar, El a creat
treisprezece cuvinte pentru a împrejmui Adunarea lui Israel, pentru a o proteja și acestea
sunt după cum urmează: CERUL, ȘI, PĂMÂNTUL, ȘI PĂMÂNTUL, A, FOST, GOL, ȘI
HAOTIC, ȘI ÎNTUNERICUL, PESTE, CHIPUL, ABISULUI, ȘI SPIRITULUI, până la
cuvântul Elohim (în ebraică „și” este scris ca conjuncție împreună cu cuvântul care-l
urmează. De aceea sunt considerate un singur cuvânt). Ca și obiect al studiului său, Cabala se referă doar la creație, singurul lucru care există în
afară de Creator – sinele omului sau „eu”. Această știință descompune sinele în părți, explică
structura și proprietățile fiecărei părți și scopul creării sale. Cabala explică modul în care fiecare
parte a sinelui omului, numita „suflet”, poate fi schimbată, astfel încât acesta să poată atinge
scopul creației, stadiul dorit atât de Creator cât și de omul însuși.
Nu este nici o știință în lume care poate descrie, grafic sau analitic, prin intermediul
formulelor, senzațiile noastre, dorințele, diversitatea și complexitatea acestora.
Atât de schimbătoare, imprevizibile și absolut diferite sunt ele în fiecare dintre noi.
Aceasta se datorează faptului că dorințele ies la suprafață în mintea și senzațiile noastre într-o
ordine gradată, într-o anumită secvență, astfel încât să le putem recunoaște și corecta.
Sinele este esența noastră, singurul lucru care ne caracterizează individual. Totuși, este în
continuă schimbare și ceea ce rămâne este doar o cochilie externă și animată. Acesta este motivul
pentru care se spune că în fiecare moment, omul se naște din nou.
Și totuși, dacă este astfel, cum ar trebui să ne raportăm unii la alții și cum ar trebui să ne
percepem? Cum putem „stabiliza” ceva în interiorul și exteriorul nostru, dacă suntem într-o
continuă schimbare și tot ceea ce percepem este funcție de starea noastră interioară?
Creatorul este sursa de Lumină (plăcere). Aceia care sunt atrași lângă El, Îl percep astfel.
Asemenea oameni, care sunt atrași lângă Creator și în consecință Îl simt, sunt numiți cabaliști (de
la cuvântul Lekabel – a primi Lumina Creatorului). Cineva se poate apropia de Creator doar prin
echivalența dorințelor. Creatorul este imaterial și poate fi simțit doar cu inima noastră. Natural,
ce se înțelege prin „inimă” nu este acea pompă care mobilizează sângele prin venele noastre, ci
centrul fiecărei senzații a omului.
Totuși, nu Îl putem simți pe Creator doar cu inima, ci și prin intermediul unui mic punct în
ea. Și ca să simțim acest punct, trebuie să-l dezvoltăm. Când cineva își dezvoltă și își extinde
acest punct, senzația Creatorului, Lumina Sa, poate intra.
Inima noastră este suma dorințelor egoiste și micul punct din interior este o parte din
dorința spirituală, altruistă, implantată de Sus de către Insuși Creatorul. Este sarcina noastră să
hrănim acest embrion de dorință spirituală, pâna la o asemenea dimensiune care să ne determine
toate aspirațiile. În același timp, dorința egoistă a inimii, va ceda, se va contracta, va păli și se va
diminua.
După ce se naște în lumea noastră, omul este obligat să își schimbe inima de la egoistă la
altruistă, în timp ce trăiește în această lume. Acesta este scopul vieții sale, motivul aflat în spatele
apariției lui în această lume, și este scopul întregii creații. Înlocuirea completă a dorințelor
egoiste cu cele altruiste, este numită „Corecția Finală”. Fiecare om și întreaga umanitate trebuie
să o atingă în aceasta lume, împreună. Până când cineva ajunge la asta, va continua să se nască în
această lume. Tora și toți profeții, vorbesc exclusiv despre asta. Metoda corecției se numește
„Cabala”. Omul își poate schimba dorințele, doar dacă vrea să și le schimbe. El este creat să fie
absolut egoist; nu poate adopta dorințe diverse de la alți oameni sau de la lumea înconjurătoare –
deoarece aceasta lume este la fel ca el – și nici nu are vreo legătura cu lumile spirituale, din
moment ce o astfel de legătură este posibilă doar prin calități mutuale. Spiritualul poate fi
perceput doar în dorințele altruiste.
De aceea, un om din lumea noastră nu are nici o șansă să treacă de unul singur, dincolo de
granițele acestei lumi. De aceea ne-a fost dată Tora și partea sa cea mai eficientă, Cabala –
pentru a-l ajuta pe om să dobândească dorințele lumilor spirituale.
Pentru a crea omul departe de El, astfel încât omul să își dea seama singur de propria sa
insignifianță și să ajungă singur la dorința de ascensiune, Creatorul a făcut întreaga creație sub
formă de grade care descind din El. Lumina Creatorului a coborât de-a lungul acestor grade și la
cel mai de jos nivel, a creat lumea noastră și omul în ea. Dându-și seama de propriul nivel și
dorindu-și să urce către Creator, omul (în concordanță cu dorința sa de a se asemăna cu
Creatorul) urcă de-a lungul acelorași grade prin care inițial a avut loc coborârea sa.
În toate, sunt zece grade, numite „zece Sfirot”: Keter, Hochma, Bina, Hesed, Gevura,
Tifferet, Netzah, Hod, Yesod, și Malchut. Precum zece voaluri sau cortine, aceste zece Sfirot
ascund de noi Lumina Creatorului sau pe Însuși Creatorul (ceea ce este același lucru). Aceste
zece ecrane constituie cele zece grade ale îndepărtării noastre de Creator.
De aceea, cu scopul de a ne apropia de Creator cu un grad, cel mai de jos deasupra
propriilor proprietăți, trebuie să atingem proprietățile acelui grad (inferior). Aceasta înseamnă că
proprietățile noastre devin similare cu proprietățile acelui grad, în loc să rămână inferioare
acestora. A dobândi proprietăți similare, înseamnă a avea aceleași dorințe. Îndată ce dorințele
noastre concid cu dorințele acelui grad, ascunderea sa dispare și noi existăm aparent în el, astfel
încât doar nouă grade ne mai separă de Creator.
Totuși, ultimul, cel mai de jos grad, diferă de toate celelalte: îndată ce omul ascende în
afara lumii noastre, în primul grad, el deja începe să-l vadă (simtă) pe Creator. Și toate gradele
ulterioare sunt grade din ce în ce mai apropiate de Creator. Doar ultimul nivel, acela în care
existăm în prezent, Îl ascunde complet pe Creator, în timp ce toate Gradele Superioare, doar Îl
distanțează.
Deși numărăm zece grade, de fapt ele sunt doar cinci. Aceasta se datorează faptului că șase
grade: Hesed, Gevura, Tifferet, Netzah, Hod, și Yesod se combină într-o singură Sfira, numită
Zeir Anpin (ZA). ZA însăși este menționată câteodată ca Tifferet, pentru că această Sfira reflectă
atributele comune ale tuturor celor șase Sfirot.
Deci, sunt cinci grade ale ascunderii Creatorului, descendent către lumea noastră: Keter,
Hochma, Bina, ZA, și Malchut. Fiecare grad este alternativ numit Olam (lume), de la cuvântul
Haalamah (ascundere). Fiecare grad are propriile subdiviziuni, numite Partzufim (plural de la
Partzuf), și fiecare subdiviziune are propriile sale subgrade, numite Sfirot (plural de la Sfira).
Astfel, cu totul sunt: 5 x 5 x 5 = 125 grade-Sfirot ce există între noi și Creator. În continuare avem un tabel al gradelor existente, de la Creator și până jos în lumea
noastră:
Creatorul: o dorință absolut altruistă de a crea un suflet (om), cu scopul de a-l umple cu
încântare.
Lumea Infinitului: existența sufletelor în stadiul final, perfect.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)
Dumnezeu e Iubire :)
Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
|