Pare-mi-se ca am gresit cand am afirmat ca BOR accepta botezul anglican. Iata textul care initial m-a indus in eroare:
[quote]
Erezia ecumenistă a „botezului comun” (5)
Taina Botezului și unitatea Bisericii. Conceptul de „unitate baptismală” în viziunea ortodocșilor ecumeniști
Sâmbătă 30 iunie 2007, de Preot Peter Alban HEERS
Pentru ceea ce urmărim, trebuie să fie limpede însemnatul rol al teoriei „unității baptismale” romano-catolice jucat în acest acord. În scurta sa analiză făcută documentului, Mitropolitul Ierothei (Vlahos) al Nafpaktei declară falsitatea „unității baptismale” și o identifică în mod corect ca pe o altă versiune a mult-osânditei „teorii a ramurilor”, scriind: „Pentru ecumeniștii [ortodocși] înțelegerea și acceptarea botezului ereticilor (catolici și protestanți, care au modificat învățătura despre Sfânta Treime și alte învățături de credință) înseamnă și acceptarea statutului eclezial al „trupurilor” eretice și, chiar mai rău, că cele două „biserici” (latină și ortodoxă) sunt unite în pofida unor „mici” deosebiri, sau că provenim din aceeași biserică și că trebuie să căutăm a ne întoarce la ea, formând prin unire acea singură și unică biserică. Aceasta este o formulare vulgară a teoriei ramurilor” [1].
O formulare a teoriei ramurilor în temeiul unui „botez comun” se găsește și în textul adoptat și semnat de către ecumeniștii ortodocși în iunie 1997 la cea de-a Doua Adunare Ecumenică Europeană a Consiliului Bisericilor Europene. Acolo citim: „În apa botezului, recunoaștem prezența Duhului, care este izvorul întregii vieți și ne face părtași trupului lui Hristos” [2]. „Recomandăm ca bisericile [...] să caute a dobândi recunoașterea reciprocă a botezului, în rândul tuturor bisericilor creștine” [3].
[color=red]În cele din urmă, în luna iulie a anului 2004, eparhiile australiene ale Patriarhiilor din Constantinopol, Antiohia și România au semnat în cadrul Consiliului Național al Bisericilor din Australia, așa-numitul „Document de înțelegere”, în care recunosc „taina botezului” administrată în comunitățile neortodoxe (romano-catolice, monofizite, anglicane, luterane, congregaționiste și unitariene) și promovează folosirea unui „Certificat de Botez” comun.[/color]
[i][color=darkblue]Aceasta înseamnă că ierarhii ortodocși din Australia, cu părtășia Constantinopolului, Damascului și Bucureștiului, au recunoscut existența botezului per se în confesiunile neortodoxe.
[/color]
Deci numai eparhiile australiene care sunt sub ascultarea BOR accepta botezul anglican, nu BOR, dar e totusi o cale f. primejdioasa pe care poate aluneca chiar BOR, parerea mea.
|